Viszlát dízel! A világ legnagyobb dízelmotor-gyára elektromosra állt át
A Tremery Stellantis gyára 2025-ben 900 000 elektromos motort fog gyártani. A világ legnagyobb dízelmotor-gyára elköszönt a dízelmotoroktól.
A franciaországi Tremery-ben található a világ legnagyobb dízelmotor-gyártó üzeme. A Stellantis tulajdonában lévő gyár a dízelmotorról a villamos motorok gyártására tér át. Ez csak egy példa, de egyértelmű jelzés arra, hogy az autógyárak fokozatosan átállnak az elektromos motorok/autók gyártására. Habár egyre több elektromos autót értékesítenek a piacon, még mindig távol vagyunk attól, hogy helyettesíteni tudják a dízel és a benzines autókat.
Egyre több elektromos modell jelenik meg az európai piacon
A piacra pillantva kiderül, hogy Európában körülbelül 20 olyan modell lesz, amely az idei évtől már nem kapható dízel motorral. A népszerű Volkswagen Polótól kezdve a családoknak szánt Renault Scenic-en át a Nissan Micra-ig és a Honda Civic-ig, már sok autó csak benzines és elektromos motorral lesz elérhető. A Brit Motorgyártók és Kereskedők Társasága szerint idén 29 új, teljesen elektromos és 7 plug-in hibrid kerül majd a piacra.
A foglalkoztatás kihívást jelent a gyáraknak
Az nyilvánvaló, hogy előbb vagy utóbb a gyártók kénytelen lesznek az elektromos motorok felé fordulni, de mint minden átalakulás ez is sok bökkenővel járhat. Sokakat a munkaerő-állomány jövője aggaszt a leginkább, hiszen a belsőégésű motorokat gyártó üzemek több tízezer embernek adnak munkát. A szakszervezetek már most megkezdték a tárgyalásokat a gyártó cégekkel, hiszen az elektromos motorok egy benzines vagy dízelmotor alkatrészeinek csak az egyötödéből állnak, ami azt jelenti, hogy az összeszerelési folyamat gyorsabb, de nincs is szükség annyi emberre. A Tremery gyár esetében ez legalább 3000 ember elbocsátását eredményezné, akikért most küzdenek a különféle érdekvédelmi szervezetek.
Bár az Európai Bizottság úgy véli, hogy az ágazat szilárdságát az új készségek elsajátítása tudja megadni, azért nem olyan egyszerű több ezer vagy akár tízezer ember átképzése a szektoron belül. A dolgozók megtartása és átképzése a technológiai átalakításon felül újabb kihívást jelent az európai autóipar számára. Sokan úgy vélik, hogy a vállalatok egyedült ezt nem tudják megoldani, így szükségük van az Európai Unió és a tagállamok támogatására.
Nem csak Tremery
A már említett francia üzemben 2020-ban a teljes termelés kevesebb mint 10%-át adták az elektromos motorok. Ha minden a tervek szerint zajlik, 2021-ben ez a szám megduplázódik, így a vállalat már 180 000 elektromos motort tud majd gyártani, a termelési kapacitás 2025-re pedig 900 000-re nő.
Nemcsak a Tremery gyár az, amely kénytelen váltani. A Fiat a híres torinói gyárában megkezdte a Fiat 500 elektromos kisautó gyártását, amely a történelem legismertebb modelljeinek születési helye volt, hiszen innen gurult ki az első Fiat Topolino és az eredeti 500 is. A gyárra azonban már nem lehet ráismerni, hiszen teljesen új gyártósort építettek, komplett átalakításon vannak túl, ami nemcsak a gyártósor, hanem a személyzet átképzését is jelentette.
A Renault is megkezdte az átállást a Cleon található gyárában. A dízel helyett hibrid és elektromos motorokat fog gyártani. Lionel Anglais, az üzem szakszervezeti képviselője azt nyilatkozta, hogy olyan átalakítási folyamat zajlik most le az üzemben, hogyha egy korábbi alkalmazott néhány év távollét után visszatér, nem fogja majd felismerni a korábbi munkahelyét.