Világszerte csökken az emberek bizalma az online szolgáltatásokban

Az elmúlt évtizedben a digitális szolgáltatások a mindennapi élet szerves részévé váltak: az ügyintézés, vásárlás, kommunikáció, információszerzés és egészségügyi ellátás is egyre inkább az online térbe költözött. A felhasználók világszerte egyre több személyes adatot osztanak meg különféle platformokon annak érdekében, hogy gyorsabban, kényelmesebben és hatékonyabban intézhessék ügyeiket. Ennek ellenére egyre nőnek az adatvédelmi aggodalmak és csökken a bizalom azok iránt, akik ezeket a rendszereket működtetik.
A digitális szolgáltatások – például online bankolás, egészségügyi platformok, közösségi média, híroldalak, online vásárlás és egyéb internetes felületek – iránti bizalom világszerte drasztikusan csökkent 2025-ben az előző évhez képest – állapította meg a Thales 2025 Digital Trust Index friss jelentése, amelyben 14 ezer fogyasztót kérdeztek meg.
A kutatásból kiderül, hogy egyetlen szektor sem tudta elérni az 50 százalékos bizalmi szintet. A legjobban a banki szektor teljesített, azonban még ez az ágazat is csak 44%-os bizalmi arányt kapott a fogyasztók részéről. Szorosan mögötte végzett az állami szektor (41%) és az egészségügy (40%), annak ellenére, hogy az utóbbi hónapokban több millió felhasználót érintettek egészségügyi adatlopások.
Aggasztóbbak az eredmények a lista további szereplőinél: a biztosítótársaságok mindössze 24%-os bizalmi arányt értek el, míg a közösségi média és a hírmédia a lista legalján szerepelnek, csupán 4%-os és 3%-os értékkel. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók elsöprő többsége nem bízik abban, hogy adataik ezeknél a szervezeteknél biztonságban vannak.
A jelentés szerint az idősebb és a fiatalabb generáció között is jelentős eltérés mutatkozik: míg az 55 év felettiek 51%-a bízik a digitális szolgáltatásokban, addig a Z generációnál ez az arány mindössze 32%.
Egy másik kutatás szerint a weboldalak több mint 70%-a akkor is megosztja harmadik féllel a felhasználók személyes adatait, ha erre nem adtak engedélyt, ami tovább fokozza az aggodalmakat.
„A digitális szolgáltatások iránti globális bizalom csökken, vagy legjobb esetben stagnál, még az erősen szabályozott ágazatokban is” – mondta Sebastien Cano, a Thales kiberbiztonsági részlegének alelnöke.
„Egy terület azonban biztosan nem stagnál: a fenyegetések világa. A fogyasztók minden eddiginél tudatosabban figyelnek az online veszélyekre, és tisztában vannak azzal, milyen következményekkel járhat, ha adataik illetéktelen kezekbe kerülnek. Ahogy a kiberfenyegetések fejlődnek, úgy nő a felhasználók szkepticizmusa is – a márkáknak pedig folyamatosan alkalmazkodniuk kell, frissíteni biztonsági intézkedéseiket, hogy lépést tartsanak a kihívásokkal, és visszanyerjék a bizalmat.”
Ha ez a tendencia tovább folytatódik, annak komoly következményei lehetnek. A felhasználók elfordulhatnak a digitális megoldásoktól, vagy alternatív, decentralizált rendszerek felé fordulhatnak, ahol nagyobb kontrollt gyakorolhatnak saját adataik felett. Ugyanakkor ez kihívás elé állítja a hagyományos szolgáltatókat is: átláthatóságot, szigorúbb adatkezelést és bizalomépítő intézkedéseket kell bevezetniük, ha meg akarják őrizni ügyfeleik lojalitását a digitális térben.