Egy elektromos autó újonnan 7 millió forintért? Nem álom, valóság!

Igazán különleges autót mutattak be nemrég, amikor az állítólagosan Jeff Bezos által támogatott elektromos autógyártó startup, a Slate Auto bemutatta első elektromos autóját, a Slate Truckot. Az autó állítólag 241 km hatótávolságra képes, és úgy reklámozzák, hogy kevesebb, mint 20 ezer dollár az induló ára. Ez hozzávetőleg 7 millió forint, bár ehhez hozzátartozik, hogy az Egyesült Államokban beleszámolják ebbe az ilyen autókra adott adójóváírást is. Magyarországon egyébként 10 millió forint alatt mindenféle támogatások nélkül nagyon nehéz új elektromos autóhoz jutni, az egyetlen típus, ami valamivel ezen határ alatt van, a Dacia Spring.
Visszatérve a Slate-re, a cég eléggé megpörgette a kampányát azzal, hogy a kaliforniai Venice-ben egy pár stíluskoncepciót (nem működő autókat) parkoltatott le, bizarr álüzleteket hirdetve. Végül a vállalat az autót április 25-én, a Long Beach-i repülőtér közelében tartott rendezvényen mutatta be a sajtónak. A Blank Slate, ahogy a cég nevezi, a teljes személyre szabhatóságot hirdeti. Van benne egy kiegészítő SUV-készlet, amely pickupból ötüléses SUV-vá alakítja, és egy másik készlet, amely nyitott kisteherautóvá teszi. A Slate Auto szóvivője szerint a cél az, hogy az új jármű javíthatóvá és testre szabhatóvá váljon, miközben betartja a biztonsági és törésbiztonsági szabványokat. A kifejezetten baráti árnak mindenesetre van ára, például nincs benne infotainment rendszer és elektromos ablakemelő sem.
Néhány részlet a Slate vadiúj autójáról
Az autó kétféle akkumulátorcsomaggal lesz rendelhető: egy 57,2 kWh-s akkumulátorcsomag hátsókerék-hajtással és 241 kilométeres céltávolsággal. Valamint egy 84,3 kWh-s akkumulátorcsomag 386 km céltávolsággal. A Slate Truck NACS töltőporttal rendelkezik, és 30 perc alatt 80 százalékos töltöttségi szintre töltődik fel, a csúcsérték pedig 120 kW. A kerekek szerény 17 colos acélkerekek, és az autó nem is egy száguldó erőmű. A 201 lóerős (150 kW) motornak köszönhetően 8 másodperc alatt gyorsul nulláról 97 km/h-s sebességre, a csúcssebesség pedig 145 km/h. Mivel az autó gyárilag csak egyetlen konfigurációban készül majd, a Slate Auto a különböző színek helyett karosszériafóliázást kínál majd. Plusz, ahelyett, hogy a beépített infotainment rendszerre támaszkodna, az utastérben egy USB-csatlakozóba dugott telefont vagy egy külön erre a célra szolgáló táblagépet használ majd a szórakoztatáshoz és a navigációhoz.
A Slate Truck a vállalat szóvivője szerint 5 csillagos törésbiztonsági besorolást is megcéloz, és aktív vészfékezéssel, frontális ütközésre figyelmeztető rendszerrel és akár nyolc légzsákkal rendelkezik majd. Ez papíron jól néz ki, de azért vannak elgondolkodtató részletek is.
Például a kézi ablakemelő sokakat elriaszthat, ahogy az acél keréktárcsák és HVAC-gombok sem annyira pozitív tényezők. Mindezek a low-tech funkciók elég menők, és más járműveken, például a Broncón és a Jeepen is elérhetőek, de számos beszállítói, vámhoz kapcsolódó és biztonsági akadályt jelentenek egy induló cég számára. De az ár is eléggé hihetetlennek tűnik.
Az olcsó elektromos autó mítosza
A 25000 dollár alatti áron elérhető elektromos autó mítosza már több mint 10 éve létezik, köszönhetően Elon Musk ígéreteinek. De egy ilyen modern elektromos autó talán sosem fog megjelenni a jelenlegi akkumulátor- és gyártástechnológia költségei miatt. Bár a költségek nagy része az akkumulátorhoz kapcsolódik, az árak javultak, mivel az alkatrészek ára csökkent. De még a Slate esetén sem fog összejönni a 25000 dolláros ár szövetségi támogatások nélkül. Mindenféle támogatás és egyéb költségek beleszámítása nélkül ez az autó 27500 dollárba is kerülhet majd. De mi lesz például azokkal az alkatrészekkel, amelyeket a Slate az autóhoz akar használni és amelyek nagy része Kínában készül? Mert hiába Amerikában szerelik majd össze a Truckot, az alkatrészek mindegyikét nem lehet az Államokban elkészíteni. Így a 27500 dollár is nehezen lesz tartható a vámok miatt. De egyébként az is közbeszólhat, hogy a kézi ablakemelő valójában drágább, mint az elektromos, ami ráadásul könnyebben elérhető.
A Slate Auto szóvivője nem kívánt partnerekről vagy beszállítókról beszélni, de elmondta, hogy a vállalat egy újraindított amerikai középnyugati gyárban fogja gyártani az új autót. Egy gyors pillantás a SlateAuto álláshirdetések sokaságára a LinkedIn-en azt mutatja, hogy ez a gyár a Michigan állambeli Troyban lesz, ahol körülbelül 40 álláshely szerepel.
Mekkora lehet az érdeklődés majd a Slate-re?
A Slate Auto azt sem közölte, hogyan fogja biztosítani, hogy ezek az ún. DIY jármű-kiegészítők biztonságos közúti közlekedésre alkalmas tanúsítvánnyal rendelkezzenek anélkül, hogy a vállalat felelősséget vállalna. Valószínűleg úgy fog működni, ahogy a Jeep és a Bronco kezeli ezeket a tartozékokat. De mind a Stellantisnek, mind a Fordnak robusztus szervizhálózata van, amelyre számíthatnak. Ilyen a Slate-nek nincs. A Slate SUV-készlete például tartalmaz egy bukókeretet, hátsó ülést és légzsákokat is. Gondoljunk bele milyen lesz amikor valaki otthon szereli be a légzsákokat. A kérdés persze a végén az, hogy a fiatalabb generációk tényleg letesznek-e 20000 dollárt vagy többet egy olyan Slate járműért, amelyet csak 2026 negyedik negyedévében – több mint másfél év múlva – kezdenek el gyártani. Különösen a második Trump-kormányzat alatt eluralkodó gazdasági bizonytalanság közepette? Elképzelhető, hogy a fiataloknak vonzó lesz a Slate fapadossága. Viszont ugyanez a korosztály inkább már a bérlés és a fuvarmegosztás felé mozdulhat el. Szóval biztosan kell Bezosnak valamiféle extra üzleti modellt is előrántania, ha sikerre akarja vinni ezt az autót. És akkor még a technológiai versenyről nem is esett szó, mint például a Toyota titkos motorjáról.