GPS nyomkövetővel derítették ki, mi történik az újrahasznosításra leadott ruhákkal
Egy nemrégiben végzett kutatás döbbenetes igazságokat tárt fel a ruhaújrahasznosítás világáról. Egy felelőtlen vállalati gyakorlatokat vizsgáló NGO felfedezte, hogy a nagy márkák újrahasznosító dobozaiba helyezett ruhák nagy része valójában nem kerül újrahasznosításra. A valóság sokkal sötétebb, mint amit a márkák ígérnek.
Mi történik valójában a ruhákkal?
A Changing Markets Foundation kutatása során kiderült, hogy 21 leadott ruhadarabból mindössze 5 került valóban újbóli elosztásra. A többi ruhadarab sorsa kevésbé volt nemes: elégették, elhagyták, darabokra szaggatták vagy Afrikába küldték őket.
„Elrejtettünk egy GPS nyomkövetőt az eldobott ruháidban, hogy kiderítsük, újrahasznosítják vagy újra felhasználják-e őket” – nyilatkozta az NGO egyik képviselője. – „Most már tudjuk, hová kerülnek valójában.”
Egy szoknya útja Londonból Maliba
Az egyik legszemléletesebb példa egy, az H&M egyik újrahasznosító dobozába helyezett szoknya története. Kiderült, hogy a ruhadarab 25 000 kilométert utazott: Londonból indult, majd áthaladt az Egyesült Arab Emírségeken, mielőtt egy mali szeméttelepen végezte volna az útját.
Ez a felfedezés súlyos kérdéseket vet fel a ruhák valódi sorsával kapcsolatban, amelyeket olyan ismert márkák gyűjtőpontjaiba adunk le, mint például a C&A, Nike, és Zara. Ezek a márkák ugyanis azt ígérik, hogy a már nem használt ruhadarabokat másodkézből újra elosztják vagy újrahasznosítják, a valóság azonban gyakran egészen más.
Elégetik vagy sorsukra hagyják a ruhákat
A kutatás során kiderült, hogy számos újrahasznosításra gyűjtött ruhadarab valójában elégetésre került, míg másokat raktárakban hagytak, darabokra szaggattak rongyként való felhasználás céljából, vagy afrikai szemétlerakókba küldtek. Például egy pár jogging nadrágot üzemanyagként használtak fel egy német cementgyárban.
„Ez a gyakorlat nem fenntartható és félrevezeti a fogyasztókat” – hangsúlyozza a Changing Markets Foundation.
Greenwashing: A márkák ígéretei mögött megbújó igazság
A kutatás eredményei rámutatnak arra, hogy sok cég követi a greenwashing (zöldre mosás) gyakorlatát. A fő divatüzleteknek adományozott ruhadarabok háromnegyede ugyanis megsemmisítésre kerül, vagy bizonytalan jövő vár rájuk: egyszerűen a raktárakban hagyják, esetleg afrikai hulladéklerakókba küldik őket.
Gyakran azok, akik ruháikat újrahasznosító dobozokba helyezik, kedvezményes kuponokat kapnak új vásárlásaikhoz, az újrahasznosítás szellemében további fogyasztásra ösztönözve őket. Ezért alapvető fontosságú, hogy ezeket a gyakorlatokat leleplezzük, hogy a fogyasztók szembesülhessenek az állítólagosan környezetbarát döntéseik kapcsán őket ért megtévesztésről.
A megoldás a fenntartható divat
A ruhák újrahasznosításának jövője a jelenlegi gyakorlatnál jóval fenntarthatóbb megközelítést igényel. Fontos, hogy tudatosan válasszunk, és támogassuk azokat a kezdeményezéseket, amelyek valóban fenntartható megoldásokat kínálnak. Csak így érhetjük el, hogy a leadott ruhák valóban újrahasználatra vagy újrahasznosításra kerüljenek, és ne járuljanak hozzá a globális hulladékproblémához.