Újabb elhibázott EU döntés, Csehország tiltakozik

Az Európai Parlament előírja, hogy 2026-ra az EU összes főútvonalán 60 kilométerenként legalább egy töltőállomásnak kell lennie az elektromos autók számára. Csehország azonban nem ért egyet ezzel. 

Az európai képviselők javaslata szerint – amelyet egyébként 2026-ig kellene életbe léptetni – az Európai Unió összes főútvonalán 60 kilométerenként legalább egy elektromos autó töltőállamosnak kell lennie. Minden egyes állomásnak legalább egy 300 kilowatt kimenő teljesítményű és legalább egy 150 kilowattos egyedi teljesítményű töltőt kellene tartalmaznia. Jelenleg a cseh állomásokon leggyakrabban 50 kilowatt teljesítményű töltőket használnak.

Az Európai Parlament által október végén jóváhagyott javasolt szabály a Fit for 55 klímacsomag része, amelynek célja az üvegházhatású gázok kibocsátásának 55 százalékos csökkentése. A rendelet most az Európai Tanács elé kerül.

Csehország tiltakozik

Csehország az egy töltőállomásra jutó elektromos autók arányát tekintve már most is a hízelgő nyolcadik helyen áll az uniós országok között. A cseh közlekedési minisztérium és a töltőállomások fő potenciális üzemeltetői azonban úgy vélik, hogy az Európai Parlament előírása még az építkezést támogató mintegy 205 millió euró uniós támogatás ellenére is nehezen teljesíthető.

„A legtöbb tagállamhoz hasonlóan mi is teljesen irreálisnak tartjuk az Európai Parlament javaslatát” – mondta František Jemelka, a közlekedési minisztérium szóvivője a Právo napilapnak. Az Európai Bizottság eredeti javaslatát nem lehet biztosítani az adott időszakban az ilyen kapacitású töltők építésére vonatkozóan, különösen, ha az uniós országok jelenlegi energiahálózat kapacitásáról van szó.

„Tekintettel arra, hogy a tagállamok többsége hasonló állásponton van, mint Csehország, nem számítunk arra, hogy az Európai Parlamentnek sikerül majd érvényt szereznie ennek a kérésnek a Tanáccsal folytatott tárgyalások során, amelyek a mi elnökségünk alatt kezdődtek, de a következő svéd elnökség alatt folytatódnak” – tette hozzá Jemelka.

Még a nyilvános töltőállomások jelenlegi üzemeltetői is úgy vélik, hogy nehéz lenne elérni az Európai Parlament által kért célt.

„A cél elérése biztosan nem lesz könnyű. A töltőinfrastruktúra bizonyos magja, amelyre lehet építeni, valóban létezik már, de ebben az esetben több száz kilowatt és megawatt egységnyi töltési teljesítményről beszélünk egy helyszínen, ami összetett és különösen időigényes megoldást jelent” – érvelt Martin Schreier a ČEZ csoporttól, amely mintegy 470 nyilvános töltőállomást üzemeltet.

Szerinte a probléma elsősorban a szükséges elektromos bemenet biztosításában rejlik. Már most energiaválsággal küzd az EU, ezt még inkább elmélyítené az elektromos töltőoszlop építése mindenhol.

„Jelenleg az állomások építése nem nyereséges, és a következő években sem lesz az. Ennek oka az elektromos autók alacsony száma a piacunkon” – tette hozzá Martin Klíma, az E.ON Drive Infrastructure vezérigazgatója.