Újabb csapás a Boeingre: rosszul fúrt lyukakat fedeztek fel

A Boeing repülőgépgyártó teljesen új útra lépett, amikor vasárnap közölte, hogy további munkálatokat kell végeznie mintegy 50 le nem szállított 737 MAX repülőgépen. Ez potenciálisan késleltetheti a szállításokat. A döntés hátterében az áll, hogy a Spirit AeroSystems két rosszul fúrt lyukat fedezett fel a repülőgép felépítményén. A Boeing a Reuters megkeresésére megerősítette ezt. Iparági források szerint nem megfelelő távolságot fedeztek fel néhány repülőgép ablakkeretén fúrt lyukakban. A repülőgépgyártó szerint a probléma nem érinti a biztonságot, ezért a meglévő 737-esek tovább repülhetnek.

A Boeing 737 MAX el van átkozva úgy tűnik

A 737 MAX 9-es típuson január 5-én történt ajtókirobbanás óta a szabályozó hatóságok és a légitársaságok folyamatos célkeresztjében van a vállalat. A Boeing Commercial Airplanes vezérigazgatója, Stan Deal egy levélben megköszönte a Spirit azon dolgozójának, aki kiszúrta a lyukak szélektől való, nem megfelelő távolságát. És Deal szerint ez ugyan nem veszélyezteti az utasok biztonságát, mégis nagyjából 50, még nem leszállított gépen fognak némi javítást eszközölni. A Boeing ezen a héten több „gyártási” napot tervez a Seattle melletti Renton 737-es üzemben arra szánni, hogy a rosszul beállított lyukakon dolgozzanak, és befejezzenek más, még hátralévő munkálatokat. Az ilyen napok lehetővé teszik a csapatok számára, hogy szüneteltessék a normál munkát, és a termelés leállítása nélkül foglalkozzanak bizonyos feladatokkal.

Egyértelműen látszik tehát, hogy a Boeing a január elején az Alaska Airlines gépével történt baleset óta nagy fókuszt fektet a biztonságra és a szabályoknak, terveknek való megfelelésre. Az amerikai szabályozó hatóság, amely most nem reagált még a hírre, korábban arra utasította a Boeinget, hogy a 737-esek gyártását a jelenlegi havi 38 gépben korlátozza egy meghatározatlan ideig. Addig, amíg a minőségi hiányosságokat nem orvosolja. A felszólítás eredményeként a cég nem tudja folytatni a termelés növelését, amely az új repülőgépek iránti növekvő kereslet kielégítéséhez szükséges.

A Boeing eddig azt mondta, hogy továbbra is a korábban tervezett magasabb mennyiségben vásárol alkatrészeket a beszállítóktól, hogy tompítsa a termelésnövekedés befagyasztásából adódó hatásokat. A 737 MAX most bejelentett extra ellenőrzései a Spirit által szállított ablakkeret elemen lévő két lyuk esetlegesen rossz fúrására összpontosítanak, ami a „rövid peremrész” néven ismert állapot. A peremrésznek, tehát a kötőelem és a fémlemez széle közötti résnek szigorú előírásoknak kell megfelelniük, amelyek célja, hogy hosszú távon minimalizálják a fém kifáradásának kockázatát. A múltban az amerikai szabályozó hatóság alkalmanként elrendelt vizsgálatokat a rögzítőelemek rosszul fúrt lyukaiból eredő repedések miatt.