A TV, nem a TikTok fogja oktatni a világot a blokkláncról

A televízió hosszabb formátuma és széleskörű elérése miatt kiváló médium a blokklánc és a Web3 technológiák oktatására a szélesebb közönség számára.
Sokan úgy tekintenek a televízióra, mint egy letűnt kor eszközére, amely az elavulás szélén áll. Az emberek figyelme egyre inkább az okostelefonok és a közösségi média ígéretei felé fordul. Valójában azonban az Egyesült Államok háztartásainak 97%-ában van televízió, amely a legtöbb amerikai számára továbbra is a legfőbb médiafogyasztási eszköz.

A rövid formátumú tartalmakat kínáló platformok – mint a TikTok – robbanásszerű növekedést mutattak. A Web3 területe jellemzően nem találkozik a televízióval, hogy a közösségi médiában Key Opinion Leader-eket (KOL) használjon a nyilvánossággal való kommunikációra. A televízió potenciálja a növekedés és az elfogadás ösztönzésére azonban még mindig kiaknázatlan maradt, főként a kriptovilág által figyelmen kívül hagyva. A Web3 úttörői megszokták, hogy technológiai ismeretekkel rendelkező, kriptóban jártas közönséggel kommunikálnak ezeken a rövid formátumú közösségi platformokon. Azonban ezek képtelenek egyszerre tartalmat, kontextust, magas színvonalú gyártási értéket és oktatást biztosítani. Ezzel szemben a televízió hosszabb formátuma és hatalmas elérése sokkal alkalmasabb arra, hogy az átlagemberek számára bemutassa a blokklánc, a nem helyettesíthető tokenek (NFT-k) és a digitális eszközök csodáit.

A „Shark Tank” minta

Anélkül, hogy belemerülnénk, hogy a videómegosztó platformok miként rombolják a figyelemfenntartási képességet és egyszerűsítik le a kultúrát – különösen a fiatalok körében –, nehéz vitatni a hosszabb formátumú médiumok előnyeit. Ahhoz, hogy a kriptovaluták hosszú távon sikeresek legyenek, meg kell találniuk a leggyorsabb utat a mainstream elfogadottság felé. A televíziónak már megvan az a mintája, amely képes a magas színvonalú produkció és a valóságból merített tartalom tökéletes elegyét megtalálni. Ezáltal stabilabb alapokra helyezve a vállalkozókat és a Web3 elfogadását.

Azoknak a Web3 startupoknak, amelyek meg akarják nyerni az emberek szívét és elméjét, valamint be szeretnék vonzani a mainstream felhasználókat, elég a Shark Tank sikerére tekinteniük, hogy megértsék a receptet. Az amerikai valóságshow, amely a brit Dragons’ Den sorozat franchise-a, egy kockázati tőkebefektetőkből álló zsűrit mutat be, akik vállalkozók startup ötleteit értékelik. A műsor 2009-es debütálása óta hatalmas nézettséget hoz az ABC csatornának.

A műsor Mark Burnett, a The Apprentice mögött álló producer zsenialitása révén jött létre. A Shark Tank 15 éve alatt számos Emmy-díjat nyert, 340 epizóddal és 16 évaddal büszkélkedhet. Bár legalább annyira szól a szórakoztatásról, mint az oktatásról, jogos azt állítani, hogy a sorozat segített az amerikai közönségnek megérteni, hogyan működik a vállalkozás és a befektetés a virágzó technológiai startupok hátterében. Nem túlzás azt gondolni, hogy egy hasonló formátum ugyanezt tehetné a kriptovaluták világában is.

A mélyreható elemzések mélyre hatnak

A hosszú formátumok oktatási alkalmasságának említésekor nem hagyhatjuk ki The Joe Rogan Experience műsorát. Érdekes módon a show ugyanabban az évben indult, mint a Shark Tank. A komikusokkal, akadémikusokkal, tudósokkal, politikusokkal, sportolókkal és vállalkozókkal folytatott mélyreható beszélgetéseiről ismert podcast népszerűsége idén meghozta Joe Rogan számára a sikert. A Spotify-jal kötött többéves partnersége kb. 250 millió dollárt érhet.

A Shark Tankhez hasonlóan The Joe Rogan Experience is keveri a szórakoztatást és az oktatást. A műsorvezető kíváncsiságával és hétköznapi emberként megjelenő személyiségével vezeti a szkript nélküli interjúkat, amelyekben gyakran a saját területükön kiemelkedő vendégekkel beszélget. Legyen szó Neil deGrasse Tysonról vagy Elon Muskról. A témák könnyedén ugrálnak az azonosítatlan légi jelenségektől (UAP) a pénzügyi inflációig.

Rogan podcastjának sikere remek válasz mindazoknak akik azt állítják, hogy a rövid vírusvideók a televízió halálát jelentik. Továbbra is képesek vagyunk órákon át figyelemmel kísérni, ahogy két ember elmélyülten beszélget.

Gyakran szükség van mélyreható elemzésekre. A rövid formátumú tartalom nem teszi lehetővé, hogy egy témát alaposan körül lehessen járni. A hosszabb formátumú televíziós műsorok már igazoltan képesek oktatni a tömegeket a blokklánc technológiáról.

Erre kiváló példa Olaszország fő műsorszolgáltató csatornája a Rai Uno, amely létrehozta a #Codice című, egyórás műsort. A műsor egyszerű nyelvezettel magyarázza el, hogyan alakíthatja át a blokklánc technológia a különböző iparágakat. A műsor az összes nézőközönség közel 10%-át elérte, és a címe az Olaszországban legnépszerűbb hashtagek közé került, ahol az első helyet szerezte meg.

Egy platform a Web3 üzenete számára

Az olyan összetett fogalmak, mint a DeFi, a GameFi, a decentralizált identitás, az önrendelkező pénzügyek és a decentralizált fizikai infrastruktúrahálózatok (DePIN) jobb bánásmódot érdemelnek. Jobbat, mint amit a TikTok nyújtani tud.

Az oktatási tartalom rövid, gyors videók formájában történő csepegtetése csak ront a technológia megítélésén. Felszínes, vírusként terjedő csillogást kölcsönöz neki, amely eltakarja az abban rejlő valódi átalakító potenciált. Végül is a Web3 úttörői nem egy újabb trendet kínálnak, hanem sok esetben olyan forradalmi protokollokat, amelyek értékes felhasználási lehetőségekkel bírnak.

A TikTokon keresztül pénzügyi tanácsok osztogatása már most is rossz hírnévvel rendelkezik. Például amikor egyes felhasználók másokat arra buzdítottak, hogy használjanak ki egy állítólagos „hibát” a Chase Bank ATM-jein. A „hiba” valójában csekkcsalásnak bizonyult, és sokan ráfáztak.

A Miért ne mindkettőt? kérdés itt is érvényes: szükség van mind rövid, mind hosszabb formátumú tartalomra a Web3 és a kriptovaluták tömeges oktatása során. Sok projekt nem ismeri fel a hosszú formátum előnyeit, azt feltételezve, hogy minden bonyolultság elvonása a végső cél.

Van még egy fontos szempont. A televízió, meghatározása szerint: mainstream médium. Bár a Web3 projektek szívesen hangoztatják, hogy „be akarják vonni a nagymamát” is, gyakran inkább az X és a Discord zárt köreiben mozognak. Ahelyett, hogy milliók otthonába juttatnák el üzeneteiket. Ha valóban komolyan gondolják a szkeptikusok meggyőzését, akkor olyan ismerős médiumra kell vinniük üzenetüket, amely elegendő teret ad ahhoz, hogy megismertessék a blokklánc előnyeit.

Végső soron a DeFi mozgalom élvonalában álló fintech vállalkozók saját kárukra becsülik alá a hosszú formátumú médiumokat, például a televíziót. Bár már nem ez a családi élet központja, a doboz továbbra is egyedülálló hatalommal bír.

Az eredeti cikk ide kattintva érhető el angolul.