A turizmus ezermilliárdokkal járul hozzá a globális GDP-hez 2024-ben
Az utazás, mint iparág, globálisan rendkívül jelentős gazdasági értéket képvisel. A COVID-19 világjárvány jelentős hatással volt az utazási iparágra, különösen azzal, hogy hosszú időre bezártságot és korlátozásokat eredményezett a világ nagy részén. A járvány utáni időszakban azonban az utazás szerepe jelentősen felértékelődött.
A World Travel and Tourism Council szervezet szerint 2024-ben korábban nem látott lendülettel foglalnak az emberek szállásokat, körutazásokat és repülőjegyeket. Ennek következtében minden korábbinál nagyobb mértékben járul hozzá a turizmus a globális GDP alakulásához.
A turizmus felértékelődése
A turizmus mára hatalmas méretet és összetettséget öltött, ezért nehéz számszerűsíteni az iparág pontos méretét. 2019-ben, a COVID-19 világjárvány előtti időszakban, a Nemzetközi Turisztikai Világszervezet (UNWTO) becslése szerint a globális turizmusból származó bevételek meghaladták az 1700 milliárd dollárt, az utazással kapcsolatos kiadások pedig ennél jóval magasabb összeget képviseltek.
A WTTC nonprofit szervezet becslése szerint a turizmus 2024-ben több mint 11 000 milliárd dollárral járulhat hozzá a globális GDP-hez, ezzel a 10%-át kitéve a világ forgalmának. Ehhez első sorban az amerikai, a kínai és német gazdaság járult hozzá azáltal, hogy csaknem 350 millió munkahelyet biztosít.
A turizmus felértékelődése azért vált rendkívül jelentőssé, mivel a COVID-19 világjárvány drasztikusan csökkentette az utazási és turisztikai ipar hozzájárulását a globális GDP-hez. 2020-ban ez 5,5%-volt, azonban 2021-től fokozatosan megkezdődött a regenerálódás. 2023-ra az ipar elérte 2019-es szintjét, 2024-ben pedig akár túl is szárnyalhatja azt.
A felértékelődés háttere
Az utazás, mint iparág, első sorban a globalizációnak és a technológiai fejlődésnek köszönhetően terjedt el. A középosztály növekedése számos országban lehetővé tette a turizmus iránti kereslet növekedését, megjelentek az alacsony költségű légitársaságok, és az emberek egyre inkább az élményekre és a kalandokra kezdtek költeni, aminek az utazás fontos része.
A globális utazási iparág legnagyobb szereplői közül érdemes megemlíteni a világ legnagyobb online utazási ügynökségét, az Expedia Group-ot, ami többek között a Trivago-t is magába foglalja. A Nasdaq-on jegyzett vállalat részvénye 2023 novembere óta közel 40%-kal értékelődött fel, most pedig 139 dollár.
A turizmus dinamikus növekedéséhez hozzájárult az olyan vállalatok megjelenése, akik biztosítják az emberek számára, hogy otthonról intézhessék utazásukat. A Booking Holdings részvénye idén 12%-kal értékelődött fel.
Az Aribnb megjelenése a piacon teljes mértékben felforgatta a szállásadók piacát azáltal, hogy minden lakástulajdonost potenciális szállásadóvá tett. A vállalat 2020 decemberében jelent meg a tőzsdén, 2024-re pedig mérete elérte a 75 milliárd dollárt.
Vágy a szabadságra és a megújulásra
A járvány utáni időszakban az utazás szerepe újra felértékelődött. Ehhez első sorban a FOMO, vagyis a kimaradástól való félelem, is jelentősen hozzájárult. A hosszú ideig tartó bezártság sok emberben felébresztette a félelmet, hogy lemaradnak az élet élményeiről. Ez a félelem a korlátozások feloldása után arra ösztönözte az embereket, hogy bepótolják kimaradt élményeiket.
A hosszú ideig tartó karanténok és a szociális távolságtartás miatt megugrott a „szabadabb” úticélok iránti kereslet. Sokan a járvány következtében újragondolták prioritásaikat, és előtérbe helyezték az élményeket a materiális javakkal szemben. Az „egyszer élünk” filozófia, a közösségi médiában megjelenő utazó influenszerek és a bakancslistás helyek elérhetősége megnövelte a keresletet a különleges helyek iránt, az emberek nem elégszenek meg a legközelebbi tengerparttal vagy egy belföldi kirándulással.
A távmunka és a rugalmas munkavégzés modellje szintén hozzájárult ahhoz, hogy az emberek bárhova eljuthassanak, és bárhonnan elvégezhessék teendőiket. A digitális nomád életmód népszerűsége mostanra olyan magas szintre jutott el, hogy az emberek összekötik a munkát az utazással.