A Toyota vezére komoly problémákra figyelmeztet az elektromos autókkal kapcsolatban
A technológiai fejlődés révén egyre több elektromos autót dobnak piacra az autógyárak, a szabályozók világszerte a fosszilis üzemanyaggal működő járművek betiltását szorgalmazzák. A világ legnagyobb autógyárának feje viszont óriási problémákra hívta fel ezzel kapcsolatban a figyelmet.
Akio Toyoda, a Toyota elnök szerint a jelenlegi autóipar egyszerűen össze fog omlani, ha a szabályozók ennyire sietősen át akarnak térni az elektromos autók használatára. A csütörtökön tartott éves sajtótájékoztatóján Toyoda, az autógyár alapítójának, Kiichiro Toyodának az unokája azt mondta, hogy Japán nyáron kifogyna az elektromos áramból, ha minden autó elektromos árammal üzemelne. Becslése szerint a 100 százalékos villamosenergia-flotta támogatásához szükséges infrastruktúra Japánnak 14 billió és 37 billió jen közötti összegbe kerülne. Az ország villamos energiájának nagy részét egyébként szén és földgáz elégetésével állítja elő, így az energiatermelés ezen módja nem feltétlenül segíti a környezetet.
„Minél több elektromos autót gyártunk, annál inkább nő a szén-dioxid kibocsátás… Amikor a politikusok azt mondják: Szabaduljunk meg minden benzint használó autótól, akkor ezt felfogják?”- jelentette ki Toyoda a Japán Autógyártók Szövetségének elnökeként.
Toyoda szerint a szén-dioxid kibocsátás növekedés az autók akkumulátoraihoz kapcsolódik. Az akkumulátor miatt a gyártási szakaszban majdnem megduplázódik az elektromos autó CO2-kibocsátása. A Toyota vezérigazgatója azt javasolja, hogy mindenekelőtt a villamosenergia-termelést kell zöldebbé tenné, hiszen anélkül csak ámítás a karbonsemleges autó.
Túl drága az átlagember számára
Toyoda továbbá azt állítja, hogy az elektromos járművek túl drágák, amelyeket egy átlagos középosztálybeli ember nem biztos, hogy megtud magának engedni. Véleménye szerint az elektromos autózás egyelőre a gazdagok privilégiuma.
Megjegyzéseit csak néhány héttel azután tették közzé, hogy a japán kormány bejelentette, 2035-től betiltja a fosszilis üzemű autók értékesítését, tükrözve a brit kormány és Kalifornia állam közelmúltban tett hasonló lépéseit. A Toyota világvezető a hibrid autógyártásban. Ezeket a gépkocsikat továbbra is lehet majd gyártani. A vállalatnak viszont egyelőre nincs teljesen elektromos gépkocsija a tömegpiac számára. Toyoda a múlt hónapban nagylelkűen dicsérte a Tesla vezető szerepét az elektromos autógyártásban mondván, hogy a japán cég sokat tanulhat Elon Musktól. Az autó óriás feje mégis abban bízik, hogy a Toyota robusztus és sokszínű termékkínálatával hosszú távon nyerni fog.
Annak ellenére, hogy Toyoda nyilvánvalóan nem kedveli az elektromos autók körül keringő hype-ot, cége komoly erőfeszítéseket tesz a hibrid és az elektromos gépkocsik fejlesztése érdekében. A Toyota az elkövetkező tíz évben több mint 13 milliárd dollárt kíván fektetni elektromos autók tervezésébe és kivitelezésébe.
További érdekes cikkeink:
- Elon Musk nem tudta tartani a szavát: többe kerül a Model 3 töltése, mint egy hagyományos autó tankolása
- A napenergia árnyékos oldala
- Bajban lehet Közép-Európa a pocsékul teljesítő autóipar miatt