A Toyota beszáll az elektromos légi taxik fejlesztésébe és gyártásába
A Toyota bejelentette, hogy további 500 millió dollárt fektetett a 2009-ben alapított Joby Aviation vállalatba, amely elektromos repülőgépek (eVTOL) kifejlesztésén, gyártásán és tanúsításán dolgozik. A készpénzinjekció felgyorsítja a Joby eVTOL légjármű tanúsítását és kereskedelmi gyártását, amely a légi mobilitás víziójának megvalósulását jelentheti.
A két cég együttműködése 2020-ban indult, amikor a japán vállalat 394 millió dollárt fektetett be a Joby Aviationbe, amely elektromos légi taxit fejleszt kereskedelmi célú személyszállításra. A japán autóipari óriás azt reméli, hogy ez a mostani támogatás felgyorsítja a fejlesztést, valamint elősegíti, hogy megvalósuljon a két vállalat „közös elképzelése a légi mobilitásról”.
A Joby a légi taxik kutatásának egyik vezető vállalata, amely 2020-ban felvásárolta az Uber Elevate startupját. Az Uber 75 millió dollárt fektetett be a vállalkozásba, hogy felgyorsítsa a fejlesztési és tanúsítási folyamatot.
A Toyota szerint ez nem csak egy pénzügyi megállapodás. A vállalat a folyamattervezés, a gyártási módszerek fejlesztése és a szerszámtervezés révén osztja meg a termelési rendszerrel kapcsolatos tudását.
A két vállalat mérnökei vállvetve dolgoznak a Joby kaliforniai létesítményében, hogy kialakítsák a kereskedelmi célú elektromos légi taxik életképes gyártási módszerét, miközben természetesen a tanúsítás előmozdítását is prioritásként tekintik. Elvégre a fő cél nem más, minthogy a technológiát már a közeljövőben a levegőben lássuk.
2024 augusztusában a Joby megerősítette, hogy a típustanúsítási folyamat öt szakaszából a negyedik szakasz már több mint egyharmadában elkészült. Ez fontos lépés az elektromos légi taxik kereskedelmi forgalmazásának engedélyezése és persze a gyártási folyamat elindítása felé.
Felszállási engedély megadva
Bár mindez egy látványos fantáziaszüleménynek tűnik, mégsem az. Az elmúlt években egyre több bizonyítékát láthattuk az elektromos függőlegesen felszálló repülőgépek gyors térnyerésének. A Hyundai Motor például Group elindította Supernal üzletágát, a kínai XPeng HT Aero pedig szintén komoly eredményeket ért el ezen a területen.
A vállalatok többsége egy Uber-stílusú fuvarmegosztó szolgáltatás működtetését tervezi, amely lehetővé tenné, hogy az ügyfelek egy kis csoportja egy személyzettel ellátott eVTOL járművön utazhasson, amely egy óriási, többrotoros drónhoz hasonlít. Bár emellett a pilóta nélküli repülések tervei is napirenden vannak.
A Hyundai Motor Group tulajdonában lévő Supernal autógyártó eVTOL részlege szerint az S-A2 koncepciója 193 km/h sebességgel képes utazni és 457 m magasságot elérni. Az akkumulátor kapacitása elegendő az olyan 40-65 km utakhoz. A jármű négyüléses kabinnal és nyolc rotorral rendelkezik, utóbbinak köszönhetően képes felemelkedni a földről.
A Supernal mintegy 457 méteres magasságban, a kereskedelmi helikoptereknél és más repülőgépeknél alacsonyabban fog repülni. Ezzel megelőzi a forgalmi dugókat és a zsúfoltságot az erősen urbanizált területeken.
A Global Advanced/Urban Air Mobility Market Map csapatának nemrégiben készült piaci jelentése szerint 2028-ra legalább 1044 eVTOL-vertiport működhet, amelyeket jelenleg számos globális vállalat fejleszt.
Az év elején az Egyesült Államokban a polgári légi közlekedést szabályozó Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) véglegesítette a Joby Aviation eVTOL repülőgépeinek légialkalmassági kritériumait, lehetővé téve a vállalat számára a típusengedélyezés megkezdését.
Kína azonban saját, egyedi szabályokkal és előírásokkal rendelkezik.
Ennek köszönhetően a kínai vállalatok nagyobb szabadságot élvezhetnek az új technológiák tesztelése során, ami az eVTOL-közlekedés jövőjében potenciális előnyhöz juttathatja ezeket a vállalkozásokat.