Több mint 456 millió dollárt vesztettek csalások miatt a legnagyobb amerikai bankok ügyfelei
A JPMorgan Chase, a Bank of America és a Wells Fargo nem védi meg ügyfeleit az évente több százmillió dolláros átverésektől és csalásoktól – állítja egy amerikai szenátusi bizottság.
Az Állandó Vizsgálati Albizottság által tartott meghallgatáson Richard Blumenthal demokrata szenátor elmondta, hogy a bankóriások ügyfelei 2022-ben 456 millió dollár visszafizetésére nyújtottak be igényt. Mindezt a Zelle fizetési hálózaton elkövetett csalások és átverések miatt.
„Az amerikai bankoknak van egy piszkos kis titkuk. Úgy hívják, hogy Zelle…” – nyilatkozta Blumenthal.
A Zelle úgy hirdeti magát, hogy ‘a gyors és egyszerű módja a pénzküldésnek és -fogadásnak’. De ahogy ez a bizottság megállapította, a pénzvesztés és a csalások gyors és egyszerű módja gyakran a Zelle-n keresztül történik.
Blumenthal szenátor szerint a Zelle – amely hét amerikai bank, köztük a JPMorgan Chase, a BofA és a Wells Fargo tulajdonában lévő hálózat – a biztonság látszatát kelti, miközben túlságosan kiszolgáltatottá teszi az ügyfeleket a csalásoknak.
„A Zelle átutalások szinte azonnaliak és visszafordíthatatlanok. Mire a fogyasztó rájön, hogy átverték, általában már túl késő bármit is tenni ellene. Legalábbis a Zelle és a Zelle-t tulajdonló, ellenőrző és valójában működtető bankok szerint…”
A Zelle és az azt birtokló bankok a bizalom látszatát nyújtják a fogyasztóknak. Ők pedig úgy érzik, hogy megérdemlik ezt a különleges funkciót. „De a kockázatok valósak és jelen vannak, és egyszerűen nem védik meg a fogyasztókat úgy, ahogyan azt megérdemelnék.”
A károsultak harmadát nem fizették ki
Az Állandó Vizsgálati Albizottság megállapította, hogy a Zelle-csalások miatt 2022-ben bejelentett 456 millió dolláros veszteségből 341 millió dollárt fizettek csak vissza az ügyfeleknek. A testület szerint a Zelle és más peer-to-peer fizetési platformok felhasználóinak 13%-a számolt be arról, hogy pénzt küldött valakinek, és később rájött, hogy az átverés volt.
A szenátusi testület vizsgálatára válaszul a Zelle az anyavállalatán, az Early Warning Services, LLC-n keresztül közleményt adott ki.
Az Early Warning Services, LLC, az amerikai Zelle hálózat üzemeltetője, valamint a 2100 részt vevő bank és hitelszövetkezet számára elsődleges fontosságú a biztonságos és megbízható szolgáltatás nyújtása a fogyasztók számára.
A Zelle erős biztonsági alapjaira épülő folyamatos erőfeszítéseink eredményeként a tranzakciók kevesebb mint egytized százalékát (0,1%) jelentik csalásként vagy átverésként. Így a Zelle az egyik legbiztonságosabb módja annak, hogy a fogyasztók olyan embereknek fizessenek, akiket ismernek és akikben megbíznak. A Zelle ráadásul jelenleg a legtöbb fogyasztó számára általában ingyenes.”
A bizottsági meghallgatás úgy végződött, hogy a törvényhozók azt mondták, hogy ezt a témát továbbra is vizsgálni fogják.