The Sims újrakiadás: nosztalgia helyett csalódás

A videójátékok világa folyamatosan változik, de van néhány klasszikus, amely örökre beírta magát a történelemkönyvekbe. A The Sims pontosan ilyen. Az EA nemrég újra kiadta az első két részt, azonban ahelyett, hogy a játék egy diadalmas visszatérést élt volna meg, a kiadás inkább csalódást keltett. Ez a lépés ismét rámutat arra, hogy a nagy kiadók, köztük az EA, hogyan viszonyulnak a single player címekhez – és ez korántsem biztató.

Egy kihagyott ziccer: a Sims körüli problémák

Az EA „The Legacy Collection” néven tette elérhetővé a The Sims és a The Sims 2 játékokat Steamen. A rajongók joggal remélhették, hogy egy átgondolt, jól optimalizált verziót kapnak. Ehelyett az eredeti játékokat minimális módosításokkal tették közzé, és még így sem működnek megfelelően mindenkinél. A fórumokat és a Redditet elárasztották a panaszok: sok játékosnál egyáltalán nem indult el a játék, míg mások folyamatos összeomlásokról és grafikai hibákról számoltak be. Bár néhány javítás érkezett, a problémák továbbra is fennállnak. A játék ráadásul nélkülözi a mai platformokon alapvetőnek számító funkciókat, például az achievementeket vagy a Steam Cloud támogatást. Egy ekkora kiadónál, mint az EA, ennek alapvető elvárásnak kellene lennie.

Az EA meg sem próbált megfelelni saját mércéjének

A nosztalgia fontos tényező egy klasszikus játék újrakiadásánál, és sokan örültek volna, ha az eredeti játék megmarad az eredeti formájában – de legalább működőképesen. Az EA azonban még ezt sem biztosította. Szakértők szerint a Steam Cloud integrálása nem is olyan egyszerű, mint azt sokan gondolják, azonban egy ekkora cégnek, amely már többször dolgozott a Steam rendszereivel, nem kellett volna gondot okoznia. Ha az EA néhány évvel ezelőtt képes volt a Command & Conquer Remastered Collectiont kiadni 4K-s textúrákkal, modernizált kódbázissal és minden fontos Steam-funkcióval, akkor érthetetlen, miért nem fordított hasonló figyelmet a The Sims esetében. Pedig a The Sims jelentősége a játékiparban messze felülmúlja a C&C fontosságát. A játék máig az egyik legikonikusabb egyjátékos élmény, amely hatalmas hatással volt a szimulációs műfajra.

Az EA és a profitorientált irányvonal

Az EA az utóbbi években egyértelműen a többjátékos, live-service modell felé mozdult el, és egyre kevésbé fektet hangsúlyt az egyjátékos címekre. Az olyan franchise-ok, mint az EA FC (korábbi FIFA), a Madden NFL vagy a Forma 1 sorozat, mind az évente érkező, minimális újítást tartalmazó, mikrotranzakciókra építő modellek irányába fejlődtek.

Azt már csak félve említem meg, hogy a fent említett játékok sem a legszebb napjaikat élik manapság. A játékmenet és a mechanikai elemek folyamatos problémával küzdenek, amit kozmetikai frissítésekkel próbálnak tákolni, közben pedig elárasztják a játékot mikrotranzakciók tömkelegével. Az EA FC esetében már több nagy tartalomgyártó, és én is foglalkoztam a problémával, ami pedig az F1-es játékot illeti, Bereznay Dániel – hivatásos e-sportoló – fejtette ki tapasztalait a témával kapcsolatban.

Andrew Wilson, az EA vezérigazgatója nemrég egy befektetői értekezleten arról beszélt, hogy a Dragon Age: The Veilguard, bár a kiadó egyik legsikeresebb egyjátékos megjelenése volt Steamen, nem hozta a várt eladásokat. Szerinte a jövőben az olyan játékoknak, amelyek ki akarnak törni a rétegjátékok közül, multiplayer és élő szolgáltatás-elemeket kell tartalmazniuk. Ezzel szemben a Kingdom Come: Deliverance 2, amely egy teljesen egyjátékos RPG, egy nap alatt visszahozta a fejlesztési költségeit. Az ilyen példák mutatják, hogy a játékosok továbbra is igénylik az egyjátékos élményeket – még ha a nagy kiadók ezt nem is akarják elismerni.

Az igazi játékfejlesztők a minőségre összpontosítanak

Swen Vincke, a Baldur’s Gate 3 rendezője szerint a nagy kiadók legnagyobb hibája, hogy a negyedéves profitokat helyezik előtérbe a minőség helyett. „Ugyanazokat a hibákat látom újra és újra” – mondta egy fejlesztői konferencián. „Mindig a pénzügyi mutatók az elsők.” Ezt követően X-en is megerősítette: „Az üzenetem azoknak szól, akik évente kétszeres bevételt akarnak elérni. Nem kell ezt csinálni. Építkezz lassan, és törekedj arra, hogy jobb játékokat készíts, ne csak a végsőkig kisajtolni a profitot.” Az EA hozzáállása a The Sims újrakiadásához jól tükrözi ezt a problémát. Az új verzió egy gyorsan összedobott, minimális befektetéssel elkészített kiadás lett, amelyben egyértelműen nem a játékosok, hanem a gyors profitmaximalizálás volt a fő cél.

A The Sims még mindig zseniális játék – de többet érdemelt volna

Annak ellenére, hogy a „megújult” verzió tele van hibákkal, a The Sims maga továbbra is egy időtálló klasszikus. A játékosok órákon át elmerülhetnek a karaktereik életének alakításában, a házaik megtervezésében és a végtelen lehetőségek felfedezésében. Egy ilyen legendás cím megérdemelte volna, hogy méltó módon térjen vissza – de az EA ezt az esélyt elszalasztotta. A Twitch-en az újrakiadás helyett a nézők inkább a problémákról beszélnek, miközben a cozy játékok trendjét egy másik cím, a Hello Kitty Island Adventure lovagolja meg. Ez is jól mutatja, hogy az EA számára az egyjátékos élmények már csak másodlagosak. A minőségre és a játékosok igényeire figyelő alkotásokért ma már nem a nagy kiadókhoz, hanem az indie fejlesztőkhöz kell fordulni.