Először tesztelték a NASA szuperszonikus repülőgépének hajtóművét

A NASA forradalmi X-59-es sugárhajtású repülőgépe folyamatosan halad az első repülési tesztje felé.

Október 30-tól kezdődően a NASA X-59 Quesst (Quiet SuperSonic Technology) programjának mérnökei már több tesztet is végrehajtottak a repülőgép hajtóművén.

Az előzetes tesztelések során a mérnökök alacsony fordulatszámon futtatták az X-59 hajtóművét, anélkül, hogy beindították volna. Ezzel megbizonyosodtak arról, hogy nincsenek szivárgások, és hogy a repülőgép rendszerei megfelelően működnek. A mostani teszt során az X-59-es csapat már beindította a hajtóművet, de egyelőre csak kis teljesítményen futtaták. A program mérnökei szerint a sugárhajtómű eddig jól teljesít.

„A hajtóműtesztek első fázisa valójában bemelegítés volt, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy minden rendben van a hajtómű beindítása előtt” – mondta Jay Brandon, az X-59 főmérnöke a NASA közleményében.

„Aztán áttértünk az első tényleges hajtóműindításra… Ez volt az első teszt, amellyel meg tudtunk győződni arról, hogy megfelelően működik az összes rendszer, amelyre hatással van a hajtómű – ilyen például a hidraulika, az elektromos rendszer, a környezetszabályozó rendszerek…” – tette hozzá a NASA mérnöke.

Hangrobbanás nélkül lépheti át a hangsebességet az X-59

Az X-59-est úgy tervezték, hogy 1,4 Mach (vagyis a hangsebességnél 1,4-szer gyorsabb) utazósebességgel és 55 000 láb (16,7 kilométer) magasságban repüljön. A repülőgép a General Electric módosított F414-GE-100 sugárhajtóművét kapta. Érdemes megjegyezni, hogy az F414-es hajtóműcsaládot széles körben használják a katonai repülőgépek esetében, többek között az egyik legikonikusabb vadászgép, a Boeing F/A-18 Super Hornet egyes változatainál. Sőt, a NASA F/A-18-asokat használt az X-59 hangjának szimulálására, valamint a mikrofonok és más akusztikai érzékelők beállítására, amelyek a teszteléseket bemutató kisvideók forgatásánál kapnak szerepet.

Az X-59-est egyébként úgy tervezték, hogy a hangsebességnél gyorsabban repüljön anélkül, hogy a hanghatár átlépése során hangrobbanást keltene. Jelenleg a szárazföld feletti szuperszonikus repülést az Egyesült Államokban az ezért felelős szabályozó hatóság, az FAA tiltja. A NASA reményei szerint az X-59-es bebizonyíthatja, hogy a szuperszonikus repülés lehetséges fülsiketítő hangrobbanás nélkül is. Ha később sikerül utasszállító repülőgépeket is így megépíteni, a belföldi repülési idő a felére csökkenhet, ami nemcsak a kereskedelmi légi közlekedést, hanem például a katasztrófaelhárítást és az orvosi szállítást is forradalmasíthatja.

NASA X-59 repülőgép

A hangrobbanás kiküszöbölése érdekében az X-59 egyedi kialakítással rendelkezik, beleértve a hosszúkás, csőrszerű orrát, amely a repülőgép 30 méteres hosszából 11,5 métert foglal el. A NASA szerint a hangos robaj helyett a repülőgépnek a hanghatár átlépésekor egy halk „puffanást” kell produkálnia, ami ahhoz hasonlít, mintha mi a házban lennénk, és valaki kint becsapná egy autó ajtaját.

Csak egy kamera segítségével lehet kilátni a pilótafülkéből

A hosszúkás orr miatt az X-59-est vezető pilótáknak korlátozott lenne a kilátás előre, azonban a pilótafülke nem is rendelkezik előre néző ablakkal. Ehelyett egy egyedülálló, „eXternal Vision System” nevű rendszer teszi lehetővé, hogy a pilóta előre is lásson, amely gyakorlatilag egy pilótafülkébe szerelt képernyőhöz csatlakoztatott kamerából áll.

A tesztelés következő fázisában a repülőgép számítógépes rendszereibe normál és hibás körülmények adatait fogják betáplálni, hogy lássák, hogyan reagál a jármű. Ezt követően az X-59-es gurulási tesztelésen esik át, amely során a repülőgép a hangárból a kifutópályára gurul, hogy lássák, hogyan működnek a vezérlőfelületek, a fékek és a hajtóművek a földön.

Az X-59 első repülésének időpontját még nem tűzték ki. Az első tesztrepülés során az X-59-es a kiválasztott amerikai városok felett repül majd el, ahol a kutatók adatokat fognak gyűjteni arról, hogy mennyire hallható a földön a hanghatár átlépése, illetve, hogy az emberek hogyan reagálnak a repülőgép által keltett zajra.

A NASA egyébként először 2018-ban kapott finanszírozást a projektre, és még abban az évben felbérelte a Lockheed Martint, hogy építse meg a halk, ugyanakkor szuperszonikus sugárhajtású repülőgépet. A NASA eredetileg úgy gondolta, hogy az X-59 2020-ra készülhet el, de a COVID-19 járvány lelassította a repülőgép gyártását, így a gépet végül 2024 januárjában mutatták be a nagyközönségnek.