Teslaleaks: súlyos problémákat tusoltak el az autógyártónál?

Teslaleaks: 23 ezer belső fájl jutott a Handesblatt című német lap birtokába. A kiszivárgott akták szerint az autókkal kapcsolatos problémákat eltusolták, hogy elkerüljék a jogi hercehurcákat.

A német újság azt állítja, hogy egy névtelen forrástól kapott egy 23 ezer fájlt tartalmazó belső dokumentumot, majd egy neves kutatóintézet, a Fraunhofer Információvédelmi Intézet segítségével ellenőriztette azokat. A dokumentumokban általában a robotpilóta rendszer, az Autopilot hibáiról és az azzal kapcsolatos panaszokról írnak, ami miatt egyébként már több per is indult az amerikai gyártó ellen, de a bíróságon végződött epizódokon túl Elon Musk cége állítólag több ezer bejelentést kapott az ügyfelektől. Ezeket a Handesblatt által feltárt akták tartalmazzák, viszont úgy néz ki, hogy a Tesla válaszra nem méltatta a panaszosokat. Az akták nagyon széles időszakot ölelnek fel, a panaszok 2015-től 2022 márciusáig terjednek.

Fékezéssel és gyorsulással kapcsolatos problémákra is fény derült

A leggyakrabban reklamált hibák elsősorban a hirtelen, akaratlan gyorsulás (2400 eset). E hiba miatt, amelyet több autós jelentett az Egyesült Államokban és Kínában, a Tesla 2021 januárjában kapott felmentést az amerikai közlekedésbiztonsági hatóságtól, az NHTSA-tól. A panaszok száma 246 volt, de a vizsgálat megállapította, hogy a balesetek legvalószínűbb oka az emberi hiba volt. Több mint 1500 panasz a fékezési problémákra vonatkozott, további 139 pedig a vészfékezés akaratlan aktiválására. További 383 bejelentés az ütközésre vonatkozó hibás figyelmeztetésekkel függ össze. Összesen ezer balesetről szóló jelentést tartalmaz a dosszié. És mintegy 3000 ügyfél fejezte ki biztonsági aggályait a vezetőtámogató rendszerek aktiválásával kapcsolatban.

A legsúlyosabb vád azonban egy ismert német elemzőtől, Matthias Schmidttől származik, aki azt nyilatkozta: „A legtöbbünk számára, akik már egy évtizede foglalkozunk a Teslával, ez nem is olyan meglepő. És valószínűleg a legtöbb Tesla-vásárló számára sem az”.

Schmidt szerint az amerikai márka autóiban az elmúlt években 393 halálesetet regisztrált, és ezek közül 33 az Autopilot, a robotpilóta meghibásodásához lenne köthető: „Egyértelmű, hogy Musk elfogadja a vezetői haláleseteket a technológiai fejlődés következményeként.” Ennél meredekebb már csak az Apple társalapítójának, Steve Wozniaknak a beszólása lehet, aki állítólag azt mondta: „Ha azt akarod látni, hogy a mesterséges intelligencia gyilkol, vegyél egy Teslát”.

A Tesla 2020-ban közzétett dokumentuma cáfolja a vádakat. Több peres ügyben azt állította az amerikai autógyártó, hogy a Tesla járművei rendeltetésszerűen működtek a rendelkezésre álló adatok alapján. A cég kijelentette: „az autó akkor és csak akkor gyorsított, ha a vezető azt mondta neki, és akkor lassított vagy állt meg, amikor a vezető fékezett”.

A kiszivárgott dokumentumok között van egy Tesla kézikönyv is az alkalmazottak számára arról, hogyan kell viselkedni panasz esetén.