Drasztikusan visszaestek a Tesla eladásai, kedvezményekkel próbálnak Európában tüzet oltani
A Tesla az elektromos autóipar és az amerikai részvénypiac megkerülhetetlen szereplője. Elon Musk irányítása alatt a cég hihetetlen magasságokba emelkedett, köszönhetően a villanyautók térnyerésének és az üzletember karizmatikus megnyilvánulásainak. Most azonban már nemcsak a makroökonómiai körülmények, hanem a versenytársak is fenyegetik az innovatív autóipari vállalkozást.
A Tesla viszonteladásai drasztikusan visszaestek, ennek hátterében pedig első sorban az európai autókölcsönzők és flottakezelők forgalomcsökkenése áll, mely a vállalat értékesítésének közel felét teszik ki. Nem segít a helyzeten a kínai elektromos autógyártók megjelenése sem az európai régióban.
Problémák a Tesla körül
A Tesla annak érdekében, hogy partnereit megnyugtassa, nem hivatalos árengedményekkel kecsegtet az új autók vásárlására. Annak érdekében, hogy megértsük erre miért is van szükség, érdemes a Reuters kutatómunkáját közelebbről megvizsgálni. A nemzetközi hírportál számos lízingcéget és autókölcsönzőt keresett meg, érdeklődve a Tesla jelenlegi problémái iránt. A válaszok egyértelműen arra irányultak, hogy a Tesla problémáit a széles körben elterjedt szerviz-, javítási és rendelési panaszok adják, melyek annak ellenére állnak fenn, hogy a cég évek óta figyelmen kívül hagy.
A fennálló szolgáltatásbeli problémákat súlyosbítja a tény, hogy az elektromos autók már nem örvendenek akkora népszerűségnek, mint korábban. Ennek első sorban az az oka, hogy a villanyautók esetén rendkívül nehéz maradványértékkel / használt autó értékesítéssel számolni. A lízingcégek számára nincs rosszabb szituáció, mint amikor egy új autóra megkötött lízingszerződést újra kell tervezni, mivel a maradványérték jelentős csökkenésen ment keresztül.
A Tesla maradványértéke olyan gyorsan csökken, hogy a vállalat által kínált kedvezmények és kompenzációk sem teszik előnyössé a helyzetet. Annak ellenére, hogy a Tesla nem válaszolt a megjegyzésekre, névtelen nyilatkozatokból kiderült, hogy 2023 óta a cég számos nemhivatalos negyedév végi kedvezményt kínált a Model 3 és Model Y járművekre, mely értéke elérte akár a 2000 eurós kedvezményt is.
Megjelenő riválisok
A helyzetet súlyosbítja, hogy a korábban egyeduralkodónak számító Tesla most már nemcsak a hagyományos, nagy autógyártók elektromos modelljeivel kelljen versenyezzen, mint például a Volkswagen, a Ford vagy a BMW, hanem megjelentek Európában a kínai villanyautók gyártók is, mint a BYD, akik azon dolgoznak, hogy modelljeik maradványértékét minél tovább magasan tartsák, köszönhetően annak, hogy az induló áruk sem túl magas.
A BYD számos európai gyárat létesített a terjeszkedés érdekében. A kínai autógyártó mindemellett előszeretettel udvarolja körbe azokat a cégeket, melyek eddig a Teslával álltak szerződésben. A BYD Magyarországon elérhető 12-18 millió forintos kínálata egyébként mind megjelenésben, mind technológiában felveszi a versenyt az amerikai óriásvállalattal, melynek egyéb megjegyzések szerint azért is esett vissza drasztikusan a forgalma, mivel eddig mesterségesen tartották magasan.
A Tesla autókölcsönző– és flottakezelő értékesítései adják az európai értékesítés 44%-át, mely globálisan 8,5%-os visszaesést tapasztalt tavalyhoz képest. Ez a visszaesés jelentősnek mondható, hiszen a Dataforce által vizsgált 16 európai országban 2023-ban 57%-os növekedés mutatkozott a villanyautós flottaeladások iránt.
A részvényesek frusztráltak
A fentebb írt okok alaposan magyarázzák azt, hogy a Tesla részvénye miért teljesít úgy, ahogy. A NASDAQ-on jegyzett TSLA részvény jelenlegi árfolyama 177,5 dollár, mely 2024-ben 28,56%-os értékcsökkenésen van túl. A csökkenő tendencia 2021 novembere óta áll fenn, amikor a részvény elérte a 407,36 dolláros árfolyamot.
A helyzetet súlyosbítja, hogy a Tesla fundamentális teljesítménye sem indokolja a részvényárfolyam felpattanását. A Peter Lynch által alkalmazott vállalatértékelési formula 107,02 dollárra teszi a Tesla részvényének fair value-ját.
Az alábbi grafikonon jól látszik, hogy a Tesla részvényárfolyama jelenleg a 0,236-os Fibonacci-szinttel küzd. Amennyiben ezt sikerrel tudná venni, úgy közel 220 dollárig emelkedhetne a részvényárfolyam. A megkérdezett elemzők egyébként a részvény tartását javasolják, ugyanis a 2024-es célár 310 dollár.