Tesla és BYD: Hol készülnek az elektromos autóik?
A Tesla és a BYD a világ két legnagyobb elektromosjármű-gyártója. Ebben a cikkben bemutatjuk, hol találhatók jelenlegi és jövőbeli gyáraik, valamint hogyan segítik az állami támogatások a globális terjeszkedésüket.
Marcus Lu a Visual Capitalist-től szemléltette mindkét cég jelenlegi és jövőbeli EV-gyárainak helyszíneit és azok becsült éves maximális kapacitását. Az adatok különböző forrásokból származnak, és a legfrissebb információkat tükrözik a tervezett gyártási létesítményekről (2024 áprilisi állapot szerint).
A Tesla gyárai
A Tesla négy működő gyárának helyszíneit kiemeli a lentebb látható grafika. A Shanghai Gigafactory rendelkezik a legnagyobb termelési kapacitással. Itt évente megközelítőleg 750 000 járművet képesek előállítani. Érdemes megjegyezni, hogy a Nevadában található Gigafactory nem szerepel ezen a listán, mert akkumulátorcellákat gyárt, nem pedig kész járműveket. A Tesla kínai gyára egyedülálló abban a tekintetben, hogy teljes mértékben a Tesla tulajdonában van, nem pedig egy helyi vállalattal közös vállalkozás.
A jövőre nézve a Tesla következő gyára a mexikói Gigafactory lesz, amelyet 2023 márciusában jelentettek be. Az Electrek jelentése szerint a mexikói kormány sürgeti a gyár építésének megkezdését, annak ellenére, hogy Elon Musk vezérigazgató aggályokat vetett fel a jelenlegi magas kamatkörnyezet miatt.
A BYD gyárai
Bár az EV-k iránti kereslet nem növekszik olyan gyorsan, mint korábban, a BYD teljes gőzzal halad előre a globális terjeszkedésben. A cég különböző régiókban, köztük Európában, Délkelet-Ázsiában és Latin-Amerikában jelentett be gyárakat, amelyek az évtized végére készülhetnek el.
2023-ban a BYD több mint 3 millió elektromos járművet (BEV, PHEV és HEV) gyártott. Mivel abban az évben nem voltak működő nemzetközi gyárai, feltételezhető, hogy a BYD Kínában képes volt előállítani ezeket a járműveket.
Állami támogatások segítik a terjeszkedést
Ha azon gondolkodsz, hogyan finanszírozza a BYD ezeket az ambiciózus terveket, íme egy érdekes tény: egy nemrégiben készült tanulmány szerint a BYD több mint 3,7 milliárd dollár támogatást kapott a kínai kormánytól. Ezzel szemben, egy online támogatáskövető szerint a Tesla 2,8 milliárd dollár állami támogatásban részesült, amelynek jelentős része – 1,6 milliárd dollár – Nevada államtól származik, ahol a Tesla első gigagyára található.