Tényleg károsabb az autóutakra az elektromos autó a belső égésűeknél?

Érdekes összefüggést találtak az elektromos autók súlya és az utak repedezései között. Tényleg sokkal károsabbak az utakra nézve az elektromos autók mint a benzines vagy dízel társaik?

A The Sun lapban megjelent egy cikk, amiben egy brit újságíró arról panaszkodott, hogy mennyi kátyú van mostanság az Egyesült Királyságban: „Nemrég bejelentették, hogy 556 658 rohadt kátyú van az Egyesült Királyságban. Majdnem minden bevándorlóra jut egy. Szeretjük azt hinni, hogy Afrikában rosszak az utak, de én Szenegálon keresztül vezettem, és olyan volt, mintha egy milliárdos biliárdszobájának márványpadlóján gurultam volna. Minden második nap olvashatunk egy szerencsétlenről, akinek az élete a feje tetejére állt, néha szó szerint, miután egy kráterrel találkozott az úton. Tavaly egy akkora lyukba hajtottam, hogy az alján dinoszauruszok éltek. Két gumiabroncsom tönkrement az ütközés következtében, és mivel egy ukrajnai gyárban készültek, három hónapot kellett várnom a pótlásukra.” 

A panaszáradat után pedig arra tért ki, hogy a már most is borzalmas állapotokat még tovább fokozzák az elektromos autók.

„Ráadásul a modern autók minden biztonsági felszerelésükkel együtt is nehezek. Különösen, ha akkumulátorral közlekednek. Ami azt jelenti, hogy nincs szükségünk rájuk egy kráteres úton…”

A cikk után természetesen sokan megharagudtak az újságíróra, hogy valótlanságokat állít. A Telegraph azonban utánajárt, és kiderült, tényleg van összefüggés az utak minősége és az elektromos autók súlya között. A brit elemzés megállapította, hogy az elektromos autók nagyobb mértékben felelősek az útburkolat tönkretételéért.

Egyfajta aszfaltterhelési és kopási együtthatót számoltak ki, rávilágítva arra, hogy egy elektromos autó átlagosan több mint kétszer annyira „terheli” az utat, mint egy benzin- vagy dízelüzemű társa.

Ezzel kapcsolatban úgy fogalmaztak, hogy a legnehezebb, akár 2000 kilogrammos, full elektromos autók kopási rátája 2,32-szer nagyobb, mint a belső égésű autóké. A „normál” súlyú autókat figyelembe véve azonban a helyzet nem sokban változik: 2,24-szer nagyobb, mint a benzinüzeműeké, és 1,95-ször nagyobb, mint a dízelüzeműeké.

„Nagy-Britannia besorolatlan útjai – magyarázta Rick Green ipari szakértő – nem a nehéz járművek súlyának lennének tervezve, így a nehezebb elektromos autók súlyosbíthatják a meglévő gyengeségeket, és így felgyorsíthatják a hanyatlásukat”.

Sajnos közismert tény, hogy egyes elektromos autókban csak az akkumulátor súlya akkora lehet, mint egy kisebb benzines autóé, és ez nem kis probléma, amit figyelembe kell venni.

Amellett, hogy több kátyú keletkezik, ami egyre komolyabb probléma nemcsak az Egyesült Királyságban, hanem Magyarországon is, a balesetekben is fontos szerepük van: egy nehéz autóval ütközni sosem kellemes.

Egyes egyesületek kétségeket fogalmaztak meg a parkolóházakkal, a többszintes parkolókkal kapcsolatban is, amelyekben több száz, ha nem több ezer járművel lehet parkolni, de amelyeket egy bizonyos súlyra terveznek.