Se kormány, se pedál nincs abban a járműben, amit most mutatott be a Tesla
Egy új elektromos járművet mutatott be a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk. Az autót kizárólag önvezető üzemmódra tervezték. A robotaxi egy olyan autonóm jármű, amelyben sem kormánykerék, sem pedig pedál nem található, így a gyártás előtt szigorú szabályozói jóváhagyásra lesz szüksége.
A jármű futurisztikus dizájnt kapott, ajtajai felfelé, pillangószerűen nyílnak, és a kabinja mindössze két férőhelyes. Nincs szüksége hagyományos töltőkábelre sem, mivel induktív töltéssel, vezeték nélkül táplálható.
Musk szerint az önvezető autók várhatóan 10-20-szor biztonságosabbak lesznek, mint az ember által vezetett járművek, és a szállítási költségek mindössze 0,12 dollárra csökkenhetnek kilométerenként, szemben a városi buszok 0,62 dolláros kilométerenkénti költségével.
A Tesla tervei szerint a teljesen önvezető autók jövőre indulhatnak utukra Texasban és Kaliforniában, míg a Cybercab gyártása legkorábban 2026-ban kezdődhet meg. Emellett a Tesla az Optimus robot fejlesztésén is dolgozik, amely várhatóan 20.000–30.000 dollárba kerül majd, és különböző feladatok elvégzésére lesz képes.
A robotaxi prototípusát Musk a Tesla „We, Robot” rendezvényén mutatta be, amelyet a Warner Bros. filmstúdió területén rendeztek Burbankban, Kaliforniában. A jármű tesztelésére nem közúton került sor. Tesla már korábban feltérképezte a területet a bemutatóra, bár a cég szerint az Autopilot és a Full Self-Driving (FSD) rendszereknek nincs szükségük nagy felbontású térképekre a működésük során.
Musk új utakra terelné a Teslát
Musk a Tesla jövőjét már nem csak az elektromos autók gyártásában látja. A vállalatot most a robottechnológia és a mesterséges intelligencia fejlesztése felé szeretné terelni. A Tesla piaci tőkeértéke mára megközelíti az összes többi globális elektromosautó-gyártó együttes értékét. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy Musk már évek óta megígérte egy teljesen önállóan közlekedő jármű piacra dobását.
Az viszont még kérdéses, hogy a Tesla robotaxija képes lesz-e valóban teljesíteni ezt az ambiciózus célt. Musk híres arról, hogy képes áttörni a nehézségeken, de az autonóm járművek technológiájának szakértői rendszeresen kétségbe vonják a vállalat módszereit. Különösen kritikusok voltak a 2-es szintű vezetéstámogató rendszerek, például az Autopilot és az FSD agresszív bevezetése miatt.
Ezek a rendszerek nem teljesen autonómok. A sofőrnek mindig figyelnie kell. Bár lenyűgözőek, hajlamosak kritikus hibákat elkövetni. Az év elején például egy 28 éves motoros vesztette életét egy balesetben, amely során a Tesla sofőrje állítólag az FSD-rendszert használta. A növekvő kormányzati nyomás miatt a Tesla kénytelen volt visszahívni a vezetéstámogató rendszereket, mivel egyre több vizsgálat indult az önvezető technológiájukkal szemben.
Az önvezető autók elsősorban időt takarítanak meg
Musk ennek ellenére arról híres, hogy képes szembemenni az akadályokkal, és megvalósítani a közel lehetetlent. A Model 3 gyártása és a Cybertruck korai sikerei is ezt bizonyítják. A bemutatón Musk arra hívta fel a figyelmet, hogy az önvezető autók főként időmegtakarítási lehetőséget jelentenek. „Gondoljatok bele, mennyi időt töltenek az emberek az autóban” – mondta. „És most visszanyerik ezt az időt, amit munkára, olvasásra vagy szórakozásra fordíthatnak.”
Ennek ellenére a Tesla még mindig lemaradásban van olyan vállalatokkal szemben, mint a Waymo és a Cruise, amelyek már több millió kilométernyi tesztet hajtottak végre vezető nélküli járműveikkel. A robotaxik bevezetése korábban sem volt zökkenőmentes; több balesetet, forgalmi dugót és kisebb károkat okoztak már. A szövetségi biztonsági hatóságok jelenleg is vizsgálják a technológia biztonságosságát, hogy eldöntsék, szükséges-e visszahívás vagy további szabályozás.
Azok a családok, akik szeretteiket vesztették el Tesla-balesetekben, most a vállalatot perelik. Musk közösségi médiás szerepvállalása, különösen az X platformján, szintén felháborodást váltott ki a Tesla számos progresszív vásárlójában.