Szembe köpte felhasználóit a DuckDuckGo, szelektálja a keresési találatokat

A DuckDuckGo keresőmotor az Oroszországhoz kapcsolódó, szerintük dezinformációkat tartalmazó oldalakat hátrébb sorolta a keresési találatokban. A magát neutrálisnak kikiáltó szoftver kivívta a felhasználói haragját.

A technológiai cégek sorra jelentik be, hogy Oroszországgal szemben különböző szankciókat alkalmaznak. A DuckDuckGo keresőmotor a legújabb platform, amely intézkedéseket tesz az online térben vívott információs háborúban.

A DuckDuckGo alapítója és vezérigazgatója, Gabriel Weinberg szerint a magánéletre összpontosító keresőmotor hátrébb sorolta azokat a weboldalakat a keresési találatok között, amelyek állítása szerint „orosz dezinformációval kapcsolatosak”.

„Sokakhoz hasonlóan engem is felháborít Oroszország ukrajnai inváziója és az általa továbbra is okozott gigantikus humanitárius válság. #StandWithUkraine️” – írta Weinberg a DuckDuckGo lépésével kapcsolatos Twitter-bejegyzésben.

A DuckDuckGo-t nem ismerők számára a lépés talán nem tűnik túlságosan szokatlannak, hiszen olyan közösségi médiaplatformok, mint a Facebook és a Twitter már frissítették irányelveiket az oroszországi háborúval kapcsolatos dezinformáció kezelése érdekében. Az olyan keresőmotorok, mint a Google, sőt a Microsoft Bing is drasztikus lépéseket tett a dezinformáció ellen.

Weinberg hátra sorolásról szóló tweetjeire azonban a DuckDuckGo felhasználói bázisa brutálisan kiakadt. Sokan azt válaszolták a lépésre, hogy felhagynak a böngésző használatával, hiszen az nem ezt ígérte.

„Látod, hogy a felhasználói bázisod nagy részét milyen gyorsan elriasztotta ez a bejelentés?” – közölte egy Twitter-felhasználó.

„Ez nem így van, tesó” – válaszolta egy másik. „Nem bízunk többé senkiben, hogy eldöntse helyettünk, mi a félretájékoztatás. Hagyjátok, hogy mi magunk döntsünk erről.”

Most akkor a felhasználók értettek valami félre?

A Big Tech platformok talán (eddig) legsikeresebb alternatívája a DuckDuckGo volt, amelyet 2008-ban alapítottak a nagy keresőóriások, például a Google versenytársaként. A vállalat mindig is a magánéletre összpontosított, és ezt ki is hangsúlyozta.

Az elmúlt néhány évben azért is nyert teret, mert sokan kerestek alternatív online platformokat, hogy olyan információkhoz is hozzájussanak, melyeket a Google vagy a Facebook élből elkaszál.

A DuckDuckGo azonban a legtöbb más, újabban megjelenő alternatív platformmal ellentétben nem azért jött létre, hogy egy bizonyos politikai ideológiával rendelkező felhasználóknak kínáljon teret.

Weinberg a Twitteren reagált a felháborodottaknak:

„A DuckDuckGo lényege a magánélet” – jelentette ki. „A keresőmotor lényege, hogy a relevánsabb tartalmakat mutassa a kevésbé releváns tartalmakkal szemben, és ezt továbbra is így tesszük”.

Az adatvédelmi és adatgyűjtési irányelvek nem feltétlenül jelentenek tartalmi irányelveket. Maga a DuckDuckGo azonban azt a tényt reklámozta, hogy a keresőmotorjának eredményei nem hoznak létre olyan tartalmi „szűrőbuborékot”, amely a felhasználók adatain alapuló személyre szabott keresési eredményeknél gyakran előfordul.

A DuckDuckGo elkötelezettsége és „elfogulatlan eredményeinek” gyakori reklámozása feltételezhetően zavart okozott a felhasználói bázisban.

A Mashable portálnak a DuckDuckGo úgy nyilatkozott: „Egy keresőmotor elsődleges haszna az, hogy hozzáférést biztosítson a pontos információkhoz. Azok a dezinformációs oldalak, amelyek szándékosan hamis információkat tesznek közzé, hogy szándékosan félrevezessék az embereket, egyenesen ezt a hasznot sértik. Mi egyszerűen azt a tényt, hogy ezek az oldalak aktív dezinformációs kampányokban vesznek részt, rangsorolási jelzésként használjuk, hogy az általuk előállított tartalom alacsonyabb minőségű, ahogyan a spam oldalak és más alacsonyabb minőségű tartalmak esetében is vannak jelzések”.