Az elektromos autók iránti keresletcsökkenés miatt százakat bocsátottak el a magyarországi akkugyárakból
Az elektromos autók iránti kereslet visszaesése miatt a magyarországi akkumulátorgyártó cégek is jelentős kihívásokkal szembesülnek. Idén tavasz és nyár vége között a Samsung és az SK összesen több mint 500 dolgozótól vált meg, beleértve a munkaerő-közvetítőkön keresztül foglalkoztatottakat is.
Keresletcsökkenés az elektromos autók iránt
Az elektromos járművek iránti kereslet Európában 2023-ig gyors ütemben nőtt, de az utóbbi időszakban megtorpant. Ez a stagnálás különösen érzékenyen érintette a magyar akkumulátorgyártókat, amelyek az autóipari kereslet változásaira közvetlenül reagálnak. A Samsung és az SK létszámcsökkentése szintén ennek a keresletcsökkenésnek az egyik következménye, hiszen az akkumulátor iránti kereslet csökkenésével párhuzamosan a gyártási igény is visszaesett.
Az elbocsátások körülményei
A vállalatok közlései szerint nem történt csoportos leépítés, hanem elsősorban a munkaerő-kölcsönző cégeken keresztül foglalkoztatott munkások szerződéseit nem hosszabbították meg. Székely Tamás, a Vegyipari Dolgozók Szakszervezetének elnöke megerősítette, hogy az elbocsátások nem érintettek magyar dolgozókat. Az SK nyilatkozata szerint az idei létszámcsökkenés átmenetinek tekinthető, és a vállalat igyekszik megtartani dolgozóit.
Milyen jövő elé néznek a hazai akkumulátorgyártók?
Az SK szerint az elektromos autók iránti kereslet jelenlegi megtorpanása csak egy ciklikus folyamat része. A szektorban működő cégek arra várnak, hogy a piac újra növekedésnek induljon, ami új megrendeléseket és ezzel együtt több gyártási igényt eredményezhet. A közelgő minimálbér-emelés azonban további nyomást gyakorolhat ezekre a vállalatokra, hiszen növeli a működési költségeket.
Kapcsolódó tartalom: Euro 7, elektromos autózás: így sodorta az EU az autózást a szakadék szélére
Az elektromos járművek piacán az elmúlt év során jelentős átalakulások történtek. Míg a tisztán elektromos autók iránti kereslet csökkent, a hibrid autók eladásai gyorsan növekedtek. Ennek következtében idén szeptemberben már több hibrid autó kelt el, mint hagyományos, benzines jármű, ami egyértelműen jelzi a vásárlói preferenciák változását. Ugyanakkor az európai autóipart egyre mélyebb válság sújtja, amely az akkumulátorgyártó szektorra is komoly hatást gyakorol, hiszen az akkumulátor iránti kereslet szorosan összefügg az elektromos autók iránti igénnyel.