A dán haditengerészet elfogott egy kínai hajót – Szabotázsban vett részt Kína?

Hétfőn a Yi Peng 3, egy kínai lajstromjelű szállító hajó a gyanú szerint megrongált két, a Balti-tenger alatt húzódó üvegszálas adatkábelt, amelyek Finnországot, Németországot, Svédországot és Litvániát kötik össze.

A Visegrád 24 azt állítja, hogy a dán katonai hajó személyzete a Yi Peng 3 fedélzetére lépett.

„Dánia élt a jogával az Art. X. tenger alatti kábelegyezményében foglaltak szerint. Erre eddig csak egyszer került sor, 1959-ben az USA részéről” – olvasható a hírportál X bejegyzésében.

Ahogyan az alábbi képen is látható, a MarineTraffic hajókövető weboldal a dán haditengerészet egy hajóját mutatja a Yi Peng 3 mellett a Kattegat-öbölben. Mindkét hajó lehorgonyzott.

Dánia kínai hajó kábelek

Kedden Németország védelmi minisztere szabotázscselekménynek nevezte a Cinia C-Lion1 kábelek elvágását:

„Senki sem hiszi, hogy ezeket a kábeleket véletlenül vágták el” – mondta Boris Pistorius az újságíróknak egy brüsszeli találkozó előtt. A védelmi miniszter hozzátette: „Ezért ki kell jelentenünk – anélkül, hogy konkrétan tudnánk, ki volt a felelős -, hogy ez egy hibrid akció volt… És azt kell feltételeznünk, anélkül, hogy biztosak lennénk benne, hogy ez szabotázs volt.”

Finnország és Németország külügyminisztériuma hétfő este közleményt adott ki, amelyben figyelmeztetett:

„Európai biztonságunkat nemcsak Oroszország Ukrajna elleni agresszív háborúja fenyegeti, hanem a rosszindulatú szereplők hibrid hadviselése is. Közös kritikus infrastruktúránk védelme létfontosságú biztonságunk és társadalmaink ellenálló képessége szempontjából.”

Két hétig is eltarthat a kábelek helyreállítása

A Wall Street Journal szerint Svédország, Finnország, Litvánia, Németország és más uniós országok előzetes vizsgálatai során megállapították, hogy a kábelek valószínűleg svéd gazdasági vizeken szakadtak el.

„A titkos offenzíva valószínű indítéka a pánik terjesztése, a biztonsági erőforrások lekötése és a nyugati kormányokra gyakorolt nyomás növelése az Ukrajnának nyújtott hatalmas segélyek ellen kampányoló politikai pártok erősítésével – állítják több európai ország és az Egyesült Államok politikusai, biztonsági tisztviselői, valamint hírszerzési ügynökök” – írta a WSJ.

„Felkészülünk az ilyen eseményekre, és több kábel, illetve eljárás is rendelkezésünkre áll, ha ilyen vészhelyzet történik, így az eredmény csak a lassabb szolgáltatás lesz néhány szolgáltató számára” – mondta egy magas rangú finn tisztviselő.

A szakértők szerint egyébként a Cinia C-Lion1 tenger alatt húzódó kábeleken keresztül történő adatátvitel teljes helyreállítása akár két hétig is eltarthat.

Orosz kikötőből indult a kínai teherszállító

A dán hatóságok a jelek szerint leszűkítették a lehetséges elkövetőt a kínai Yi Peng 3 ömlesztettáru-szállító hajóra. Az AIS-nyomvonal szerint a hajó november 18-án reggel körülbelül egy órán át sodródott ide-oda, ott, ahol az incidens történt.

Mire a Yi Peng 3 elérte a dán vizeket, az ország haditengerészete több hajót is a követésére küldött, az egyik hadihajóról pedig egy révkalauz lépett a kínai teherhajó fedélzetére.

Németország és Finnország külügyminisztere közös nyilatkozatban fejezte ki aggodalmát az incidens miatt. „Az a tény, hogy egy ilyen incidens azonnal felveti a szándékos károkozás gyanúját, sokat elárul korunk változékonyságáról” – áll a nyilatkozatban. Azt is érdemes megjegyezni, hogy a Yi Peng 3 egy orosz kikötőből indult az incidens előtt.

A finn Nemzeti Nyomozó Iroda közölte, hogy az előzetes vizsgálat alapján úgy döntött, büntetőeljárást indít a tengeri kábelben okozott kár ügyében.