Több mint 20%-kal csökkent a spanyol labdarúgó-válogatott fan tokenje az EB győzelem után

A kriptovaluta fan tokenek olyan digitális eszközök, amiket általában sportcsapatok vagy más szervezetek bocsátanak ki azért, hogy közvetlen kapcsolatot teremtsenek a rajongóikkal. Ezek a tokenek különböző előnyöket kínálnak birtokosaik számára, mint például az exkluzív jutalmak, szavazati jog, vagy különleges eseményeken való részvétel. A fan tokenek ugyanakkor rendkívül volatilisek, a csapat teljesítménye nem befolyásolja a szurkolói tokenek értékelését.

Azt követően, hogy a Spanyol labdarúgó-válogatott megnyerte a 2024-es UEFA Európa-bajnokságot, a csapat hivatalos fan tokenje több mint 20%-kal értékelődött le.

Az SNFT, vagyis a Spanyol Nemzet Fan tokenje

Az SNFT, vagyis a spanyol nemzeti futballcsapat hivatalos fan tokenje, mely a Socios.com-on érhető el. A La Roja 2021-ben indította útjára az SNFT-t a Spanyol Királyi Labdarúgó Szövetséggel és a török Bitci blokklánc platformmal együttműködve. A token célja, hogy fokozza a rajongók elkötelezettségét, és kiváltságos élményt nyújtson a sportrajongók és befektetők számára. Az SNFT birtokosai szavazati joggal rendelkeznek a válogatott bemelegítéskor játszott dalairól, dizájnötleteket adhatnak a hivatalos merchandise-kínálatról és exkluzív élményekben gazdagodhatnak.

Az SNFT árfolyama cikkünk írásakor 0,025 dolláron kereskedik, és olyan tőzsdéken érhető el, mint a Gate io és a MEXC. A token közel 3 éves története során elérte a 0,75 dolláros árfolyamot is, azonban jelenleg a 2000 legnagyobb kriptovaluta közé is alig fér be.

Az SNFT árfolyamcsökkenésének okai

Az SNFT árfolyama az elmúlt 24 órában 26%-kal csökkent az EB-győzelem ellenére, és piaci kapitalizációja is megközelítette a fél millió dolláros lélektani támaszt. A torna döntője előtt az eszköz árfolyama több mint 70%-kal nőtt, és meghaladta a 0,0385 dolláros árszintet is.

Az SNFT árfolyamának alakulása, forrás: CoinMarketCap

Egyes kutatások szerint azonban a szurkolói tokenek a különböző tornák előtt felfutásnak erednek, majd az eseményt követően elértéktelenednek. Ez összefügg a „buy the rumor, sell the news” stratégiával.

Mieszko Mazur és Miguel Vega 2022-es tanulmánya a szurkolói tokenek és a helyszíni teljesítmény közötti összefüggést vizsgálták, és rájöttek, a csapat eredménye nem befolyásolja az eszközök értékét. A tanulmány következtetése szerint az intenzív első kereskedési napok után a rajongói tokenek jelentősen alulmúlják a főbb kripto-benchmarkokat.

Mindeközben egy másik tanulmány kimutatta, hogy a nagyobb versenyek, mint például a Bajnokok Ligája, hatással vannak a szurkolói tokenekre, mivel azok a regionális ligákhoz képest szélesebb közönség számára elérhetők.

A Socios.com és a Chiliz kapcsolata

A Socios.com egy blokklánc-alapú platform, amely lehetővé teszi a sportcsapatok és rajongóik közötti interakciót a fan tokenek kibocsátása révén. A CoinMarketCap adatai szerint a fan tokenek osztálya 320 millió dolláros értéket képvisel, legnagyobb képviselői a PSG (33 millió dollár), az FC Barcelona Fan Token (22 millió dollár) és a Manchester City Fan Token (18,25 millió dollár). A Socios oldalán a Chiliz (CHZ) kriptovalutát használják a fan tokenek vásárlására és kereskedésére.