Riválisától kért segítséget az Amazon: A SpaceX-től vásárolt rakétaindításokat
Az Amazon három rakétaindítást vásárolt a SpaceX-től a Project Kuiper nevű internetes műholdjaihoz – jelentette be pénteken a technológiai óriáscég. A lépés igencsak meglepő az Amazon részéről, mivel a vállalat az Elon Musk által alapított SpaceX űrkutatási vállalat Starlinkjével kíván versenyezni a világ minden táján internet-hozzáférést biztosító műholdas projektjével.
Az „Internetet mindenkinek” terv
Mind a Starlink, mind a Kuiper több milliárd dolláros erőfeszítéseket tesz a többezer műholdas projektjeibe, mellyel céljuk, hogy a világ minden részén legyen elérhető internet-hozzáférés.
A Project Kuiper az Amazon azon kezdeményezése, amelynek célja, hogy gyors és megfizethető szélessávú internet-hozzáférést biztosítson a világ olyan közösségeinek, amelyek jelenleg egyáltalán vagy nem kielégítően vannak ellátva a hagyományos internet- és kommunikációs lehetőségekkel.
A cél elérése érdekében az Amazon több, mint 3000 műholdat fog telepíteni alacsony Föld körüli pályára (LEO), amelyek antennák, üvegszálak és földi internetkapcsolati pontok globális hálózatához kapcsolódnak.
A vállalat több mint 10 milliárd dollárt tervez befektetni a Kuiper megépítésébe, és nemrégiben egy 120 millió dolláros indítás előtti feldolgozó létesítményt épített Floridában.
Az Amazon korábban a SpaceX három legnagyobb rakétakonkurensétől, köztük a Jeff Bezos tulajdonában lévő Blue Origintől is rendelt rakétaindításokat.
Tisztázásképp, bár mindkét cégóriást – az Amazont és a Blue Origint is – Jeff Bezos alapította, a vállalatok különálló entitásokként működnek. Bezos vezérigazgatói szerepét az Amazonnál 2021-ben Andy Jassy vette át, aki egy teljesen új taktikát folytat az óriásvállalat vezetésében.
A tárgyalt rakétaindítás vásárlás az Amazon részéről a cég stratégiájának legújabb váltását jelzi. A vállalat nagyon igyekszik, hogy a szövetségi előírásoknak való megfelelés érdekében (ami kimondja, hogy 2026 júliusáig a tervezett 3236 műholdjának felét pályára kell állítania) időben eljuttassa a Kuipert az űrbe.
Az Amazon műholdjainak tesztelése sikeres volt
Az Amazon több mint 77 hordozórakéta indítására kapott megrendelést a Blue Origin, a United Launch Alliance, az Arianespace és az ABL cégektől. A rakéták fejlesztésében bekövetkezett késedelmek azonban már korábban is arra késztették az Amazont, hogy megváltoztassa indítási terveit: A vállalat a fejlesztés felgyorsítása érdekében kétszer is lecserélte azt a rakétát, amelyen az első Kuiper prototípuspár repülne, mielőtt a küldetés októberben elindult volna.
A bonyodalmak ellenére azonban a Kuiper prototípusok sikeresen befejezték a tesztelést, jelentette be az Amazon a múlt hónapban:
„Minden rendszer, minden alrendszer és minden olyan felhasználási mód, amelyre a műholdat terveztük, a terveknek megfelelően működik. Harminc nappal az indítás után már 4K videókat streamelünk, videóhívásokat bonyolítunk, és az Amazon.com-on vásárolunk” – mondta a Project Kuiper technológiai alelnöke, Rajeev Badyal.
A vállalat arra törekszik, hogy jövőre megkezdje a kereskedelmi műholdak gyártását az indításokhoz.
Hogy állnak a Starlink műholdak?
Ami a Starlink műholdak statisztikáját illeti, az adatok szerint 5490 szatellit kering Föld körüli pályán, melyek közül közel 4200 üzemel is (korábban több műhold már visszatért és megsemmisült a légkörben, emellett több száz olyan is van, melyet még nem állítottak szolgálatba, de már valamilyen magasságú pályán kering). A SpaceX küldetéseinek száma jelenleg 290-nél jár, és várhatóan még az éven eléri a 300-at.
Érdekességképpen, ha szeretnéd tudni, hogy éppen hol található az összes Starlink műhold, ez a Starlink-térkép megmutatja az egyes műholdak globális lefedettségét, valamint azt, hogy jelenleg hány van üzemben, hány inaktív, illetve hány égett el a Föld légkörében.