Revolut: lemondott a CFO, pénzmosás gyanúja és kritikán aluli munkakultúra a fintech cégnél
Európa egyik körberajongott fintech startupjára rájár a rúd. Miután a Revolut egy évvel azután, hogy unikornis státuszra emelkedett egy 250 millió dolláros (~67 Mrd Ft) tőkebevonással, miután megkapta a banki engedélyt és még a szomszédunkban, Bécsben is irodát nyitott, a vállalat kezdi elveszteni a fonalat.
Több szálon is gomolyfelhők gyülekeznek a cég körül. Elsőként lemondott Peter O’Higgins CFO, aki az alapító Vlad Yatsenko és Nikolay Storonsky mellett az egyik legfontosabb pozíciót töltötte be a cégnél. Tegnap számolt be a Telegraph arról, hogy a Revolut az automatikus pénzmosás elleni rendszerét 2018 július és szeptember között kikapcsolta. A rendszer egyetlen feladata az volt, hogy blokkolja a gyanús tranzakciókat. A Revolut CEO Storonsky szerint azonban ilyenről szó nincs és pontosan ezért a brit unikornis nem is értesítette a hatóságokat. Storonsky azzal védekezik, hogy egy új rendszer bevezetésén dolgoztak, de mivel túl sok álpozitív riasztást küldött a rendszer, ezért kikapcsolták amíg nem fixálják a problémákat.
A cég egyben O’Higgins visszalépést is más okokra vezeti vissza és tagadja, hogy köze lenne a biztonsági rendszer körüli fiaskóhoz. „Peter úgy döntött hogy lemond mert azon a véleményen van, hogy a lakossági banki szolgáltatások vezetéséhez egy globális tapasztalatokkal rendelkező vezetőre lesz szükség, mivel arra készülünk, hogy több országban is engedélyezett bankká váljunk”, magyarázta Storonsky.
Nagy nyomás alatt az alkalmazottak
Egy időben a Revolut munkahelyi körülményei is tűz alá kerültek. Egy a Wired magazin által közölt beszámolóban a volt alkalmazottak nyilatkoztak a cég munkahelyi körülményeiről. Elmondásuk szerint olyan óriási nyomásnak voltak kitéve a felsőbb vezetés részéről annak érdekében, hogy teljesítsék az elérhetetlenül magasra állított kvótákat, hogy még túlórával és hétvégi munkával se tudták teljesíteni. A Revolut által meghirdetett pozíciókra jelentkezőktől például megkövetelték, hogy hozzanak 200 új ügyfelet ahhoz, hogy az interjú második körébe kerülhessenek. Az eljárást állítások szerint azóta már leállították.
A két történet jól illusztrálja milyen módszerekkel próbálja a fintech unikornis az ügyfélszámokat hozni. A brit startupnak az utolsó jelentések szerint 4.3 millió felhasználója volt és láthatóan nem riad vissza az etikátlan, kétségbe vonható eljárásoktól sem, hogy elhappolja az ügyfeleket a német N26, a brit Monzo vagy Starling elöl.
A kriptósok a skandalumok tükrében pedig elgondolkodhatnak, hogy érdemes-e ilyen cégnél tartani a bitcoinjaikat és altjaikat. Köztudottan, a privát kulcsok hiányában, a kriptósok is ki vannak szolgáltatva a hibrid (kriptó és hagyományos) banki szolgáltatásokat kínáló Revolut kényének-kedvének.