Pofára esett a Netflix, a jelszómegosztás tilalmát kénytelenek visszavonni?

A Netflix már többször azzal fenyegetőzött, hogy véget vet a jelszómegosztásnak, azaz azt szeretné megakadályozni, hogy az emberek megosszák egymással a jelszavukat, ezzel ugyanis nagyon sok előfizetőtől és persze bevételtől esnek el. A hazánkban csak 2023-ban várható tiltás, azonban már Latin-Amerikában működik és úgy tűnik, hogy nem az történt, mint amire a Netflix számított.

Szerda reggel latin-amerikai előfizetők milliói ébredtek a Netflix e-mailjére, amelyben bejelentették, hogy a streaming óriás azonnal felfüggeszti az új előfizetési modellt Argentínában, El Salvadorban, Guatemalában, Hondurasban és a Dominikai Köztársaságban, mely országokban már díjat számol fel abban az esetben, ha valaki az előfizetését több háztartásban is használja. A Netflix feladta a jelszómegosztási tilalom miatt kitalált stratégiáját, amelyet be szeretne vezetni a világon mindenhol 2023-ban.

Augusztus óta, ha a latin-amerikai előfizetők hosszabb ideig használják a fiókjukat a háztartásukon kívül, új fiókot kell vásárolni egy további engedélyezett helyhez.

„A fogyasztói visszajelzések meghallgatása után úgy döntöttünk, hogy megszüntetjük a funkciót” – áll abban az e-mailben, amit az El Salvador, Guatemalán, Honduras és a Dominikai Köztársaság felhasználóinak elküldtek.

Úgy tudni, hogy az argentin előfizetők a közösségi médiában összefogtak, hogy felszólaljanak a streaming szolgáltató döntése ellen. Az előfizetők a #ChauNetflix (#ViszlátNetflix) hashtaggel árasztották el a netet és képernyőfotókat osztottak meg az előfizetésük lemondásáról, miután júliusban bejelentette a vállalat az új előfizetési megoldást.

Hiába segítette a Netflix az ún. Profile Transferrel azt, hogy az emberek új előfizetést vegyenek, a megoldás nem igazán jött be senkinek. Ha például egy családban van 2 gyerek, 4 eszközre fizetnek elő – hiszen így mindenki azt néz, amit akar – de a gyerekek máshol tanulnak, akkor nekik miért kellene pluszban fizetniük? Az előfizetők között a többség nem a századik baráttal osztja meg a csomagját, hanem a saját családtagjaival. Őket nyilván rosszul érinti a vállalat döntése, mivel újabb bőrt akar róluk lehúzni.

A Netflix nem kívánt nyilatkozni arról, hogy tapasztaltak-e előfizetőveszteséget azokon a piacokon, ahol az új megoldás már elindult, de a szakértők azt gyanítják, hogy a cég döntésének gyorsaságát tekintve szinte biztos, hogy sok előfizetőt veszített. „Nem valószínű, hogy a Netflix csak a közösségi oldalakon megjelent negatív kritikák miatt döntött úgy, hogy visszavonja új árpolitikáját” – mondta a Rest of Worldnek Ezequiel Rivero, a Buenos Aires-i Egyetem professzora, aki a film- és televíziós iparág digitális átalakulását kutatja.

Hozzátette, hogy bár a Netflix még nem jelentette be, hogy az egyes országokban milyen árakkal kell majd „tagot hozzáadni”, az eredmény ugyanaz lesz: a felhasználók számára megnövekedett költségek.

A Netflixnek nem volt szerencséje Peruban sem, hiszen ott ún. lépcsőzetes előfizetést találtak ki, amely miatt a felhasználók különböző árat fizettek ugyanazért a szolgáltatásért, és amelyet a szabályozó hatóságok potenciális fogyasztóvédelmi jogsértésnek nyilvánítottak.

Mivel az olyan versenytársak, mint az HBO Max és a Disney+ bőszen igyekeznek csökkenteni a Netflix piaci részesedését, most a Netflixnek észen kellene lennie, mit lép.

„Tudom, hogy a Netflix túl nagy fenevaddá vált ahhoz, hogy kezelni lehessen, de az új előfizetők megnyerése érdekében a tartalomra és az IP-re kellene összpontosítani” – mondta Joaquín Serpe, a Global Emergent Media Lab tagja. „A helyi minőségi tartalom előállítása sokkal pozitívabb hatással jár, mint a felhasználók ellenőrzésére tett kísérletek.”