Oroszország dubaji cégekkel próbálja kijátszani a szankciókat
Oroszország a jelek szerint úgy próbálja kijátszani a cseppfolyósított földgáz (LNG) szállítására alkalmas hajóflottájára vonatkozó nyugati szankciókat, hogy a hajók tulajdonjogát egy újonnan létrehozott, dubaji szabadkereskedelmi övezetben működő cégre ruházza át. Még a Bloomberg írta meg október 18-án, hogy három LNG-tankhajó, amelyeket korábban a Gazprom és a Sovcomflot orosz vállalatok kezeltek, már egy dubaji székhelyű új cég birtokában vannak.
A Velikiy Novgorod, a Pskov és a La Perouse nevet viselő hajók tulajdonjogát és kezelését szeptemberben átadták a Matias Ship Managementnek. Erre a következtetésre a Bloomberg az Equasis globális hajózási adatbázisra hivatkozva jutott. A Matias Ship Management bejegyzett címe a dubaji Meydan Hotelben van, egy szabadkereskedelmi övezetben. Itt a Bloomberg szerint más olyan cégek is székhellyel bírnak, amelyeket azzal gyanúsítanak, hogy segítettek Oroszországnak az olaj- és gáziparát sújtó szankciókat kijátszani.
Oroszország LNG árnyékflottája egyre komolyabb méretűvé válik
A fentebb említett három LNG-tankhajó egyébként a Balti-tenger oroszországi részén található Portovaya LNG-exportáló üzemet szolgálta ki. A Portovaja LNG-re nem vonatkoznak nyugati szankciók vagy exportkorlátozások. Viszont a tankhajók közül kettő, a Velikiy Novgorod és a La Perouse brit szankciók hatálya alatt áll. A Velikiy Novgorod ellen éppen tegnap hozták meg a szankciókat, amikor az Egyesült Királyság az eddigi legnagyobb szankciócsomagját vezette be Oroszország árnyékflottája ellen. További 18 olajszállító és négy LNG-tankert jelöltek meg a szankciócsomagban. Ezzel tovább próbálják a Vlagyimir Putyin számára kritikus bevételek csökkentését elérni. A most feltűnt ügylet egyébként nem egyedi.
Oroszország már korábban megkezdte egy árnyékflotta létrehozását az LNG szállítására a hajók tulajdonjogának átruházásával. Pont hasonlóan azokhoz a lépésekhez, amelyeket Moszkva Ukrajna lerohanása után kezdett el. Akkor árnyékflottát hozott létre az olaj és a más termékek exportálására a nyugati szankciókkal szemben. Néhány tartályhajó például nemrégiben elindult a szankciókkal sújtott észak-oroszországi Arctic LNG 2 terminálról, jelezve Moszkva folyamatos erőfeszítéseit a nyugati korlátozások kijátszására. Mert még augusztusban az Egyesült Államok Külügyminisztériuma fokozta az Arctic LNG 2 exportjának kisiklatására irányuló erőfeszítéseit. Célba vette a projekt fejlesztésében részt vevő vállalatokat és azokat a hajókat, amelyekről kiderült, hogy LNG-t vételeztek a létesítményből.