Oroszország egy egyiptomi kikötőn keresztül exportálja a kőolajat?

Éppen a futballszezon kezdetére időzítve úgy tűnik, hogy Oroszország a maga módján egy sajátos „eljárást” hajt végre azért, hogy eljuttassa a kitermelt kőolajat a világ többi részébe. Teszi ezt annak ellenére, hogy a világ fejlett államai komoly szankciókat vetettek ki az Oroszországban termelt kőolajra és azok feldolgozott származékaira. Ezt a szankciós csomagot az orosz-ukrán háborúra reagálva 2022. június 3-án fogadta el az Európai Unió.

Úgy tűnik, hogy Oroszország az egyiptomi El Hamra olajterminálnál találta meg a kiskaput. Ide július 24-én mintegy 700 ezer hordó olajat szállított az ország. Ezután egy hajó érkezett a kikötőbe, amely begyűjtötte a hordók egy részét vagy egészét is – írja egy nyomozásra hivatkozva a Bloomberg.

Egyiptomi kikötő

A jelentés szerint a hordók végső célállomását „nehéz nyomon követni”, miután elhagyták az egyiptomi kikötőt. Az egyiptomi Western Desert Operating Petroleum Co. üzemelteti a kikötőt, amely 6 tárolótartállyal rendelkezik.

Miután az első tartályhajó elment, rögtön egy második érkezett, áll a jelentésben. Amikor a második tartályhajó július 28-án elindult, rakománytartályai „majdnem tele voltak”. Ezután az egyiptomi Vörös-tenger partján lévő Ras Shukheir olajterminálnál horgonyzott le, áll a jelentésben.

A kikötő eredetileg az Egyiptom nyugati sivatagjaiban kitermelt nyersolaj feldolgozására épült, emelik ki a jelentésben. Ez potenciális lehetőséget teremt arra, hogy az orosz olajat összekeverjék a helyi kitermelt termékkel. Ezáltal pedig nehezebbé tegyék az áru nyomonkövetést.

Az orosz nyersolajat szállító tartályhajók korábban már végeztek hajóról hajóra történő szállítást „a Spanyolországtól délre fekvő észak-afrikai Ceuta városában és nemrég a közép-atlanti térségben is” – írta a Bloomberg. Mind a két lokáció eléggé szokatlan helynek számít ilyen jellegű tevékenység lebonyolítására, hiszen általában partközelben zajlanak az ilyen jellegű árutranszferek.

De minél többször keveredik, szállítják vagy cserél gazdát a nyersolaj vagy az üzemanyag, annál nehezebb nyomon követni annak eredetét.