A humanoid robotok már úgy mozognak, mint Cristiano Ronaldo és LeBron James

A mesterséges intelligencia és a robotika fejlődése elérte azt a pontot, ahol humanoid robotok képesek összetett sportmozdulatokat végrehajtani, amelyek korábban kizárólag emberi atléták sajátjai voltak. A Carnegie Mellon Egyetem és az NVIDIA közös kutatása áttörést hozott ezen a területen.

Új technológia hozhat forradalmat a robotmozgásban

A két intézmény egy új edzési módszert fejlesztett ki, amely lehetővé teszi, hogy a robotok a lehető legpontosabban utánozzák az emberi mozdulatokat. Az Aligning Simulation and Real Physics (ASAP) nevű technika segítségével a robotok képesek végrehajtani olyan ikonikus mozdulatokat, mint Cristiano Ronaldo 180 fokos ugrása a „Siu” ünneplés során vagy Kobe Bryant híres hátrafelé dőlő dobása. A technológia alapja egy kétlépcsős folyamat. Először a robotokat szimulációban edzik valódi emberi mozgások adatai alapján, majd a tanult mozgásokat a valós környezetben tesztelik és finomhangolják. Ez segít áthidalni a különbségeket a szimulált és a valódi fizikai világ között.

Hogyan működik az ASAP rendszer?

Az ASAP célja, hogy minimalizálja a különbségeket a szimuláció és a valós fizikai világ között, és ezzel növelje a robotok mozgásának pontosságát. Az egyik legnagyobb kihívás eddig az volt, hogy a robotok sokkal merevebbek és kevésbé rugalmasak az emberi testhez képest. A kutatók egy „delta akció modell” nevű módszert alkalmaztak, amely folyamatosan korrigálja a mozdulatokat, hogy azok minél közelebb álljanak az emberi mozgásokhoz. Ez az eljárás akár 52,7%-kal csökkentette a hibákat a korábbi modellekhez képest. A technológia alkalmazásával a humanoid robotok már képesek olyan dinamikus mozgásokra is, mint az egy lábon történő egyensúlyozás vagy az oldalirányú ugrások, amelyek meghaladják az egy métert.

Miért ilyen nehéz az emberi mozdulatok lemásolása?

A kutatók szerint a robotika egyik legnagyobb kihívása, hogy az emberi mozdulatok rendkívül összetettek. Még a legegyszerűbb mozdulatok során is több száz apró izmunk és ízületünk dolgozik összehangoltan, hogy fenntartsuk az egyensúlyt és megfelelő erőt fejtsünk ki. Gondoljunk csak arra, milyen nehéz egy olyan játékban, mint QWOP, irányítani egy egyszerű futó mozdulatot. A valóságban egy emberi test több mint 300 ízületet és több ezer finom mozgáskoordinációt használ minden egyes lépésnél. A humanoid robotok esetében ezt az összetettséget próbálják szimulálni, ami hatalmas technológiai kihívás.

A humanoid robotok fejlesztésének jövője

Az utóbbi években egyre több kutatóintézet és vállalat fektet jelentős erőforrásokat a humanoid robotok fejlesztésébe. A Tesla Optimus projektje, a Boston Dynamics Atlas robotja és a Figure AI legújabb humanoid fejlesztése mind azt mutatják, hogy egyre nagyobb az érdeklődés ezen a területen. Az akadémiai szférában a Stanford Egyetem és a Bristoli Egyetem szintén aktívan dolgozik olyan rendszereken, amelyek növelhetik a robotok ügyességét és mozgáskoordinációját.

Milyen kihívások várnak még a kutatókra?

Bár az ASAP rendszer hatalmas előrelépést jelent, még mindig számos technikai akadály áll a kutatók előtt. Az egyik legnagyobb probléma a robotok sérülékenysége: a fejlesztők szerint „jövőbeli kutatási irányok közé tartozhatnak a sérülést felismerő algoritmusok, amelyek csökkenthetik a hardver károsodásának kockázatát”. Emellett a kutatók szeretnék csökkenteni a mozgásrögzítő rendszerektől való függőséget, és fejleszteni az érzékelési technológiákat.

A robot már Közép-Európában is elérhető

A humanoid robot, amelyet a videóban látunk, nem más, mint a Unitree G1, az első ténylegesen megvásárolható humanoid robot Közép-Európában. A Unitree Robotics fejlesztése egy kompakt és mozgékony modell, amely már most is elérhető a piacon, és jelentős érdeklődést váltott ki a robotika iránt érdeklődő közösségben. Ha kíváncsi vagy, hogyan teljesít a Unitree G1 a gyakorlatban, tekintsd meg az alábbi magyar nyelvű bemutató videót.