Nincs szabad kapacitás a szárazföldön, tankerekben rostokol az olaj
Az olaj ára két hete negatívba fordult, a fizikai olaj nem kell már senkinek. Elképesztő mértékű túlkínálat alakult ki a világon részben a koronavírus járvány korlátozásai miatt. A szárazföldi olajtározók tele vannak, mostanra pedig megtöltötték a tankereket is, amelyek így 375 millió hordónyi olajat tárolnak.
Mivel már minden olajtározó csordultig telt olajjal, így megtöltötték a tartályhajókat is. Múlt hétvégén Szingapúr partjainál rekord mennyiségű tartályhajó jelent meg, amelyek csak arra várnak, hogy végre visszatérjen minden a régi kerékvágásba és a kiszállíthassák a máskor rendkívül értékes rakományukat. Az elmúlt öt hétben a szárazföldi készletek 180 milliárd hordó fölé emelkedtek, ami arra enged következtetni, hogy a tározók március közepe óta átlagosan körülbelül 4,3 millió hordót fogadtak naponta. Ez a készletnövekedés csökkenti a Bank of America becsléseit a szárazföldi nyersolaj tárolási kapacitásáról 910 millió hordóról 730 millió hordóra. A bank viszont még mindig azt reméli, hogy az USA-nak van elég kapacitása, csak a logisztikai korlátozások miatt nem tudják azt kihasználni.
Szárazföldről tengerre
Április 20. sokaknak örökre az emlékezetében vésődött, miután az olaj ára mínuszba zuhant és meg sem állt mínusz 40 dollárig. A májusi WTI szerződés lejárta pedig bebizonyította azt, hogy nincs már elegendő tároló kapacitás a fizikai olaj szmára. Elképesztő mértékű túlkínálat alakult ki az olajpiacon, a Cushing-ben (Oklahomában) található tározók hamarosan elérik működési korlátaikat. Most sokan abban bíznak, hogy az elkövetkező hetekben és hónapokban az amerikai készletek csökkenni fognak, mivel a kanadai termelők, valamint a Bakken felfüggesztették termelésüket és a finomítók ismét növelik a tevékenységüket, mivel fel akarnak készülni a gazdaság újranyitására.
A szárazföldi kőolaj készletek először Kínában kezdtek megtelni, ahol a koronavírus járvány kitört. Azóta Kína készletei stagnálnak, míg az USA-ban és másutt egyre nagyobb készletek halmozódnak fel. Kínában van elég hely a tárolásra, főleg ha a kormány úgy dönt, hogy még több kereskedelmi tartályt használ a stratégiai kőolaj tartalékhoz.
Európában és a Közel-Keleten a készletek viszonylag alacsonyak maradtak. Az Egyesült Államokban a gyártók a rendelkezésre álló SPR (stratégiai kőolaj tartalék) kapacitás körülbelül 70 milliárd hordóját 23 millió hordóra bérelték és a múlt héten 1,1 millió hordót adtak az SPR tárolásához.
Egyre több nyersolaj a tankerekben
Természetesen a szárazföldi raktározáson kívül a piac a tartályhajókat is igénybe vette. A tengeren tárolt nyersolaj az év eleje óta 150 millió hordóval növekedett, így már több mint 1,2 milliárd hordónyi van tankerekben. Ennek oka az OPEC olajárak háborújának és a nyersolaj vízen lévő raktárkészletének növekedéséből fakadó magasabb nyersolaj tranzit. Március közepe óta a tankerekben lévő kőolaj készlete becslések szerint 91 millió hordóval, vagyis körülbelül 2,2 millió hordóval nőtt naponta.
A Clarksons adatai szerint jelenleg világszerte több mint 350 hajót használnak úszó olaj (nyersolaj és származékai) tárolására. A tengeren tárolt teljes olajmennyiség 375 millió hordóra emelkedett. Mivel a kereskedők egyre több kisebb hajót használnak, az egyes hajónkénti készletek átlagos mennyisége csökkent, ami azt jelenti, hogy emelkedett a raktározás átlagos költsége.
A finomítók haszonkulcsai rendkívül ingatagok voltak, mivel a leállások globális szinten kezdődtek. A finomítók részleges leállítása vagy teljes bezárása után a haszonkulcsok a nullához közeledtek, mivel a finomított olaj készletei folyamatosan növekednek. Az Egyesült Államokban a készletek szezonálisan emelkedtek és most már közel 70 millió hordó felett vannak az egy évvel ezelőtti szintnél. A finomítók megpróbálták kihasználni a határidős termékárak jelentős javulását azáltal, hogy a termékeket földön és vízen tárolják.
A többlet az egész évre megmarad
Egyes nyomkövetők az úszó tárolást olyan hajókra mondják, amelyek tíz napig kihasználatlanok maradnak, míg mások 14 napig. A nyomon követett hajók típusai változhatnak, ami magasabb vagy alacsonyabb úszó tárolási szintet eredményezhet. Mindazonáltal minden becslés a vízen lévő készletek növekedésére mutat. Az olajfelesleg kezdetben a piszkos tartályhajók (nyers olajat szállító) szállítási áraiban volt látható. Ám a tiszta tartályhajók (gázolaj, benzin) árai most növekednek, mivel a finomítók és a kereskedők próbálják eladni az eladhatatlan készleteket. A tiszta tartályhajók árainak közelmúltbeli növekedése megkérdőjelezte a vízen történő tárolás gazdaságosságot, ám a termékek határidős görbéinek ingadozásai továbbra is lehetőséget biztosítanak a kereskedőknek a rakományok úsztatására.
A globális olajpiac válsága valószínűleg áprilisban tetőzött, amikor az olajszükséglet megközelítőleg 25 millió hordó/nap csökkenést mutatott a tavaly év ugyanezen időszakához képest. Lassacskán minden országban feloldják a karantént és beindulhat az élet, amellyel egyenes arányban nőni fog az olaj iránt igény. Bár ennek ellenére az év hátralévő részében is megmarad a többlet, de csökkenhet a nyomás az olajfinomítókon és tározókon.