Nem tudja a jobb kéz mit csinál a bal? Újabb fura ötlet az EU részéről

Egyes uniós jogalkotók a lítium veszélyes anyagként való besorolását kezdeményezik éppen akkor, amikor az elektromos autók használatát és a fosszilis üzemanyagot használó gépkocsik betiltását szavazzák meg. Az iparági szakértők és az akkumulátor-, valamint a fémipar a nemtetszését fejezte ki.

Az akkumulátorok iránti globális kereslet az elektromos járművek piacának növekedésével és a megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos projektekkel összhangban tovább fog nőni, az EU azonban hamarosan a lítium akkumulátorok emberre káros anyagként való megjelölésével vethet gátat a folyamatoknak. Miközben az akkumulátor- és fémipar küzd ez ellen a lépés ellen, néhány európai ország mindent belead az akkumulátor-beruházásokba, ami azt mutatja, hogy az akkumulátoripar növekedése széles körű támogatást élvez a régióban.

Sok szakértő aggódik amiatt, hogy ha az EU a lítiumot veszélyes anyagnak minősíti, az késleltetheti a zöld energia fejlesztése terén elért eredményeket. Mivel a kormányok Európa-szerte küzdenek az energiabiztonság és a fosszilis tüzelőanyagokról a megújuló alternatívákra való gyors átállás egyensúlyáért, az új szabályozás megnehezítheti ezt a feladatot. Sokan nem értik, hogy miként is született egyáltalán ez az ötlet, mikor az EU épp az elmúlt hetekben döntött úgy, hogy 2035-től betiltja a belső égésű motorral rendelkező új gépkocsit eladását és az elektromos autók felé terelik a népet.

Európa és Ázsia között hatalmas verseny alakult ki a leghatékonyabb, legnagyobb hatótávolságú elektromos autók kifejlesztéséért. Kína az elmúlt években uralta az elektromos járművek ágazatát, gyorsan kiépítette lítiumiparát és akkumulátorgyárait, hogy megszilárdítsa pozícióját a világpiacon. Eközben Európa is fokozatosan növeli pozícióját az akkumulátorok piacán, hogy az európai keresletet kielégítse.

Hét iparági csoport figyelmeztette az EU-t

Hét iparági csoport most levelet küldött az EU jogalkotóinak, amelyben „mély aggodalmuknak” adnak hangot az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) kockázatértékelési bizottságának javaslata miatt, amelynek célja három lítiumvegyület emberi egészségre veszélyesnek minősítése. A vegyületek közé tartozik a lítium-karbonát, a lítium-klorid és a lítium-hidroxid. A végleges döntés várhatóan 2022 végén vagy 2023 elején születik meg.

Ipari szakértők azonban azzal érvelnek, hogy a döntés meghozatalához felhasznált tudományos bizonyítékok gyérek. Bár a besorolás nem tiltja meg a lítiumtermékek behozatalát, a szigorúbb feldolgozási, csomagolási és tárolási előírások miatt magasabb árakat eredményezhet, ami már jelenleg is az egyik legnagyobb probléma az elektromos gépkocsik piacán. Azok a nem EU országok, amelyek nem rendelkeznek ilyen szabályozásokkal, olcsóbb lítiumtermékeket állíthatnak elő, és ezáltal versenyképesebbek lehetnek.

A levél szerint „Európa az energetikai átmenet kritikus időszakában van, és új beruházásokat kell ösztönöznie a teljes elektromos járműakkumulátor-értékláncban. Az Európai Bizottság büszke lehet arra, hogy valódi ipari sikereket ért el az új akkumulátor-gyárakba történő nagyarányú beruházások mozgósításában. Most azon kihívás előtt áll, hogy biztosítsa az akkumulátorfémeket, amelyekből a következő 15 évben igen szűkös lesz a kínálat. Ez egy olyan verseny, amelyben Európa felzárkózik Kínához, mely már több mint egy évtizeddel előrébb jár, és jelenleg a lítium és más akkumulátorfémek globális feldolgozásának nagy részét irányítja.”

Az Unió területén eközben egyre több cég jelenti be, hogy óriási akkumulátorgyárakat épít, amikre szükség is lehet, hiszen az európai elektromos autó akkumulátorok piaca 2029-re várhatóan 94,41 milliárd dollár értéket ér el. Az olyan vállalatok, mint a Tesla és több ázsiai autógyártó jelentős mértékű magánbefektetései mellett több állam kormánya is támogatja az európai gyártású akkumulátoripar fejlesztését. Az EU 2017-ben létrehozta az Európai Akkumulátor Szövetséget a gyártás, a töltőinfrastruktúra és az elektromos autók elterjedése érdekében. Ezt követően az Európai Bizottság 2021-ben 3,5 milliárd dolláros támogatást jelentett be a Tesla, a BMW és más, Európában akkumulátorokat gyártani kívánó vállalatok támogatására.

Az EU által bevezetett, a lítiumot károsnak minősítő új szabályozás azonban növelheti a lítiumtermékek előállításának árát, de talán nem fogja eltántorítani a vállalatokat attól, hogy beruházzanak az akkumulátor ágazatba.