Nem sírhat tovább Messi, kriptovalutát is kap a PSG-től
A 34 éves argentin kedden elhagyta a spanyol Barcelonát, és kétéves szerződést írt alá a katari tulajdonú Paris St Germain-nel (PSG), melyhez a klub szurkolói tokenje is jár.
Nem sírhat további Lionel Messi. Két napja még ország-világ előtt pityergett, amikor elhagyta a spanyol Barcelona futballklubot, most viszont le sem lehet vakarni a mosolyt az arcáról. Mint kiderült a futballsztár kétéves szerződést írt alá a dúsgazdag Paris St Germain-nel, melyhez médiajelentések szerint nagyjából 25-30 millió eurónyi szurkolói token is jár. A klub ugyan nem hozta nyilvánosságra, hogy az „üdvözlő csomagban” mennyi token van, de a Reuters úgy fogalmazott, jelentős mennyiségű.
A szurkolói tokenek egyfajta kriptopénzek, amelyek lehetővé teszik a tulajdonosok számára, hogy szavazzanak a klubjukkal kapcsolatos, többnyire kisebb jelentőségű döntésekkel kapcsolatban. Az idén, tokeneket bevezető klubok között van az angol Premier League bajnoka, a Manchester City és az olasz AC Milan is. Messi korábbi klubja, a Barcelona tavaly indított hasonló tokent.
A tokeneket a klubok inkább új bevételi forrásnak tekintik, és a Socios.com, amely a PSG és más topklubok számára biztosítja az érméket, azt állítja, hogy a tokenek 2021-ben közel 200 millió dollárt hoztak a csapatoknak. A PSG-nek jó üzlet volt Messit leigazoltatni, hiszen kilőtt a toke ára már az első pletykák után.
A bitcoinhoz és más digitális valutákhoz hasonlóan a szurkolói tokenekkel is lehet tőzsdéken kereskedni. Más kriptovalutákkal közös bennük az, hogy ezek is rendkívül volatilis eszközök, ami miatt egyes szabályozók figyelmeztetéseket adtak ki a befektetőknek.
Sokba került Messi, de hamar visszahozza az árát
A PSG elárulta, hogy Messi leszerződtetése kifejezetten jót tett a szurkolói tokenüknek, hiszen vitték még a cukrot a klub elkötelezett hívei. A kereskedési volumen meghaladta az 1,2 milliárd dollárt.
„Képesek voltunk egy új, globális közönséggel kapcsolatba lépni, jelentős digitális bevételi forrást teremtve” – mondta Marc Armstrong, a PSG vezető partnerkapcsolati igazgatója.
Úgy tűnik, a szurkolói tokenekre kevésbé van hatással egy csapat pályán nyújtott teljesítménye, inkább sokan azt nézik, kit szerződtet le egy adott klub. Sajnos itt is igaz a mondás, hogy „pénz beszél, kutya ugat”. Amelyik csapat nagyobb pénztárcával rendelkezik, ismertebb játékosokat tud venni. A legnépszerűbb focisták pedig közvetve vagy közvetlenül hozzák a pénzt.
Alexandre Dreyfus, a Socios.com vezérigazgatója szerint a PSG komolyan profitál a tokenjéből, és más klubok is utánozhatják a Messivel kötött üzletét.
„Úgy vélem, ez egy új trend kezdete lehet, ahogy a szurkolói tokenek és a Socios.com egyre nagyobb szerepet kapnak a sportban a legmagasabb szinten” – mondta.
A PSG azóta gyűjtögeti a jobbnál jobb játékosokat, mióta 2011-ben a Qatar Sports Investment nevű, dúsgazdag tulajdonosai átvették az irányítást.