Takarékoskodj az MNB-vel
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2024-ben újra elindította „Sok kicsi sokra megy” elnevezésű pénzügyi szemléletformáló kampányát, amely a lakosság pénzügyi tudatosságát és megtakarítási szokásait kívánja erősíteni.
Az új kampány célja, hogy a mindennapi pénzügyi szokások átgondolásával és kisebb megtakarítások kialakításával segítse a fogyasztókat pénzügyi biztonságuk növelésében. Ennek során az emberek praktikus tanácsokat kapnak a hozam, kockázat és likviditás közötti összefüggések megértéséhez, és arra ösztönzik őket, hogy egyensúlyt teremtsenek ezek között a tényezők között megtakarításaik növelése érdekében.
Az MNB célja, hogy rávilágítson arra, hogy a mindennapi kiadások között megbújó „pénznyelők” hosszú távon jelentős összegeket emészthetnek fel. Arra ösztönzik a lakosságot, hogy mindenképp tervezzenek előre, és figyeljenek oda az olyan nagyobb kiadásokra, mint az iskolakezdés, az ünnepek. Az MNB honlapján található pénzügyi kvízjátékkal az emberek tesztelhetik takarékossági ismereteiket.
A jegybank kampánya a takarékossági világnaphoz és a Befektetői Világhét nemzetközi akciójához is kapcsolódik. A kampány fő üzenete a tudatos pénzügyi tervezés, amely a kisebb, de rendszeres megtakarítások hosszú távú jelentőségét hangsúlyozza.
Példaként említik, hogy pénzt spórolhatunk, ha olcsóbb internet- vagy mobilcsomagra váltunk, vagy ha évente átnézzük pénzügyi termékeinket, hogy van-e jobb ajánlat a piacon.
A kampány figyelmet fordít a fenntarthatóságra is. Azt javasolják, igyekezzünk helyi termékeket vásárolni, használjuk tudatosan az elektromos eszközeinket, és válasszuk a környezettudatos közlekedést. A tudatos pénzügyi döntések tehát nemcsak a pénztárcánkat, hanem a környezetet is kímélik.
Kapcsolódó cikkünk: Ismeretterjesztő videót tett közzé a Bitcoinról a Magyar Nemzeti Bank
Az egyensúly fenntartására ösztönöz az új kampány
A megtakarítások befektetésekor az MNB felhívja a figyelmet a hozam, kockázat és likviditás közötti egyensúly fontosságára. A magasabb hozamok általában nagyobb kockázattal járnak, míg a nagyobb biztonság és gyors pénzhozzáférhetőség alacsonyabb hozamot eredményezhet. A kampány arra is figyelmeztet, hogy mindig legyünk óvatosak a túlságosan csábító ajánlatokkal, és győződjünk meg róla, hogy a szolgáltatónak megfelelő engedélyei vannak.
Az adókedvezményeket is ki lehet használni bizonyos megtakarítási formák esetében, például önkéntes pénztári tagság, nyugdíjbiztosítás vagy nyugdíj-előtakarékossági számla esetén. Az ilyen megtakarításokkal jelentős személyi jövedelemadó-visszatérítés érhető el. Egyes befektetési formák – mint például a lakossági állampapírok – kamatadó és szociális hozzájárulási adó mentesek.
Végezetül, a kampány kiemeli, hogy a napi pénzügyi szokások apró változtatásával jelentős megtakarításokat érhetünk el hosszú távon. Ezt segíti elő a Pénziránytű Alapítvány Pénznyelő alkalmazása is, amely lehetőséget biztosít arra, hogy a fogyasztók könnyedén nyomon kövessék kiadásaikat és bevételeiket.