Mit mond az aranyról készített globális felmérés a Bitcoin elterjedéséről?
A World Gold Council (WGC), az aranyipar egy meghatározó piacfejlesztő szervezete rendszeresen készít globális felmérést az aranyról. A most megjelent felmérésben öt pont is érinti a világ legnépszerűbb kriptovalutáját és a kriptoszektort általánosságban.
A felmérésben több mint 18 ezer személy vett részt világszerte, közte volt Kína, India, Észak-Amerika, Németország és Oroszország is. A kutatás eredményeképpen egyértelműen megállapítható, hogy az arany a legnépszerűbb befektetési eszközök közé tartozik. Ez a harmadik leggyakrabban vásárolt befektetés, a globális retail befektetési szektor 46%-a választ aranyterméket.
Habár a jelentés főképp arra fókuszál, hogy az aranyat mint befektetési formát népszerűsítse, áttételesen ezek a megállapítások a kriptoszektorra is értelmezhetők. A legtöbb Bitcoin rajongó szereti hirdetni ugyanis a ’Bitcoin az új digitális arany’ narratívát. Emellett már az is magáért beszél, hogy ez az aranyra fókuszáló felmérés egyáltalán kitér a kriptovalutákra.
Emeljük ki tehát azt az öt tényezőt, amit a felmérés a Bitcoin és a többi kriptovaluta elterjedésével kapcsolatban kiemel.
1. Lojális befektetési forma
A jelentés megállapította, hogy a fogyasztók és a kiskereskedelmi befektetők világszerte jobban megbíznak az aranyban, mint bármely más helyi fizetőeszközben:
– a befektetők 67%-as szerint az arany egy jó befektetés, amely véd az inflációtól és a valuták fluktuációjától
– a 61% jobban bízik az aranyban mint a fiat fizetőeszközökben
– 65% mondja, hogy hosszútávon sem veszít az értékéből az arany
A megkérdezettek 40%-a vásárolna újra kriptovalutát is befektetésként. Ez az arány megegyezik a befektetési alapokkal. A részvények ennél egy kicsivel kevésbé (39%) attraktívak csupán.
Ezenkívül az is meglepetés, hogy több ember fektetett be a kriptovalutákba mint a vállalati kötvényekbe és nyersanyag alapokba.
2. A bizalom hiánya
Úgy tűnik, hogy a tradicionális fiat valutáknak komoly problémai vannak a bizalommal, amely szintén segíti a pénz alternatív formáinak az elterjedését. A megkérdezettek 29%-a az amerikaiak közül még mindig abban a tévhitben él, hogy az amerikai dollár mögött aranyfedezet van.
A felmérés azt is jól megmutatta, hogy az emberek félnek új vizekre evezni, azaz új termék vásárlásánál félnek megválni a pénzüktől. A félelem foka és a bizalom hiánya generációk szerint változik. Viszont, ha sikerülne megfelelő válaszokat adni az emberek aggodalmaira, akkor sok új befektetőt lehetne bevonzani a kriptoszektorba is.
„Az emberekben ki kell építeni a bizalmat arra vonatkozóan, hogyan működik ez az iparág. Meg kell bízniuk a vételi és eladási folyamatokban, hogy mindezt magabiztosan tudják irányítani.„
A potenciális befektetők 48%-a, és az ékszert vásárlók 28%-a a bizalmat emelte ki, mint a legfőbb akadályt. Sokan kifejezték aggodalmukat az miatt is, hogy hamisított terméket akarnak eladni nekik, és át akarják verni őket.
Habár a kriptoszférában is előfordulnak átverések, az azonban biztos, hogy a Bitcoint hamisítani nem lehet.
3. A tudás hiánya
Azok az új szereplők, akik csak most léptek be egy új területre, még nem rendelkezhetnek elegendő tudással és tapasztalattal. Ez is táplálja a korábban említett félelmet és aggodalmakat, és megakadályozza őket abban, hogy új terméket vásároljanak – a mi esetünkben a Bitcoint.
A figyelemfelkeltés és az oktatás tehát növelni tudja a bizalmat. A kriptoközösségnek ezen a téren pedig még fejlődni kell.
„A figyelemfelkeltés bizonyos befektetési termékek iránt, az elérhetőségük, és az, hogy mi mozgatja az árfolyamukat sokkal jobban kommunikálható,” emeli ki a jelentés az aranyra vonatkozóan. Ha helyretesszük ezeket a téveszméket, és megosztunk minden információt, az nagyban hozzájárulhat a piaci növekedéshez.
Az aranyat vásárlók 66%-a azt mondta, hogy ők valójában nem rendelkeznek elegendő tudással arról, hogy ők maguk aranyat tudjanak venni.
„Nagyobb figyelmet kell szentelni az aranynak a TV-ben, nyomtatott médiában és a közösségi médiában is.”
A következő generációnál ugyanis egyre nagyobb az információhiány az iparág etikai körülményeivel kapcsolatban. Ahogy a Z generáció (1990-2010) egyre jobban öregszik, úgy fognak változni az etikai normák és környezeti hatások is. Ezek a tényezők pedig egyre fontosabb szerepet fognak betölteni a vásárlási döntésekben a fiatalabb generációknál.
Ezek az etikai normák és környezeti körülmények kihatnak ugyanúgy a bitcoin vásárlásokra is. Hiszen már most is sok szó esik a kriptovaluta bányászati alaptalan környezeti terheléséről is.
4. Generációs különbségek
„Attól még hogy ismerik az aranyat mint befektetést, nem jelenti automatikusan, hogy vásárolni is fogják.” jegyzi meg a riport. A korábbi generációkhoz hasonlóan az ezredfordulós generáció is hasonló nézeteket vall az aranyról. Ez nem meglepetés, ugyanis ez a nemzedék két nagyon különböző, technológiailag eltérő tudású generáció között helyezkedik el. Ezzel szemben a Z generáció sokkal kisebb érdeklődést mutat az arany iránt.
A fiatalabb generáció a digitális/virtuális dolgok iránt nyit inkább, ideértve a kriptovalutákat is. A kriptoszféra felé egy jelentős kapu lehet a játék. Kijelenthetjük, hogy az a generáció, amely a blokklánc megjelenése körül született már a digitális eszközökkel együtt nő fel.
A Z generáció emocionális kapcsolata az arannyal egyre gyengül. A kockázatvállalási hajlandóságuk megmutatkozik a befektetési eszközök iránti kitettségükben is. Számukra egy eszköz kiemelkedik a többi közül a portfólióban: a kriptovaluta. A jelentés szerint a fiatalabb generáció az aranyat inkább egy hosszútávú lehetőségnek tartja. A kriptovaluta pedig inkább a rövidebb távú és spekulatív igények felé tendál. A kutatás megállapítása, hogy a Z generáció 22%-a a kriptovalutáknál inkább rövid távú megtérülést vár el, 26%-uk pedig spekulatív és magas kockázatú eszközként tekint rá.
A konklúzió azonban, hogy a Z generáció többet invesztál a kriptóba mint az ezredfordulós generáció.
5. Technológiai innováció
A digitális elkötelezettség kulcsfontosságú a verseny szempontjából. A potenciális aranybefektetők könnyű vásárlási lehetőséget akarnak. A biztonság, a megbízhatóság és a kényelem hiánya gátat szab náluk az online vásárlásnak. A megkérdezettek 40%-nál a vásárlás egyszerűsége kiemelkedő követelmény az aranyvásárlásnál.
Nem sok forradalmi technológiai újdonsággal találkoztunk az arany piacán. A kriptovilág legfontosabb jellemzője pedig pont az állandó innováció. Ez pedig különösen fontos a legújabb generációknak. „Kína fiatal fogyasztói technológiailag fejlett társadalomban nőnek fel, az arany iránti vonzalmuk pedig kevésbé tradicionális mint az idősebb generációnál.”
„Habár a Z generációt egyértelműen digitális natívoknak jellemezhetjük, nem feltétlen igaz, hogy ők az aranyat régimódi dolognak tartják a kriptovalutákkal összehasonlítva. Számukra a kettő nem zárja ki egymást. A kettő inkább különböző értékkel bír pénzügyi és emocionális értelemben is”, összegzi a kutatás a jelentés végén.