Minden, amit érdemes tudni az EA Sports FC 25-ről
Mint minden év szeptember végén, úgy idén is piacra dobta a kanadai fejlesztőcég legújabb focis játékát, az FC 25-öt. Milyen újítások kaptak helyet és vajon jobb lett-e az elődjénél?
Minden idők legnépszerűbb focis játékára immár második alkalommal tekinthetünk az EA Sports sajátjaként. Bár a cég erősen hangoztatta, hogy a FIFA-val való együttműködésük korlátokat szabott a játék potenciális fejlődésének, az FC 24 enyhén szólva sem alkotott kiemelkedőt. Így tehát legfőbb ideje, hogy ne csak egy kozmetikázást, hanem érdemi pozitív változást kapjunk a pénzünkért. Azt azonban előre leszögezném, hogy mivel az Ultimate Team mód magasan a legnépszerűbb játékmódnak számít, minden újítást ennek fényében vizsgálok.
Bemutatkozott a Rush
Vágjunk is bele az idei játék talán legnagyobb újításával, a Rush játékmóddal. Ez a mód szinte teljes egészében a VOLTA örökösének tekinthető. No de mit is takar ez pontosan? A Rush a valós meccsek úgymond kicsinyített mása. Kisebb pályán, egyedi szabályokkal, öt az öt elleni küzdelmet élhetünk át, ahol a kapusokat leszámítva minden játékost egy-egy valós személy irányít. Az ötlet pazar, és a megvalósítás is jónak mondható, ugyanis a 7 perces játékidő alatt rendkívül szórakoztató élményben lehet részünk.
Mindez addig igaz is, amíg a barátainkkal együtt tudunk nekivágni a mérkőzéseknek. Ha viszont egyedül indítjuk el a játékmódot, véletlenszerűen kapunk csapattársakat, az pedig már közel sem ekkora móka. A legtöbb játékos ugyanis elönzőzte a helyzeteket, és távolról sem tanusítottak csapatjátékos hozzáállást. Ez pedig hamar frusztrálóvá tud válni, és gyorsan kiábrándulhatunk ebből az egyébként pazar játékmódból.
FC IQ és a játékosok szerepkörei
Az FC IQ névre keresztelt átalakításnak köszönhetően idén már jóval több beleszólásunk van a taktikai beállítások terén. Mindehhez társul a játékosok szerepkörének újragondolása.
Idáig ugyanis a virtuális focisták csak egy-egy értékeléssel rendelkeztek, mennyire képesek ellátni a támadó illetve védekező feladatokat (például High/Medium). Az éven viszont ezt teljesen átalakították.
Immár minden játékosról tudni lehet, hogy a pályán betöltött pozícióhoz tartozó szerepköröket milyen minőségben képes ellátni. Ezt zöld plusz jelekkel jelzi a játék, ahol az egy jel azt jelenti, hogy a játékos jól mozog az adott szerepkörben, a kettő pedig világklasszis teljesítményt jelez. Ha a játékos mellett az adott pozícióban nem látunk semmilyen jelet, akkor is képes ellátni a feladatait, bár közel sem olyan minőségben. A bajok akkor kezdődnek, ha a játékost olyan pozícióba vagy szerepkörbe tesszük, ami tőle létidegen. Ezt egy felkiáltójellel jelzi is a játék, és a játékos pályán mutatott teljesítménye is bőven elmarad az elvárttól.
Összességében pozitív újításnak tartom az FC IQ bevezetését, bár kétségtelen, hogy megszokást igényel a dolog. Ugyanakkor ennek is vannak hátulütői. Ezzel a módosítással gyakorlatilag erősen lekorlátozódott annak a lehetősége, hogy szabadon variáljuk játékosainkat a pályán, és olyan pozíciókba tegyük őket, ami nem a sajátjuk. Továbbá az az általános megfigyelésem, hogy talán túlságosan is ragaszkodnak szerepköreikhez a játékosok. Nem egy alkalommal történt meg, hogy egy középpályás játékos egy pazar felfutást követően hirtelen megállt, mintha falnak ütközött volna, holott üres volt a terület előtte. Jó az elképzelés, de van még mit finomhangolni ezen az új rendszeren.
Jöhet a fizetős Season Pass az Ultimate Teambe?
Az FC 25 legnépszerűbb játék módjában idén is több változtatást eszközöltek, melyek közül több is üdvözlendő, de akad azért bőven negatívum is. Kezdjük ott, hogy idénre kombinálták a Season Pass küldetéseit a játékmódok között, így több játékmódon keresztül is előrelépést érhetünk el. Nem is látok semmi kivetnivalót ebben, bár az Ultimate Teamhez járó jutalmak jócskán felülreprezentáltak.
A pletykák egy más játékokban már régóta jelen lévő fizetős Season Pass-t is említenek, de ennek az első szezon során jelenleg nyoma sincs, és a kanadai cégtől sem érkezett ezzel kapcsolatban semmilyen hivatalos információ. Ha mégis bevezetésre kerülne a dolog a későbbi szezonok során, nálam ez erősen a pay-to-win kategóriába esne, de erről majd később.
A squad fitness évekkel ezelőtti eltávolítása után idénre a szerződések is kikerültek a csomagokból. Jövőre talán azt is megéljük, hogy a sérülések gyógyítására szánt kis kártyák is megszűnnek, és teljes is a lista. Bevezetésre került továbbá az ún. „Duplicate storage”, ahol az olyan játékosainkat tárolhatjuk és használhatjuk fel később, akikből egynél többet sikerült megszereznünk eladhatatlan formában.
A tavalyi játék talán legnépszerűbb újítása is átesett némi változáson. Bevezetésre kerültek a kozmetikai Evolution-ok, amelyek csupán az adott játékos kártya dizájnját változtatják meg.
A teljesítményt növelő Evolution küldetések is megmaradtak, de idénre kevésbé szigorú szabályok vonatkoznak arra, mely játékosokat fejleszthetjük tovább.
Játékmódok és jutalmak
A már hosszabb ideje meglévő játékmódoknál is tapasztalhatunk némi változást. A Squad Battle játékidejét tavaly 4 percre csökkentették, idénre pedig a 34 mérkőzés helyett már csak 14-et kell lejátszanunk.
A Fut Champions – vagy közismert nevén a Weekend League – is módosult. A kvalifikációs rendszer szigorodott: míg tavaly 10 meccsből 4-et kellett nyerni, idén 5 mérkőzésből 3 győzelem szükséges a fő eseményre való bejutáshoz. Maga a fő esemény is rövidebb lett, már csak 15 mérkőzést kell lejátszani a korábbi 20 helyett. Ennek kompenzációjaként a jutalmak is jelentősen javultak, különösen a magasabb kategóriákban, ahol még nagyobb értékű jutalmak várnak a sikeres játékosokra.
A Division Rivals játékmód is új struktúrát kapott. A korábbi évekhez hasonlóan 11 divízió áll rendelkezésre, de idén újból megjelent a visszaesés lehetősége is az aktuális szezon közben. Azonban mielőtt bárki megijedne, ez a kockázat csak az 1. és 2. divíziókat érinti. A jutalmak is jelentősen növekedtek, ám ennek ára is van. A tavalyi 7 győzelem helyett már 15 győzelem szükséges az elérhető legjobb jutalmak megszerzéséhez, ami több mint kétszeres követelményt jelent.
Nem minden arany, ami fénylik
A hangzatos névre keresztelt újításokon és a dizájnt érintő kozmetikázáson túl ez elvégre még is csak egy videojáték, vizsgáljuk is hát ilyen minőségében. Kezdjük is a játék menüjével, ugyan is ez fogad minket elsőként, sajnos gyakrabban is mint kellene. Mondom ezt azért, mert bizony befagyhat. A régebbi generációs konzolokon ez még csak nem is lenne meglepő, de az újabb generációs gépeken sem sokkal jobb a helyzet.
Egy mérkőzést elindítva azt tapasztaltam, hogy a játékmenet jócskán lelassult, valamint a passzok is némi változáson estek át, ugyanis sokkal precízebb irányítást igényelnek, a nem létező szögekből történő pontos passzokat pedig teljesen el is felejthetjük. A védekezés tekintetében általánosságban elmondható, hogy a virtuális focistákat irányító intelligencia még erősebb lett. Így paradox módon megtörténhet az, hogy ha valaki egy 5 védős felállást használ, és a védekezésért felelős játékosait nem irányítja, végső soron jobban jár, mintha maga nyúlna bele a védekezésbe.
Mint minden évben, most is megvannak azok a bizonyos mechanikák, amelyek sokkal jobban működnek, mint társaik. Ezekbe most nem mennék bele részletesen, elég annyit tudni róluk, hogy aki csak teheti használja is ezeket, ami sok esetben jócskán el is vesz a játék élményéből.
A legnagyobb általam tapasztalt probléma sajnos nem újkeletű dolog. Olyannyira nem, hogy a játékos-közösség már évek óta sorozatosan felhívja rá a figyelmet, még sem történik semmilyen előrelépés e téren. Az inkonzisztens játékmenetről van szó, ami talán még többször fordult elő, mint eddig valaha. Egyik mérkőzésen vontatott, lassú játékmenettel találtam szembe magam, míg a következő meccsen hirtelen minden pörgősebb, dinamikusabb lett. Borzasztóan zavaró tud ez lenni, főleg azt látva, hogy ha jó a játékmenet, egészen élvezetes meccseket lehet játszani.
Konklúzió
Kisebb-nagyobb fejlesztéseken átesett a játék, de átütő fejlesztésre továbbra sem kell számítani. A játékmenet lelassult, megváltozott a passzolás és a védekezés is, de ezeken egy frissítés bármikor változtathat. A taktikai variációk végtelen tárháza üdvözlendő, bár kétségtelenül megszokást igényel. Jópofa újításnak tartom a Rush játékmód bevezetését is, de hamar rá lehet unni ha nem az ismerőseinkkel közösen ütjük el benne az időt. A pay-to-win jelenség sem új keletű dolog. Továbbra is hatalmas előnyre lehet szert tenni azoknak, akik költenek a játékra, a fizetős Season Pass lehetséges bevezetésével pedig tovább romolhat a helyzet e téren. A játék legnagyobb problémája továbbra is az inkonzisztens játékmenet, amin továbbra sem tudnak (vagy nem hajlandóak?) változtatni. Viszont amíg ez nem változik, addig maradnak a hangzatos újítások és a dizájn beli változtatások, a játék rajongói pedig csak reménykedhetnek, hogy jövőre hátha.