Az EU-országok küzdenek a MiCA bevezetésével: közeleg a határidő

Sok EU-tagállam még nem igazította helyi törvényeit a MiCA rendelet bevezetéséhez az év végéig. Így van ezzel Belgium, Olaszország, Lengyelország, Portugália, Luxemburg és Románia.

A nemzeti szabályozók számára rendkívül nehéz lesz kezelni a kriptoeszköz-szolgáltatók kérelmeit a meglévő időkeretek között. Állította több kriptoipari szakmai szervezet az ESMA-nak küldött múlt havi levelében. A MiCA év végi határidejét az ESMA december 11-i ülésén fogják megvitatni, és egy az ügyet jól ismerő személy szerint „irányelvek” érkezhetnek az időzítéssel kapcsolatban.

Az Európai Unió széles körű szabályozási rendszere a kriptovaluta vállalatok számára – a Markets in Crypto Assets (MiCA) – az év végén lép hatályba. Azonban alig három héttel a határidő előtt a 27 tagállam közel egynegyede még nincs felkészülve.

Ahhoz, hogy a MiCA szabályozás alkalmazható legyen egy országban, az EU tagállamainak helyi jogszabályait összhangba kell hozniuk a MiCA előírásaival. A dokumentum szerint, amelyet – az Electronic Money Association (E-money Szövetség) – egy szakmai szervezet készített és a CoinDesk osztott meg, azok az országok, amelyek még nem végezték el ezt az igazítást, a következők: Belgium, Olaszország, Lengyelország, Portugália, Luxemburg és Románia.

A kriptoipart képviselő szakmai szervezetek szerint ezt a felkészületlenséget az Európai Bizottság és az Európai Értékpapír-piaci Hatóság (ESMA) túl könnyedén kezeli. Annak ellenére, hogy ragaszkodnak az év végi végrehajtási határidőhöz, még akkor is, ha néhány ország nem teljesíti a követelményeket.

A MiCA nemzeti jogba történő átültetése nem úgy halad, ahogy kellene.

– mondta Robert Kopitsch, a brüsszeli székhelyű Blockchain for Europe társalapítója, amelynek igazgatótanácsában a Coinbase (COIN), a Binance, a Ripple és az Ava Labs vezetői is helyet foglalnak.

Kétlépcsős folyamat

A MiCA végrehajtása – amely tavaly vált törvénnyé – két szakaszra oszlik. Az első szakasz júniusban zajlott, amikor a stabilcoin-kibocsátóknak biztosítaniuk kellett, hogy rendelkezzenek a működéshez szükséges megfelelő engedéllyel az adott országban.

A második szakasz — amelyre a decemberi határidő vonatkozik — a kriptoeszköz-szolgáltatókra (CASP), például tőzsdékre, pénztárcaszolgáltatókra és letétkezelőkre összpontosít. Ezeknek a cégeknek regisztrálniuk kell magukat, és legalább egy EU-tagállamban székhellyel kell rendelkezniük ahhoz, hogy MiCA-licencet kérhessenek. Ez teszi lehetővé számukra a kereskedelmi blokk egész területén való működést.

Számos kriptoipari szakmai szervezet szerint az egyik fő probléma bizonyos nemzeti szabályozók, az úgynevezett nemzeti illetékes hatóságok (NCA) számára a határidő és az október közötti rövid időtáv, amikor bizonyos szabályozási technikai standardokat véglegesítettek. Ez mindössze két hónapot hagyott a kapcsolódó adminisztráció és bonyodalmak kezelésére.

Ilyen időnyomás mellett az NCA számára rendkívül nehéz lesz megfelelően kezelni a CASP-kérelmeket, ami elengedhetetlen a hatékony felügyelethez egy jól megalapozott szabályozási kapcsolat alapján.

– olvasható az ESMA-nak küldött múlt havi levélben. A levelet a Blockchain for Europe, az European Crypto Initiative, az Electronic Money Association és a Trusted Blockchain Applications Nemzetközi Szövetsége írta alá.

A szakmai csoportok egy hat hónapos „nem-intézkedési” időszakot kértek, azaz egyfajta szünetet a végrehajtási tevékenységekben, hogy a még engedélyt nem kapott vállalatok ne kerüljenek szankciók alá, ha tovább folytatják működésüket.

Eddig az ESMA elutasította a kérést, de a MiCA határidejét december 11-én egy ülésen megvitatják. Bár a végrehajtási szünet nem népszerű megoldás, egy az ügyet jól ismerő forrás szerint az ESMA iránymutatást adhat az időzítéssel kapcsolatban. Az ESMA nem kívánt kommentálni.

Alternatíva hiányában és az elkerülhetetlen regisztrációs torlódás miatt egyes vállalatok kénytelenek lehetnek leállítani kriptoszolgáltatásaikat – mondta Robert Kopitsch, a Blockchain for Europe képviselője.

Ha egy bizonyos dátumig nincs engedélyed, gyakorlatilag le kell állítanod a szolgáltatásaidat Európában. Képzeld el, mit jelent ez. Nagyon rossz az üzletnek, a felhasználók elégedetlenek lesznek. És az EU imázsának sem tesz jót.

– mondta Kopitsch.

Kopitsch Írországot, Portugáliát, Lengyelországot és Spanyolországot nevezte meg olyan országokként, amelyek küzdenek a határidő betartásával. Három másik, névtelenséget kérő forrás szintén egyetértett ezzel, és Olaszországot, Máltát, Ciprust, Litvániát és Belgiumot is megemlítették.

A jogalkotás időigényes

Annak ellenére, hogy Németország viszonylag előrehaladott a kriptoeszközök szabályozása terén, az Electronic Money Association (EMA) szerint még itt is jelentkeznek problémák. Ennek oka, hogy Németország meglévő kriptoszabályozási keretrendszerét új jogszabályokkal kell összehangolni a MiCA előírásaival. Ez időigényes folyamat lehet. Az EMA szerint Málta is hasonló helyzetben van, ahol a meglévő kriptoszabályozási rendszert kell összehangolni a MiCA-val.

Terelnek a tagállamok

„Ez egy politikai és jogalkotási folyamat” – mondta Helmut Bauer, az Electronic Money Association tanácsadója egy interjúban. „Úgy látom, hogy ez problémát okozott Németországnak, és a folyamat csúszik. Úgy tűnik, a BaFIN viszonylag naprakész, de meg kell várnia a jogszabályokat.”

A BaFIN, Németország pénzügyi szabályozó hatósága, lehetővé teszi a bankok számára a kriptoeszközök letétkezelését egy olyan keretrendszer alapján, amely eredetileg a Pénzügyi Eszközök Piacai Irányelv (MiFID) szabályain alapult.

A nemzeti szabályozók a jogalkotási folyamatot azonosították az alkalmazás szűk keresztmetszeteként, és kormányukat okolták ezért.

Lengyelországban a Pénzügyi Felügyeleti Hatóság (KNF) szerint a pénzügyminisztérium koordinálja a folyamatot és felelős a határidők betartásáért.

Kifogások

„A lengyel kriptoeszköz-piac szabályozásáról szóló törvénytervezet pozitív véleményt kapott az uniós joggal való összhangról, és jelenleg az Európai Ügyek Bizottsága előtt áll” – mondta a KNF szóvivője. „Tisztában vagyunk vele, hogy a törvényt az év végéig el kell fogadni, de a lengyel Pénzügyi Felügyeletnek nincs közvetlen hatása erre […] Lengyelország nem az egyetlen ország, amely még nem fogadta el a nemzeti törvényt, és a tagállamok hasonló kihívásokkal szembesülnek.”

A portugál Értékpapír-piaci Bizottság emailben közölte:

Az európai MiCA-rendeletből fakadó felelősségek végrehajtását szolgáló jogszabályjavaslat, valamint a hatáskörök elosztása a CMVM és a Portugál Központi Bank (Banco de Portugal) között a portugál kormány hatáskörébe tartozik. Jelenleg a kormány mérlegeli.

Egy belga FSMA szóvivője így nyilatkozott:

Mivel a MiCA-hoz kapcsolódó illetékes hatóságok kijelöléséről szóló (politikai) döntés még folyamatban van, az FSMA nem tud választ adni a kérdésekre.

Az Ír Központi Bank arra ösztönzi a kérelmezőket, hogy minél korábban kezdjék meg az egyeztetést. Már egy előzetes engedélyezési folyamatban van több, MiCA szerinti engedélyt kérő vállalattal.

„Az, hogy egy vállalat milyen gyorsan léphet a CASP-engedélyezési folyamat következő szakaszába, attól függ, hogy a cég természete, mérete és összetettsége, valamint a kérelmező felkészültsége milyen mértékű” – mondta az Ír Központi Bank szóvivője emailben. „Általánosságban tapasztalataink alapján a legjobban felkészült cégek, amelyek hajlandóak átláthatóan részt venni az engedélyezési folyamat minden szakaszában, hatékonyabban haladnak előre a folyamatban.”

Olaszország pénzügyi szabályozó hatóságának, a Commissione Nazionale per le Società e la Borsa (CONSOB) szóvivője emailben azt mondta:

Ebben a szakaszban a kérdést inkább az ESMA-hoz kellene intézni, mintsem a Consobhoz, mint nemzeti hatósághoz.

Németország, Spanyolország, Málta, Ciprus, Litvánia, Luxemburg és Románia a cikk megjelenéséig nem reagált.

Az eredeti jelentés itt olvasható angol nyelven.