Mi az IBAN-diszkrimináció és kinek jelent problémát?

Számos fintech vállalat, köztük a Revolut, a WISE, a Klarna és az N26, arra szólította fel az Európai Bizottságot, hogy hárítsa el az IBAN általános elfogadásának akadályait

Bár az IBAN-okkal szembeni hátrányos megkülönböztetés már közel tíz éve jogellenesnek számít, a szabályszegéseket a gyakorlatban nem vagy alig szankcionálják. A nem helyi IBAN-ok súrlódásmentes elfogadásának kötelezővé tétele és megfelelő szankciók nélkül az előfizetéses szolgáltatást nyújtó vállalatok, kereskedők és közüzemi szolgáltatók számára nem világos, mi is a helyzet az IBAN-nal kapcsolatban.

Ezen szeretne változtatni az európai fintech szektor több mint húsz vállalata, illetve az Accept My IBAN kezdeményezés támogatói, köztük a Revolut, a WISE, a Klarna, az N26 és más olyan szervezetek, amelyek gyakran szembesülnek az IBAN-ok hátrányos megkülönböztetésével.

Mi az IBAN és mikor beszélhetünk diszkriminációról

Az IBAN az angol International Bank Account Number (nemzetközi bankszámlaszám) mozaikszava. A legfeljebb 34 karakterből álló betű-szám kombinációt a bankszámlák nemzetközi beazonosítására használják, amelynek első két betűje a származási országot jelzi. IBAN-diszkriminációról akkor beszélhetünk, ha egy személy vagy vállalkozás nem tud pénzt küldeni vagy fogadni egy másik tagállamban található bankszámláról. Például előfordulhat, hogy valaki nem tud beszedési megbízást beállítani egyes külföldi vállalatok szolgáltatásaira, ha nem rendelkezik az adott ország nemzetközi bankszámlaszámával.

Ez a gyakorlat Európa-szerte elterjedt, és ellehetetleníti a fogyasztók és a vállalkozások közötti tranzakciókat. Az Accept My IBAN által gyűjtött adatok szerint évente több ezer ember nem tudja kifizetni telefonszámláját, bérleti díjait, újság-előfizetéseit és egyéb számláit, edzőtermi tagdíjait vagy bérletét, mert IBAN-ja nem az adott szolgáltatást nyújtó országhoz tartozik.

A fintech vállalatok a mielőbbi megoldást szorgalmazzák

A kezdeményezés támogatói felhívásukban az Európai Bizottság június 28-án bevezetett új pénzforgalmi szolgáltatáscsomagjára hivatkoznak, amely a pénzügyi ágazat digitális korszerűsítését célozza. Ennek értelmében a több mint húsz vállalat közösségi intézményekhez intézett kérése az, hogy a problémát olyan intézkedésekkel orvosolják, amelyeket be lehet vezetni a pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló irányelvbe (PSD) és a rendeletbe (PSR). Egyértelműbb és hatékonyabb szankcionálási mechanizmusokat szeretnének az IBAN-diszkriminációval szembeni hatékonyabb küzdelemhez, emellett a nemzeti hatóságok egymás közötti tájékoztatását, hatékonyabb információcseréjét és legjobb gyakorlataik megosztását szorgalmazzák. Ezen felül azt is szeretnék, ha a bizottság az IBAN-diszkrimináció tilalmát az eurón kívüli valutákra is kiterjesztené.

„Alapvető emberi szükséglet, hogy bankszámlánkról Európa-szerte pénzt küldhessünk és arra pénzt fogadhassunk” – mondja Oleksandra Maksymenko, a Revolut közösségi kormányzati ügyekért felelős vezetője. „Képzeljük el, milyen nehéz lenne, ha egy új országba költözve pénzügyi akadályokba ütköznénk az olyan alapvető feladatok elvégzésében, mint a számlafizetés vagy egy díjbeszedési megbízás létrehozása. Ennek egyszerűen nem szabadna léteznie a mai társadalomban.”