Mely böngészők a legjobbak a reklámok blokkolásában?
Ha eddig még nem volt elég okunk arra, hogy elpártoljunk a Chrome böngészőtől, a Google most rátett erre egy lapáttal.
A Google egy új technikai módosítást vezetett be, amely megváltoztatta a böngésző bővítmények működését. A Manager V3-nak elnevezett technológiai változtatás teljesen máshogy kezeli a régi API-k működését, amelyen nagyon sok reklámokat tiltó applikáció fut. Ez arra kényszerítette a fejlesztőket, hogy kevésbé hatékony módszerekhez forduljanak a tartalmak blokkolásánál, így több reklám jelenik meg az oldalon még akkor is, ha több reklámokat blokkoló bővítmény is fut a böngészőben.
Egyetlen kivételként a nagyvállalati Chrome felhasználók lesznek, akiknél nem vezették be ezt a technológiai változtatást, ők azonban a felhasználók kis töredéke mindössze.
A Chrome 2018-ban vezette be a saját natív reklámblokkoló bővítményét, azonban csak a reklámtípusuknak csak egy kis szeletét tudják kezelni. A felhasználóknak ezért egyéb mások által fejlesztett böngészőbővítményeket kellett telepíteni.
A bonyolult technológiai változtatás ellenére nagyon egyszerű oka van a változtatásnak: a Google a reklámok után kapott díjakból gazdagszik, így egy kevésbé hatékony reklámblokkoló, sokkal több reklámot enged át, így több pénz hoz nekik a konyhára. A Google természetesen ezt az indokot nem vallja be, inkább ezt a változtatást teljesítményjavító fejlesztésként jelentette be. Mindegy is, hogy mi a pontos ok, a lényeg hogy több reklámot tolnak az arcunkba.
De mit válasszunk akkor a Chrome helyett?
Brave
Reklámtiltás szempontjából a Brave a legjobb választás. A böngészőt eleve úgy fejlesztették, hogy reklámmentes élményt nyújtson, és nagyon jó beépített funkciója is van, ami tiltja a felhasználók monitorozását. Emellett szinte az összes oldalnál az interneten a biztonságos HTTPS protokollt használja. Mivel nincsenek reklámok, ezért az oldalak gyorsabb betöltése élménydúsabb böngészést is eredményez más böngészőkkel összehasonlítva.
Ellentmondásként, a Brave egy új opcionális funkciót vezetett be. Ez egy teljesen más model, mint amivel az online reklámok esetében találkozhatunk. A Brave fizet a felhasználóknak, akik engedélyeznek kisebb mennyiségű reklámot böngészés közben bizonyos intervallumokban. A Brave abban bízik, hogy ezzel megváltoztathatják az online reklámpiacot, de jó hír, hogy ennek ellenére alapesetben a Brave teljesen reklámmentes. Ha választanunk kellene a Chrome és e között, mi a Bravet választanánk.
Firefox
Valószínűleg a Firefox jut mindenki eszébe, ha úgy döntünk, hogy a Chrome helyett más böngészők közül akarunk választani. A Firefox nagy előnye, hogy az alapbeállítások klasszisokkal jobbak mint a Chrome esetében, és rengeteg beállítási lehetőséget kínál, amellyel a böngészésünket személyre szabhatjuk. A mobilra optimalizált verziója is a legjobban teljesít a böngészők között.
Meg kell azonban említeni, hogy beépített tartalomblokkoló bővítmények ellenére, a Firefoxnak is voltak problémái más bővítményfunkciókkal. Különösképp most, miután napokkal ezelőtt kiderült, hogy egy bug a kriptovaluta tulajdonosok vagyonait is veszélyeztetheti. Ennek ellenére a Firefoxot míg így is a legjobb választásnak tartjuk.
Opera
Az Opera talán nem annyira közkedvelt, mint a Chrome, Brave vagy Firefox, de ha reklámmentességet szeretnénk, ez is egy jó választás.
Az Opera is alapból blokkolja a reklámot a Bravehez hasonlóan, de ezt egy integrált reklámblokkoló verzióval oldja meg, és nem back-end technológiaként van lefejlesztve. Ez miatt nem olyan hatékony és gyors mint a Brave, de használata ajánlott.
Az Opera legnagyobb előnye, hogy az egyetlen a böngészők sorában, amely ingyenes beépített VPN funkcióval rendelkezik mobil és asztali számítógép verzióban is. Ez kicsit lassítja az oldalak betöltését, és a beállításokban is matatni kell, de ennek ellenére ez egy nagyon hasznos funkció.
Chromium és Edge
Alternatíva lehet a Microsoft új Chromium alapú Edge böngészője is. Habár van reklámokat tiltó funkciója, ez a Google technológiájára épít.
És mi a helyzet a Torral?
A Tor reputációja szerint a legjobban védi a felhasználó privát szféráját. Hátránya azonban, hogy alapból nincs reklámblokkoló funkciója. Habár a Tor megjeleníti a reklámokat, azonban nem engedi, hogy azok nyomon kövessék a felhasználót, ami egy hatalmas plusznak számít. A Tor teljesen anonimmá teszi a felhasználót, így az online térben egyáltalán nem tudnak megkülönböztetni más Tor felhasználóktól. A Tor ezért alapból nem támogatja semmilyen bővítmény használatát, mert ezzel egyedivé tesszük magunkat, és könnyen nyomon tudnak követni. Ha mégis telepítünk valamit, akkor pont a Tor hozzáadott értékét veszítjük el.
Próbáld ki az összeset…
Megéri kísérletezni a böngészőkkel, és megtalálni, melyik jön be neked a legjobban. Mi azt javasoljuk, hogy legyen telepítve a böngészők közül 2-3, és felváltva használjuk, mert különböző tevékenységre más és más böngésző a legjobb. Bármelyik böngészőt is használod alapértelmezettként, ha csökkenteni akarod a reklámokat, a Chrome böngészőt kerüld el.