Megérkezett a jövő töltése? A BYD forradalmi újítása átírhatja a játészabályokat

Az elektromos autózás jövője évek óta a hatótáv és a töltési idő körül forog. Most azonban minden jel arra utal, hogy a következő nagy technológiai ugrás közelebb van, mint gondolnánk – köszönhetően a kínai BYD-nak és a szilárdtest-akkumulátorok rohamos fejlődésének.

Ötpercnyi töltés, 470 km hatótáv?

A BYD elnöke, Wang Chuanfu március közepén mutatta be legújabb EV töltőrendszerét, amely állítása szerint képes mindössze öt perc alatt körülbelül 470 kilométeres hatótávval feltölteni egy elektromos járművet. Ez önmagában is figyelemre méltó, de a háttérben zajló akkumulátor-technológiai verseny még ennél is jelentősebb.

Szilárdtest-akkumulátor: a következő nagy dobás?

A szilárdtest-akkumulátorok olyan szilárd elektrolitot használnak, amely nemcsak biztonságosabbá teszi az akkukat, de nagyobb energiasűrűséget, hosszabb élettartamot, gyorsabb töltést és nagyobb hatótávot is biztosít. A legnagyobb iparági szereplők – köztük a BYD, CATL, Toyota és a Factorial Energy – már gőzerővel dolgoznak azon, hogy mihamarabb ipari méretekben hasznosíthatóvá tegyék az új megoldást. Február végén például a Mercedes-Benz bejelentette, hogy megkezdte a Factorial Energy által fejlesztett lítium-fém szilárdtest-akkumulátorok közúti tesztelését. A cél: akár 1000 km hatótáv egyetlen töltéssel. Azonban a gyártás még kihívásokkal teli – a legígéretesebbnek tartott szulfid-alapú elektrolitok kiváló vezetőképességet kínálnak, de drágák és instabilak, így potenciális tűzveszélyt jelentenek.

akkumulátor típusok

A Lítium-ion és a szilárdtest akkumulátor egymás mellett. Forrás: vezess.hu

Kapcsolódó tartalom: Tesla és BYD: Hol készülnek az elektromos autóik?

Mesterséges intelligencia a fejlesztés élén

A szilárdtest-akkumulátorok fejlődését egyre inkább az AI vezérli. A mesterséges intelligencia segítségével felgyorsul az anyagkutatás, és az eddig próbálgatásokon alapuló kísérletezés helyett adatvezérelt fejlesztések váltják fel a kutatási szakaszt. A BYD és a CATL is komoly forrásokat fordít AI-alapú kutatás-fejlesztésre – utóbbi épp egy új szuperszámítógép-központot épít az optimalizált anyagtervezéshez.

A jövő már a küszöbön áll

Bár a szilárdtest-akkumulátorok ígéretesek, a magas előállítási költségek és a technológia kiforratlansága miatt a teljes áttörés még évekre lehet. A BYD 2027-ben indítaná el a szilárdtest-akkumulátorok korlátozott mértékű bevezetését, míg a széles körű alkalmazást 2030-ra időzíti. A következő években így továbbra is a jelenlegi, folyékony elektrolitos megoldások maradnak meghatározók az elektromos autók piacán.

Más autógyártók is komoly lépéseket tesznek a szilárdtest-technológia irányába: a Guangzhou Automobile Group 2026-ra tervezi saját fejlesztésű szilárdtest-akkumulátorainak piacra dobását, miközben a SAIC Motor közel 3 milliárd jüanos befektetéssel támogatja a QingTao vállalatot, hogy előmozdítsa a fél-szilárd akkumulátorcellák kereskedelmi forgalmazását.

Fun fact: Mire elolvastad ezt a cikket, a szilárdtest-akkumulátorral felszerelt autód töltése már lassan be is fejeződhetett volna.