Megbénultak a japán bankok egy rendszerhiba miatt, több millió ügyfél érintett
Október 10-én, Japán 11 legnagyobb bankjában leálltak a tranzakciók egy klíringrendszer hiba miatt. Többek között a Japan Post, a Mitsubishi Trust és a JPMorgan Chase képtelen volt biztosítani a megfelelő szolgáltatást. Ennek következtében több, mint 1 millió ügyfél számára vált lehetetlenné az átutalás.
Október 10-én A Zengin-net bankközi adatkommunikációs rendszer egy hiba miatt működésképtelenné vált. Ennek következtében több millió tranzakció végrehajtása vált lehetetlenné, ami számos ügyfelet érintett. A rendszert üzemeltető vállalat kijelentette, hogy a már elfogadott utalásokat egy tartalék rendszeren keresztül megpróbálják feldolgozni, így biztosítva, hogy azok a nap végére megérkezzenek.
A Mizuho Bank és a Sumitomo Mitsui Banking Corp. egyaránt közölte, hogy késedelmeket tapasztalnak a bankok közötti tranzakciókban. A MUFG Bank bejelentette, hogy a pénzátutalásokat sem az ATM-eken keresztül, sem az online bankon keresztül nem lehetett feldolgozni. A japán megabank hozzátette, hogy az említett bankoktól átutalt összegeket sem tudta fogadni.
A legtöbb japán bank csatlakoztatva van a Zengin rendszerhez, ami naponta átlagosan 6,5 millió tranzakciót és 80 milliárd dollárt dolgoz fel. Így nem meglepő, hogy a számítógépes hiba több, mint 5 millió tranzakciót érintett. A Zengin elszámolási hálózat szerint ez volt az első komoly rendszer hiba az 1973-as kezdet óta eltelt 50 év alatt.
Október 12-re stabilizálódott a helyzet, miután a Zengin-net bejelentette, hogy helyreállította a közel két napig részlegesen összeomlott fizetési hálózatot.
Egy apró hiba is elég, hogy százezrek maradjanak szolgáltatás nélkül
Idén augusztusban két hasonló eset is történt. A Bank of England egyik tranzakciós rendszerét kellett leállítani, miután egy technikai hiba merült fel. A rendszer a jobb napokon 1 milliárd font értékű tranzakciót dolgoz fel. A hibát végül 6 óra után sikerült elhárítani. A Bank of Ireland is hasonlóan járt, miután egy rendszer összeomlás miatt az ügyfelek több órán keresztül nem fértek hozzá a mobilbankjukhoz.
Szeptember végén az ausztráliai ANZ Bankban egy üzemzavar blokkolta a számlákhoz való hozzáférést. Ez rendkívül rosszul érintette a Bankot és az ügyfeleit is, mivel a forgalmas kora délutáni órákban, ráadásul a Victoria állam nemzeti ünnepnapján történt.
Az esetek jól rávilágítanak a pénzügyi rendszereink sebezhetőségére. Egy apró hiba és emberek százezrei képtelenek hozzáférni a pénzügyeikhez. A fent említett helyzeteket szerencsére nem csalók idézték elő, így anyagi károkról kevésbé lehet beszélni. A leállások azonban megmutatják, hogy egy rossz indulatú támadás hatalmas fejfájást okozhat, akár emberek millióinak és egyben rámutat a decentralizált pénzügyi rendszerek, mint a Bitcoin fontosságára.