Lehet a kriptovaluta valaha az online vásárlók normál fizetési eszköze?
A kriptovaluta mára trillió-dolláros piaccá vált. Vezető kriptovalutaként a Bitcoin a két-trilliós összeg mintegy felét teszi ki. Azonban számos versenytárssal kell számolnia: az Ethereum Ether figyelemre méltó példa, mivel az Ethereum egy olyan platform, amely számos blockchain (blokklánc)-alkalmazást támogat, mint például az okos szerződéseket és nem cserélhető tokeneket, de aztán persze ott van még a Dogecoin, a Ripple XRP, illetve a Litecoin. A lenti összehasonlítás a használatukra is utal, a kriptovaluták ugyanis pénzeszközök.
Ez idáig inkább hozamot termelő befektetési eszközként használták őket, nem pedig valutaként, amellyel termékeket és szolgáltatásokat lehet vásárolni. A kriptovaluta részvény. A Bitcoin az az eszköz, amely a leggyorsabban érte el a rekordmagas trillió-dolláros piaci csúcsot – mindezt csupán 12 év alatt! Ez vitatható ugyan, mivel a Bitcoin nem hordoz önmagában értéket, míg az Apple és más vállalatok, melyek nyilvánosan kereskednek részvényeikkel, olyan szolgáltatásokkal és termékekkel rendelkeznek, amelyek hozzájárulnak piaci pozíciójukhoz. A kriptovaluta általánosságban véve nem rendelkezik önálló belső értékkel, ezért ára és felhasználása a befektetői érdekektől függ. Olyan ún. „lufi”, amely egyre csak növekszik és egyre nagyobb magasságokba szökell, határ pedig a csillagos ég!
A kriptovaluta, mint törvényes fizetőeszköz
Törvényes fizetőeszközként való használata a mai napig még vitatható. Nincs olyan iparág, amely teljesen átvette volna, azonban van néhány szektor, amely elkezdte felkarolni. Az online kaszinó oldalak általában nyitottak az új technológiákra, és ez a trend kiterjed a kriptovalutákra is. Számos vezető szolgáltató, mint a GGPoker elfogadja a Bitcoint, és néhány másik fő kriptovalutát, mint fizetési eszközt. Az online kaszinó oldalak felhasználói rendkívül hasznosnak találják a kriptovaluták által kínált előnyöket, mivel a tranzakciók így gyorsabbak, nekik pedig nem kell regisztrálniuk banki adataikat. Lehetőséget kínálnak a sokkal kisebb tétek megtételére is, mint amit a törvényes fizetőeszközök tesznek lehetővé, így sokkal sokoldalúbbak és rendkívül hasznosak a fogadást megtévő felhasználók és játékosok számára.
Az online kaszinó oldalakon kívül azonban a többi iparágon belül sokkal kevésbé egyértelmű a felhasználásuk. Bizonyos NBA franchise-ok elfogadják a jegyek és bolti eladások fizetési eszközeként. Sőt, a Dallas Mavericks a játékosoknak – kérésük alapján – akár Bitcoin-ban is adja a fizetését. A sport – főként az NBA – egy olyan iparág, amely a különböző területek „tokenizálása”, illetve a kriptovaluták és a blockchain felkarolása felé tesz lépéseket. Azonban az ipari parkokban és bevásárlóközpontokban található kiskereskedelmi üzletek nem állnak még készen az átállásra.
Kiskereskedők
A kiskereskedelmi szektor egyik legjelentősebb fejleménye az elmúlt néhány év során a készpénzmentes kifizetés volt. Ez főként a digitális és mobilmegoldások használata és kereslete felé irányuló egyre növekvő tendenciának volt köszönhető. Az E-wallet (e-pénztárca) és az Apple Pay jó példák erre. Sokan azt jósolják, hogy ez a tendencia addig fog folytatódni, míg a készpénzes fizetések gyakorlatilag el fognak tűnni – Kanadában például már 2024-re -, noha a készpénzforgalom a digitális fizetések növekvő gyakorisága ellenére az utóbbi évek során növekedett. A kriptovaluták is ennek a trendnek a részét képezik.
Eddig a Bitcoin bolti használata nagyrészt exkluzív, határozott ideig tartó helyzetekre korlátozódott, például néhány Subway és Burger King üzlet esetében. Ezeket a döntéseket javarészt marketing célok motiválták. Azonban a kriptovaluták felvetnek bizonyos technológiai és biztonsági kérdéseket, nevezetesen, hogy a kulcsok és pénztárcák legbiztonságosabb használata távoli szerverhez kötött, szemben a nyilvános wifi, vagy telefonos szolgáltató szerverekkel. Nem csupán arról van szó, hogy a cégeknek nyitniuk kell felé, hanem a kriptovalutáknak meg kell mutatniuk robosztus oldalukat ebben a környezetben.