A Volkswagen nem kér a Renault-ból, egyedül valósítja meg az olcsó elektromos autókról szőtt terveit
A Volkswagen úgy döntött, hogy egyedül folytatja az olcsó elektromos autók fejlesztését, és ezzel véget vetett a Renault-val közös projektjének. Az európai autóipar „Airbus-álma” ezzel szertefoszlik, miközben a kínai versenytársak egyre nagyobb előnybe kerülnek.
A Volkswagen leállította a Renault-val folytatott tárgyalásait egy megfizethető árú, elektromos Twingo közös fejlesztéséről, amelynek ára 20 ezer euró körül lett volna. A német autógyártó ugyanis inkább saját olcsó elektromos járművét (EV) fejleszti, amely az ID.2all névre hallgat, és amelyet már 2023 márciusában bejelentettek, de piacra dobását az évtized második felére halasztották. A Renault eközben saját lítium-ionos városi autóját tervezi, amelyet 2026-ban tervez piacra dobni.
A tárgyalások célja eredetileg az volt, hogy a költségek csökkentésével az európai autógyártók előnyhöz jussanak a sokkal olcsóbb kínai termékekkel szemben. Az egyes szegmensekben ugyanis a kínai modellek körülbelül 20%-kal olcsóbbak.
Egy forrás szerint azért ért véget a közös munka, mert a vállalatok több hónapos tárgyalás után sem tudtak megállapodásra jutni. Egy másik forrás szerint viszont az egyezség nagyon közel volt, ám a Volkswagen végül úgy döntött, hogy inkább saját modellt fejleszt. Ennek oka az volt, hogy a franciák saját gyárukban akarták építeni az új autót, míg a VW arra törekszik, hogy maximálisan kihasználja európai gyárait, amelyek már most is alacsony kapacitással működnek. A Renault elektromos autókkal foglalkozó divíziója, az Ampere nem kívánt nyilatkozni ezzel kapcsolatban.
Thomas Schäfer, a Volkswagen márka vezérigazgatója már ki is jelentette, hogy 2027-ig egy olcsó (20-25 ezer eurós) elektromos autót szeretnének piacra dobni, amit a csoport vezérigazgatója, Oliver Blume is megerősített.
A Renault viszont nyitott lehet más partnerek felé is, például a Nissannal és a Mitsubishivel kötött szövetsége keretein belül is folytathatja a tervezést. Ez az együttműködés ugyanakkor az utóbbi időben háttérbe szorult, mivel a felek egyre inkább saját fejlesztéseikre fókuszálnak, az új indiai modellek bevezetését leszámítva.
Luca de Meo, a Renault csoport vezérigazgatója régóta szorgalmazza az Airbushoz hasonló nagyobb együttműködést az európai autógyártók között, és egy VW-Renault szövetség az európai autóipari „Airbus” kiindulópontjául szolgálhatott volna. A várva várt szövetség azonban még várat magára.
Ezzel párhuzamosan a kínai autógyártók ma már a világ vezető elektromos járműgyártóinak és exportőreinek számítanak, ami egyre nagyobb nyomást gyakorol az európai piacra. A kínai autók átlagára ugyanis jelentősen alacsonyabb, mint az európaiaké, ami komoly versenyelőnyt jelent számukra.
Ráadásul 2024 első négy hónapjában a kínai autógyártók jelentős növekedést értek el Európában. Piaci részesedésük az európai akkumulátoros autók piacán még viszonylag alacsony – az első negyedévben 5%-ra nőtt –, azonban minden ötödik Európában eladott elektromos autó Kínában készült, beleértve a nyugati márkák autóit is.
A Volkswagen és a Renault tehát külön szövögeti terveit az olcsó elektromos autókról, és amíg az európai autógyártók magányosan küzdenek a költségcsökkentés problémájával, a kínai versenytársaknak egyre nagyobb szelet jut a tortából.