Kriptopénzes hirdetések betiltása, érdekek és ellenérdekek
A Twitter hivatalosan is megerősítette a korábbi híreket, miszerint kitiltják a kriptopénzes hirdetéseket platformjukról. A Facebook és a Google után tehát egy újabb óriás is csatlakozott az ellenszélhez. A tiltás lényege a felhasználók védelme a csaló és spekulatív hirdetések ellen, ezzel a lépéssel viszont nemcsak őket, hanem mindenki mást, így innovatív startupokat is kizárnak a platformokból.
A történethez az is hozzátartozik, hogy ezen cégek tulajdonosai kriptovállalkozásokban befektetők, vagy mint ahogy a Facebook esetében, komolyan tanulmányozzák az új technológiák vívmányait és azok esetleges adaptálását. Összefoglaló arról, hogy a kriptopénzes hirdetések betiltása mögött álló vezetők vajon miben is érdekeltek igazából.
A Facebook alapítója Mark Zuckerberg egy januári posztban a Facebookkal kapcsolatos tervekről, valamint a technológiai kihívásokról fejtette ki véleményét. Utóbbival kapcsolatban úgy vélte, hogy korábban az emberek hittek abban, hogy a technológia decentralizáló erőként léphet fel és több hatalmat adhat az egyének kezébe, azonban mára ez a hit elveszett – és sokan gondolják azt, hogy a technológia a centralizáció felé vette útját.
Erre válaszul „számos ellentétes tendencia jelent meg, mint például a titkosítás és a kriptopénzek, amelyek elveszik a hatalmat a központosított rendszerektől és visszaadják azt az embereknek. Ezek azonban azzal a kockázattal járnak, hogy nehezebben irányíthatóak. Szeretném jobban megismerni és tanulmányozni ezen technológiák pozitív és negatív aspektusait, valamint, hogy hogyan lehetne a legjobbat kihozni ezekből a szolgáltatásaink számára”, derül ki Zuckerberg posztjából.
A bejegyzés után két héttel a Facebook bejelentette, hogy betiltja a kriptopénzes hirdetéseket. 3 hónappal később pedig kirobbant a Cambridge Analytica botrány, amely magával rántotta a Facebookot is és középpontba állította az adatvédelem, a centralizáció/decentralizáció kérdéseit, valamint hogy megoldást jelenthet-e a blokklánc technológia.
Március 27-én a Twitter bejelentette, hogy azonnali hatállyal betiltják a hirdetéseket. A Twitter CEO-ja azonban nem csinál titkot abból, hogy több lábon áll a kriptopénzes világban. Jack Dorsey elkötelezett bitcoin hívő és befektető, valamint kriptovállalkozásokban is részt vesz, így például a Square CEO-ja. A Square egy szoftver startup, amely platformjába integrálta a bitcoin vételének és eladásának funkcióját. Dorsey ezenkívül befektetője a Lightning Labsnak is, amely a Lightning Network segítségével kívánja felgyorsítani a bitcoinos tranzakciókat.
Március 21-én a Sunday Timesnak adott interjújában Dorsey úgy nyilatkozott, hogy véleménye szerint a világ és az internet egyetlen valutával fog rendelkezni a jövőben, és ez szerinte a bitcoin lesz.
A Google júniustól fogja kitiltani platformjáról a hirdetéseket. A hír iróniája, hogy a cég több blokklánc alapú startupba is invesztált, így például a Veem fizetési platformjába, valamint a Storj nevű felhő alapú tárhelyes szolgáltatóba is. A Google anyavállalata az Alphabet pedig a londoni székhelyű online pénztárca a Blockchain.info támogatója.
Kérdés tehát, hogy a tiltás életbe lépése után a cégek saját befektetései vajon hogyan, pontosabban hol tudnak majd hirdetni. És hogy merre tovább? Erre valószínűleg sokáig nem lesz válasz. A szabályozás sehol sem tart, nincsenek határozott álláspontok, tehát ezen szankciók vélhetően még jó ideig érvényben lesznek.