Hamarosan valóság lehet a közel 1000 kilométeres hatótávolságú elektromos autó

Az elektromos autók jövője egyre közelebb kerül ahhoz, hogy megvalósuljon az extra hosszú hatótáv. A szilárdtest-akkumulátorok fejlesztése révén akár 2027-re megjelenhetnek olyan modellek, amelyekkel egy töltéssel több mint 960 kilométert lehet megtenni.

A szilárdtest-akkumulátorok – amelyek sokkal több energiát képesek tárolni egy adott térfogatban, mint a jelenlegi akkumulátorok – egyre közelebb kerülnek a gyakorlati alkalmazáshoz. Bár korábban úgy tűnt, hogy ez a technológia még messze van a mindennapi használattól, az elmúlt években jelentős fejlesztések történtek ezen a területen.

A Samsung és a Toyota versenye

2027-re várhatóan a Samsung SDI áll elő az első szilárdtest-akkumulátorokkal, amelyeket luxus járművekben használnának. Az ilyen járművek több mint 960 kilométert tudnának megtenni egyetlen töltéssel, ami duplája lenne a mai legnépszerűbb elektromos autók hatótávjának. A Samsung azonban nem nevezte meg, mely autógyártók fognak használni ilyen akkumulátorokat, bár a vállalatnak már most is szoros kapcsolata van a GM-mel, a Hyundaijal és a Stellantisz csoporttal.

A Toyota sem marad le, ők szintén szilárdtest-akkumulátorokat fejlesztenek, és a tervek szerint 2027–2028-ra állnak készen ezek tömeggyártására. A verseny tehát szoros, és a cégek sorra mutatják be terveiket.

Az Egyesült Államok és a szilárdtest akkumulátorok

A kaliforniai székhelyű QuantumScape szintén jelentős lépéseket tett a szilárdtest-akkumulátorok terén, és megállapodást kötött a Volkswagennel, hogy a technológiát tömeggyártásra fejlesszék. Bár még nem tudni, mikor kerülnek piacra ezek az akkumulátorok, a fejlesztés már folyamatban van.

A mai elektromos autókban folyékony vagy gél alapú elektrolit található, amelyeken keresztül az akkumulátorban lévő lítium-ionok áramlanak. A szilárdtest-akkumulátorok esetében az elektrolit szilárd anyag – általában kerámia vagy polimer –, ami sokkal nagyobb energiasűrűséget tesz lehetővé, gyorsabb töltési időket biztosít, és csökkenti a tűzveszélyt.

Számos más akkumulátor-gyártó is dolgozik ezen a technológián, például a francia Blue Solutions, a massachusettsi Factorial Energy és a coloradói Solid Power. Ezek a cégek várhatóan 2030-ra dobhatják piacra a termékeiket, és a Nissan is saját szilárdtest-akkumulátorokat fejleszt, amelyek 2029-re kerülhetnek nyilvánosságra.

Mi a helyzet Kínában?

Kína – a világ legnagyobb elektromosautó-piaca – már most használja a következő generációs akkumulátorokat. A kínai Nio autógyártó az ET7 luxusszedánját félig szilárdtest-akkumulátorral látta el, amely több mint 960 kilométeres hatótávot biztosít. Az akkumulátorokat a szintén kínai WeLion gyártja. A Nio innovatív akkumulátorcsere-rendszere külön figyelmet érdemel. Az autósok szervizállomásokon gyorsan kicserélhetik az akkumulátort, miközben a régi egységeket elemzésre küldik vissza, így javítva azok teljesítményét.

A világ vezető akkumulátorgyártója, a CATL, szintén dolgozik a szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésén. Ugyanakkor a cég vezetője, Robin Zeng nyilvánosan aggodalmát fejezte ki a technológia megvalósíthatóságával kapcsolatban. Zeng szerint több technikai probléma akadályozza a szilárdtest-akkumulátorok előrehaladását, például a lítium töltés közbeni tágulása, amely károsíthatja az akkumulátort.

Jövőbeli perspektívák

Bár a szilárdtest-akkumulátorok fejlesztése továbbra is számos kihívással jár, a technológiai előrelépések – mint a Nio és a WeLion félig szilárd akkumulátorai – bizakodásra adnak okot. Ezek az akkumulátorok nagyobb energiasűrűséget nyújtanak, miközben kevesebb tervezési problémát okoznak, mint a teljesen szilárdtestű változatok.

Max Reid – EV és akkumulátor-elemző – azt is hangsúlyozta, hogy számos módszer létezik a jelenlegi akkumulátorok fejlesztésére anélkül, hogy teljesen át kellene állni a szilárdtest-technológiára. A fogyasztók számára a legfontosabb szempontok az autó hatótávja, töltési ideje, megbízhatósága és ára – a technológia pedig csupán eszköz ezeknek a követelményeknek a teljesítéséhez.

Az elektromos autók hatótávja tehát várhatóan növekedni fog a következő években, függetlenül attól, hogy a szilárdtest-akkumulátorok milyen gyorsan kerülnek tömeggyártásra. Valószínűleg 2027-re és 2028-ra már lesznek olyan csúcsmodellek, amelyek a jelenlegi hatótáv kétszeresével rendelkeznek.  2030-ra pedig ezek a fejlesztések az átlagos fogyasztók számára is elérhetővé válhatnak.