Ki az a titokzatos milliárdos a Cyberpunk 2077 játék mögött
Most decemberben jelent meg az év legjobban várt videojátéka, a Cyberpunk 2077. Azonban az indulás nem éppen úgy sikerült, ahogy mindenki gondolta. A CD Projekt Red alapítója fél milliárd dollárt vesztett vele eddig.
Ha egy vállalat közel 10 évig fejleszt egy hájpolt és lehengerlő játékot, és bukás lesz a vége, akkor a kudarcnak biztos sok oka van. Már a megjelenés előtt több mint 8 millió előrendelése volt a lengyel fejlesztőcégnek, a CD Projekt Red vállalatnak a Cyberpunk 2077 játékra. Azonban a december 10-i kiadás egy katasztrófa lett. Nemcsak arról van szó, hogy a játék nagyon rosszul fut az előző generációs konzolokon mint a PS4 és Xbox ONE, de tele van számolatlanul sok hibával is. Olyan hibákra kell gondolni, amik az alapvető tevékenységeket mint a járás, beszéd, lövöldözés nehezíti meg.
Pár hét leforgása alatt a vállalat a shortosok fő célpontja is lett. Az CD Projekt Red árfolyama december 4-én még 443 lengyel zloty volt, karácsonyra ez beesett 269 PLN-re. A játékfejlesztő társaság december 14-én egy bocsánatkérő nyilatkozatot adott ki, amiben megígérték, hogy kijavítanak minden hibát, és felajánlották, hogy hajlandóak megtéríteni az elégedetlen vásárlóknak a játék árát.
Pár napra rá aztán jött a következő döfés. December 17-én a Sony bejelentette, hogy leveszi a PlayStation Store-ból a játékot, és szintén visszafizeti a korábbi vásárlóknak a játék árát. Rögtön másnap a Microsoft is bejelentette, hogy visszatéríti a játék árát, de ő legalább nem vonta vissza az értékesítését.
Kik is állnak a Cyperpunk 2077 mögött?
Michał Kiciński, a CD Projekt alapítója, egy érdekes személyiség. A buddhista vallás iránt érdeklődő milliárdos játékfejlesztő az elmúlt hetekben megjárta a legnagyobb magasságot, de a mélységet is. Kiciński vagyonát december elején még 1.2 milliárd dollárra becsülték. Ma ez 750 millió dollárra esett vissza.
A 46 éves Kiciński a varsói székhelyű céget 2013-ban hagyta ott, pont azután, hogy bejelentették a Cyberpunk 2077 fejlesztését. Döntését azzal indokolta, hogy már kiégett. Az évek során sokat kivett belőle a kreativitás, és a sok konfliktus is. Emellett pénzügyileg sem volt túl rózsás a helyzet, a vállalatot hatalmas hitelek nyomták, ami azzal fenyegetett, hogy be kell zárni a játékfejlesztő stúdiót, amit 1994-ben alapított egy barátjával, Marcin Iwińskivel.
Kiciński az elsők között volt a volt szocialista államban, akit megszédített a még akkor csak kibontakozó videojáték világ. 9 évesen kezdte el gyűjteni a pénzét arra, hogy egyszer egy játékkonzolt vegyen. 4 év után sikerült megvennie még a Nintendo éra előtti Atari konzolt. Fiatalabbak talán nem ismerik, de fontos tudni erről, hogy a játékok még kazettákon voltak forgalmazva, hosszú betöltési idő jellemezte őket, és csúnya pixel felbontásúak voltak a játékok.
Bejött az élet
Kiciński játékok iránti szeretete hamar kifizetődött. 1988-ban azzal kereste a pénzt, hogy kihasználta a játékpiac szürkezónáját, és az apja magnóján másolta a kazettákat, és a helyi varsói fiataloknak jó pénzen értékesítette azokat. “Minden hétvégén több pénzt kerestem, mint a szüleim együtt egy hónap alatt”, gondolt vissza Kiciński egy korábbi interjúban.
Ekkor találkozott először Kiciński Iwińskivel is a varsói Czacki középiskolában. “Nem igazán voltunk jó tanulók, jobban érdekeltek minket a számítógépek mint az iskola,” mondta Kiciński. 1994-ben aztán felhagytak a játékok másolásával, mert a megjelent szerzői jogok betartását előíró törvény szerint már illegális tevékenység lett. “Ekkor eladtam mindent, és végre örültem, hogy van egy szabad hétvégém.”
CD Projekt Red felemelkedése
Addigra a videojáték szektor is rengeteget fejlődött. Iwinski és Kiciński is el voltak ájulva a technológia kínálta játékélménytől.
Kiciński egy új dologba vágott bele. Elkezdett importálni eredeti játékokat a világ minden tájáról, és nagy profittal eladta azokat. “2-3 hónap után annyira jól ment a CD-ROM-ok értékesítése, hogy eldöntöttük, hogy céget alapítunk Iwiński-vel.”
A két barát egy kis szobából kezdte el építgetni a vállalkozást. A duó nagyon gyümölcsöző kapcsolatot épített ki rögtön az elején az amerikai játékkiadókkal, többek között az American Laser Games-szel. Ők olyan népszerű játékokat forgalmaztak mint a Mad Dog McCree és Who Shot Johnny Rock.
A következő öt évben nagyon sokat fejlődtek ők is. Szoros partnerkapcsolatot építettek fel az összes nagy videojáték fejlesztővel és kiadókkal, lokalizált verziókat adtak ki, és lengyel szinkronokat készítettek a játékokhoz. A Baldur’s Gate játék, amit a kanadai BioWare fejlesztett, hozta el nekik a fordulópontot. Rájöttek ugyanis, hogy a lengyel lokalizációk és egyéb helyi extrák miatt a vásárlók hajlandóak elfordulni az illegális másolatoktól, és kifizetni egy kis extrapénzt, hogy megkapják az eredeti játékot. A Baldur’s Gate játék egy hét alatt több mint 600.000 dollár árbevételt hozott a CD Projekt-nek az első héten. Végre a lengyel piac is felkerült a játékpiac térképére.
Az volt az álmunk, hogy saját játékot fejlesszünk
Ekkor tette meg a CD Projekt a következő logikus lépést. “Arról álmodtunk, hogy saját játékot akarunk fejleszteni. Tudtuk, hogy ez mennyire bonyolult, hogy milyen sokba kerül. Semmi tapasztalatunk nem volt, de belevágtunk.”
A CD Projekt meg is találta a legjobb alapanyagot a saját játékhoz: A Witcher novellát. A fantasy világban játszódó novellák szerzője egy lengyel író, Andrzej Sapkowski volt ugyanis.
A Witcher sorozat, ami 2007-ben jelent meg először, rögtön nagy sikert aratott. A The Witcher sorozatból 50 millió példányt adtak el világszerte eddig. A The Witcher 3: The Wild Hunt játék pedig sokak szerint a világ legjobb videojátékai közé tartozik, 28 millió példányban kelt el.
A 2008-as pénzügyi válság a CD Projekt Red vállalatot is megtépázta, 350 alkalmazottat kellett elbocsátani cash-flow problémák miatt. A CD Projekt végül egy külső befektető segítségével élte túl az időszakot. A társalapítók megállapodtak, hogy 22-22%-ot átadnak a részesedésükből, és a cégbe beszállt Zbigniew Jakubas, lengyel befektető. A következő évben pedig tőzsdére vitték a céget, 2010 decemberben kezdték el forgalmazni a részvényeit a lengyel tőzsdén.
2011. májusában jelent meg a The Witcher 2. Kiciński ekkor már úgy érezte, hogy teljesen kiégett. Habár a játék a kritikusok szerint és kereskedelmileg is sikeres volt, Kiciński nehéz időszakon ment át. Eltörte a lábát, ami miatt hosszú hónapokon keresztül lábadozott, és Lyme-kórban is szenvedett. Kereste a lehetőséget, hogyan tudna kiszállni.
Ekkor építettek fel egy új játékfejlesztő csapatot, ami a The Witcher 3 játékon kezdett el dolgozni. Ez a társaság kezdte el később fejleszteni a CD Projekt következő szerepjátékos játékát, a Cyberpunk 2077-et Mike Pondsmith RPG franchise-ja alapján.
Cyberpunk 2077 játék lesz a következő nagy dobás?
Azonban Kiciński már nem várta meg, hogy kijöjjön a Cyberpunk 2077, átadta a vállalat operatív irányítását, és kiszállt a cégből.
A vállalatnál a fejlesztők és játékkészítő munkatársak élete sem volt könnyű. A cég szinte kiszipolyozta munkavállalóit a videojátékok megjelenése előtti hónapokban. Sokszor a szűk határidők miatt a CD Projekt azt a stratégiát választotta, hogy kiadta a játékot, és a következő hónapokban jöttek ki hozzá javításokkal. Ez a fejlesztési stratégia azonban úgy tűnik, hogy a Cyberpunk 2077 számára katasztrofális következményekkel jár.
A Cyberpunk 2077 az évek során minden hullámot meglovagolt, ami csak fokozta a szenvedélyes játékosok elvárásait. Még Keanu Reevest is sikerült megszerezniük, mint a játék egyik kulcsarca. A fejlesztés utolsó hónapjai most is borzasztóan nehezek voltak. Többször elhalasztották a kiadást, de mégis úgy tűnt, hogy a koronavírus okozta helyzet egyedi lehetőségeket teremt számukra. Mindenkinek otthon kell maradni, így több idő marad a játékra.
A nyár folyamán az elemzők is rózsaszín ködben láttak mindent, azt jelezték előre, hogy akár 25 millió példányban is elkelhet a játék az első évben. Mivel a játék ára 60 dollár körül van, ez rekord bevételt jelentett volna a cégnek. De ahogy közeledett az év vége, és a játék kiadását először eltolták áprilisról szeptemberre, majd novemberre, és végül decemberre, úgy a bizalom is kezdett elszállni. Ahhoz, hogy végül a karácsonyi bevásárlási szezon elején meg tudjon jelenni a Cyberpunk 2077 játék, minden kiskaput kihasznált a cég, és meg is jelent a játék. Sajnos tele hibákkal.
Mit csinál most Kiciński?
Az előző terv az volt, hogy a The Witcher és a Cyberpunk franchisehoz is 2 – 2,5 évente jönnek elő új játékkal vagy tartalommal, és így kiszámítható lesz a CD Projekt Red stratégiája és árbevétele.
Most azonban még ezeket az óriási hibákat kell helyrehozni – játékélmény javítás, kompatibilitás probléma a régebbi konzolokkal. Ha ezeket nem sikerül rövid határidőn belül helyrerakni, nagy problémákkal állhat szembe a játékfejlesztő cég.
Miután Michał Kiciński 2013-ban kiszállt a cégből, a vállalat irányítását Iwiński, és Adam Kiciński, Michal idősebb bátja vette át, aki szintén az elsők között, még 1994-ben csatlakozott a céghez. Most ők ketten, mint társ ügyvezető igazgatók vezetik a CD Projekt Red-et.
Michał Kiciński teljesen elhagyta a céget. Egy hardvergyártó vállalatot alapított Mudita néven, amely csúcsminőségű okostelefon alternatívákat tervez. Az új telefon előreláthatólag 2021. áprilisában jelenik majd meg, és a célközönsége az a réteg lesz, akik már szenvednek az információ bőségtől, és a le akarják tenni a telefont, de még nem tudják hogyan. Kiciński most is nagyon optimista, és bízik a sikerükben. Úgy gondolja, hogy “ez a telefon lesz számomra az új The Witcher 1.”