Egy szektor, aminek nagyon is jót tett a Covid: virágzik a tartalomkészítés
Az ún. creator economy (tartalomkészítő gazdaság) növekedése őrült ütemre váltott az előző csaknem másfél évben, mára pedig a teljes globális szektor több, mint 100 milliárd dollárt ér. És hogy mindez minek köszönhető? Főleg a pandémiának és a decentralizációnak.
A Collective Intelligence Labs (CIL), egy decentralizált technológiákkal foglalkozó fejlesztőkből és kutatókból álló csoport, legfrissebb kutatása legalábbis egyértelmű összefüggést von a tartalomkészítés iparának berobbanása, a Covid-19 és a decentralizált platformok fejlődése között.
A pandémia első lezárásait követően az átlagos képernyőidő drasztikus növekedést mutatott. De nem csak azok kezdték el többet használni eszközeiket, akik eddig is hajlamosak voltak erre. A globális internethasználók száma is több, mint 7%-kal növekedett. A közösségi média oldalak használata még ennél is nagyobb emelkedést mutatott 8%-kos plusz értékével.
Az online tartalmak iránti növekvő kereslet ráadásul nemcsak arra biztosított lehetőséget, hogy még többen és még nagyobb mértékben tudják monetizálni szenvedélyeiket YouTube-videók, TikTok-tartalmak vagy például a digitális művészet terén. Az NFT-k és egyéb decentralizált technológiák és platformok azt is lehetővé tették, hogy mindezek a tartalomkészítők új stratégiát alakíthassanak ki a támogatóikkal való kapcsolattartásra.
Társadalmi tokenek megjelenése a tartalomkészítés területén
Az egyik ilyen újdonság, amelyet a blokklánc technológia tett lehetővé és a pandémia idején kapott igazán nagy löketet, a közösségi tokenek megjelenése volt. Ennek a tanulmány három fő kategóriájára hívja fel a figyelmet: a személyes tokenekre, a közösségi tokenekre, és a közösségi platformok tokeneire. A személyes tokenek egy-egy konkrét személyhez vagy hírességhez kötődnek. A közösségi tokenek olyan már meglévő csoportokhoz vagy szerveződésekhez kapcsolódnak, mint pl. futballklubok. A közösségi platformok tokenje közül a Chiliz talán az egyik legismertebb példa, mely a Socios platformjának saját eszköze.
Ezekkel a közösségi tokenekkel a tartalomkészítők nem csak új pénzszerzési lehetőséghez jutnak, de a támogatóik számára is további lehetőségek kínálnak a tartalmaikhoz való kapcsolódásra. Képzeljük el például azt a lehetőséget, hogy egy tartalomkészítő (legyen az egy streamer vagy éppen YouTuber) extra tartalmakhoz biztosít hozzáférést akkor, ha valaki rendelkezik bizonyos mennyiségű közösségi tokennel. A rajongó ebben az esetben nem csak az extra tartalommal „gazdagszik”, hiszen a token maga is értéket képvisel.
A decentralizált technológiák fejlődése pedig nem tűnik úgy, mint ami egyhamar lassítani szeretne – világjárvány ide vagy oda.
„Az olyan Web 3.0 technológiák mint a blokklánc, a decentralizáció vagy a mesterséges intelligencia még ennél is nagyobb hatással lehet a tartalomkészítés gazdaságára a következő 10 évben” – jegyezte meg a kutatás végén Alex Shkor, a CIL egyik alapítója.