Jöhetnek az NFT tokenek a YouTube-ra is

Susan Wojcicki, a YouTube elnöke által ma közzétett nyilvános levelében utalt rá, hogy a videómegosztó platform a hangzatosan web 3.0 technológiáknak titulált megoldások integrálását tervezi, köztük az NFT tokenekét, hogy a tartalomgyártók eképp legyenek képesek tartalmaik eredetét hitelesíteni és juthassanak több bevételhez.

Ennél több konkrétumot nem árult el Wojcicki, csak annyit fűzött hozzá, hogy a Web 3.0 világában zajló újítások „ihletforrást” jelentenek a YouTube számára.

„Az elmúlt év a kriptográfia, a nem helyettesíthető tokenek (NFT-k), sőt a decentralizált autonóm szervezetek (DAO-k) világában rávilágított egy korábban elképzelhetetlen lehetőségre az alkotók és rajongóik közötti kapcsolat bővítésére” – írta. „Mindig is a YouTube ökoszisztémájának bővítésére összpontosítunk, hogy segítsük az alkotókat hasznot húzni a feltörekvő technológiákból, például az NFT-kből, miközben tovább erősítjük és javítjuk az alkotók és követők YouTube-on szerzett élményeit.”

Ha nem lenne az a fránya tiltás, vagy a random kriptós cenzúra a YouTube-on, akkor kifejezetten nagy lelkesedéssel fogadnánk a bejelentést, de félő, hogy a YouTube esetében XY blokklánc kiaknázása és az NFT-k bekapcsolása, csak egy újabb monetizációs törekvést fog jelenteni, ahol az alkotók megint csak rosszul fognak járni.

A videoplatform már rendelkezik egy árucikkpolc funkcióval, amivel a tartalomgyártók prezentálhatják a termékeiket, mint ruházati cikkeket, kollekciókat, kacatokat, bakelitlemezeket stb, talán a YouTube ide kívánja bepasszírozni az NFT tokeneket értékesítését. De az is elképzelhető, hogy a YouTube kvázi tokenizálja az alkotók tartalmait, amiket azok viszonteladhatnak, vagy mélyebben integrálhatnak meglévő kriptós szolgáltatásokba.

A YouTube nem az első közösségi platform, ami érdeklődik az NFT-k világa iránt. A Twitter a múlt héten indította el első NFT-funkcióját az NFT Profile Pictures-t. A funkció lehetővé teszi az alkotók számára, hogy a saját NFT-jüket hatszögletű profilképként állítsák be, amelyre kattintva mások is többet megtudhatnak a tartalmaikról. Az Instagram szintén bejelentette, vizsgálja az NFT-kben rejlő lehetőséget.

Wojcicki másra is kitért nyílt levelében. Kijelentette, hogy a YouTube bőviti a TikTok riválisnak szánt „remix” funkciót, a YouTube Shorts-on, amellyel más nyilvános videók hangtartalmának újrakeverését lehet végrehajtani. A vezérigazgató megjegyezte, a YouTube Shorts eddigi 5 billió megtekintésnél jár külön kiemelve, a YouTube partnerprogramjában nem részt vevő „shorts-olók” kiemelkedő aktivitását.

A levél érinti a YouTube egyéb kezdeményezéseit és befektetéseit is, beleértve a játékokat, az alkotói bevételszerzést, a zenét, a vásárlást, az oktatást és még sok mást, valamint a különféle szabályozási kérdésekkel kapcsolatos álláspontját. Wojcicki elmondta, hogy az évi 10 000 dollárnál többet kereső csatornák száma világszerte 40%-kal nőtt az előző évhez képest, és a YouTube csatornatagságokat és a fizetős digitális termékeket több mint 110 millió alkalommal vásárolták vagy újították meg. Állítása szerint több mint 800 000 munkahelyet bizosított 2020-ban a YouTube az Egyesült Államokban, Japánban, Dél-Koreában, Kanadában, Brazíliában, Ausztráliában és az EU-ban együttesen.

(Forrás: Techcrunch)