Döntött az EU, a légitársaságok aggódnak, jelentősen nőhet a repülőjegyek ára
Az Európai Unió szerdán a kora reggeli órákban megállapodott egy olyan jogszabályról, amely megemeli a légitársaságoknak fizetendő díjat, amelyet a szén-dioxid-kibocsátás után kell fizetniük.
Az Európán belüli járatokat üzemeltető légitársaságoknak jelenleg engedélyeket kell kérniük az uniós szén-dioxid-piacról, hogy fedezzék szén-dioxid-kibocsátásukat, de az EU a legtöbb ilyen engedélyt ingyen adta ki nekik. Eddig. Az uniós országok és az Európai Parlament által elfogadott jogszabály értelmében ez a helyzet megváltozik, és 2026-ig fokozatosan megszűnnek az ingyenes engedélyek. Az ingyenes engedélyeket 2024-ben 25 százalékkal, 2025-ben pedig 50 százalékkal csökkentené a blokk.
Ez azt jelenti, hogy a légitársaságoknak fizetniük kell majd az ún. szén-dioxid engedélyekért, ami pénzügyi ösztönzést jelentene számukra, hogy kevesebbet szennyezzék a környezetet.
2024-2030 között kisebb mennyiségű – 20 millió – ingyenes CO2-engedélyt bocsátanak a fenntartható légi járművek üzemanyagát (SAF) használó légitársaságok rendelkezésére, hogy részben kompenzálják a SAF és a sokkal olcsóbb fosszilis kerozin közötti árkülönbséget.
„A zöld átállás folyamatában az ágazat mellett állunk” – mondta Suncana Glavak, az Európai Parlament egyik horvát tagja.
Az Airlines for Europe iparági csoport azonban rendkívül csalódott, és aggódik az ingyenes engedélyek 2026-ig történő fokozatos megszüntetésének terve miatt.
„Ez jóval azelőtt történik, hogy a valóban hatékony dekarbonizációs megoldások olyan mértékben állnának rendelkezésre, amilyenre szükség van ahhoz, hogy hatékonyak legyenek” – áll a csoport közleményében.
Az EU eddig a szén-dioxid-piacát az EU-n belüli járatok kibocsátására korlátozta, de a tárgyalófelek megállapodtak abban, hogy 2026-ban felmérik, hogy az ENSZ légiközlekedési ügynökségének, az ICAO-nak a nemzetközi járatok CO2-kibocsátásának ellentételezésére szolgáló rendszere jó úton halad-e afelé, hogy 2050-re nettó nulla kibocsátást érjen el. Ha nem, akkor az EU javasolni fogja szén-dioxid-piacának kiterjesztését az összes induló járat szén-dioxid kibocsátására.
A légitársaságoknak 2025-től más szennyező anyagokról, többek között a nitrogén-oxidokról és a koromrészecskékről is jelentést kell majd tenniük, és az EU 2028-ban tervezi, hogy javaslatot tesz arra, hogy ezeket a kibocsátásokat is bevonják a szén-dioxid-kibocsátás csökkentési tervekbe.
Az uniós országoknak és a blokk parlamentjének most kell hivatalosan jóváhagynia a törvényt, mielőtt az hatályba lépne.