Izrael kezében a Szuezi-csatorna alternatívája
Izraelnek elég sok oka van arra, hogy teljes egészében felszámolja a Hamászt a Gázai-övezetben és átvegye felette az irányítást. Ezek között ott van az a ritkán emlegetett gazdasági lehetőség is, amelyhez a béke és stabilitás elengedhetetlen követelmény. A terv egy csatorna vágása az Izrael által felügyelt Negev-sivatagon át az Akabai-öböltől a Földközi-tenger partjáig. Ez lehetne az Egyiptom által felügyelt Szuezi-csatorna alternatívája.
A Szuezi-csatorna alternatívája lehetne a Ben Gurion Csatorna – ha nem lenne annyira drága
Az 1960-as években merült fel először a Ben Gurion Csatorna néven futó projekt ötlete, amely ha elkészülne, megszüntetné Egyiptom egyeduralmát az Európa és Ázsia közötti kereskedelmi szállításban. Mindenesetre logisztikailag, politikailag és finanszírozását tekintve is óriási kihívások lennének egy ilyen projekt előtt. A Szuezi-csatorna 1869-es megnyitása teljesen átalakította a tengeri kereskedelmet és szállítást, például a London és Mumbai közötti távot 41%-kal csökkentette le. A 2022-2023-as pénzügyi évben 26 ezer hajó haladt át a Szuezi-csatornán, a teljes tengeri szállítmányozás 13%-a. Pont ebből adódik a nagy problémája is – folyamatosak itt a dugót mindkét végén. Emlékezhetünk rá, 2021. márciusában egy hajó meg is feneklett a csatornában, a fennakadás pedig naponta 9,6 milliárd dollárnyi termék „bedugulásához” vezetett.
Szintén kihívás Egyiptom egyeduralma a csatorna felett, ami 70 éve már folyamatosan konfliktus forrása. Háború is tört ki miatta több ízben, például ilyen volt a második arab-izraeli háború. Összességében sokak számára lenne hasznos egy alternatív csatorna létrejötte. Viszont a Ben Gurion Csatorna megszületése a történelem egyik legnagyobb infrastruktúrális projektje lenne. Iszonyúan komplex lenne a tervezés és a megvalósítás, arról nem is beszélve, hogy mennyibe kerülne.
A legóvatosabb becslések is 100 milliárd dollárra becsülik az árát, ami jóval drágább, mintha szimplán csak kiszélesítenék a Szuezi-csatornát, hogy megoldják a konstans dugók problémáját. A költség volt az az ok, amiért az 1960-as években az Egyesült Államok javaslatot tett arra, hogy nukleáris fegyverrel robbantsák ki a csatornát. Plusz a legjobb esetben is az új csatorna 100 kilométerrel lenne hosszabb, mint a Szuezi-catorna. Ez azért fontos tényező lenne sokak számára.