Egy indiai telefonközpont 14 millió dollárt csalt ki az amerikaiaktól
Egy Peera Garhiban üzemeltetett indiai telefonközpont átveréssel próbált pénzhez jutni: a csalók azzal fenyegették meg áldozataikat, hogy kábítószer-kartellekhez kötötték vagyonukat és bankszámlájukat, és súlyos börtönbüntetést kockáztatnak meg, hacsak nem fizetnek.
Magyarországon szinte ismeretlenek, viszont az angol nyelvű országokban rendkívül gyakoriak a telefonon keresztül történő csalások. Indiában komplett telefonközpontokat üzemeltetnek, ahonnan angolul beszélő indiaiak hívogatják az amerikai állampolgárokat. Nem véletlen, hogy ismét a kissé naiv amerikaiak lettek a Peera Garhiban üzemeltetett telefonközpont fő célpontjai és áldozatai, akiktől dollármilliókat szereztek a csalók.
A hatóságok szerint a csalók azzal fenyegették meg áldozataikat, hogy vagyonukat és bankszámlájukat lefoglalták, miután több amerikai bűnüldöző szerv tisztjei megtalálták a bankszámla adataikat a mexikói és kolumbiai kábítószer-kartelekkel kapcsolatos bűncselekmények feltárásánál. Több mint 4500 amerikai állampolgár lett áldozata az átverésnek. A tisztviselők becslése szerint több mint 14 millió dollárt utaltak át két év alatt – közölte szerdán az újdelhi rendőrség.
A nyomozók szerint az áldozatok kétféle választási lehetőséget kaptak: vagy börtönbe kerülnek, vagy olyan „alternatív vitarendezési” lehetőséget választanak, amely lehetővé teszi számukra, hogy elkerüljék a törvényekkel való szembenézést.
„Arra kérték őket, hogy vásároljanak Bitcoint vagy Google-ajándékutalványt a számlájukon lévő összes pénzért. A pénzt ezután átutalták a „biztonságos kormányzati tárcára”, mely valójában a csalók tárcája volt” – mondta Anyesh Roy, egy újdelhi rendőr.
Az indiai telefonközpontok az online csalások forrópontjai
Az indiai telefonközpontok mintegy 28 milliár dollár éves bevételt generálnak, és nagyjából 1,2 millió embernek adnak munkát. Ugyanakkor nem meglepő, hogy az ország az online csalások forrópontjaként emlegeti ezen telefonközpontokat. A csalások száma olyannyira elterjedt az elmúlt években, hogy az indiai hatóságok külön egységeket különítettek el ezen probléma kezelésére.
Augusztusban a rendőrség Gurgaon Delhi külvárosában található telefonközpontban több mint két tucat embert tartóztatott le, mivel áldozataikat azzal csapták be, hogy rosszindulatú programokat telepítettek a számítógépjeikre, majd felajánlották, hogy jó áron letörlik őket.
A rendőrség szerint a telefonközpontok számtalan olyan pornográf linkekkel próbálják becsapni áldozataikat, melyekre rákattintva számítógépes rendszerhibát tapasztalhatunk. A csalók ezután arra utasítják a felhasználókat, hogy vásároljanak iTunes ajándékkártyákat, vagy fizessenek akár 700 dollárt is a számítógépek „helyrehozásáért”.
A csalások listája pedig folyamatosan bővül. Nemrégiben kiderült, hogy egy Dubajból származó férfi ötszáz dollárt fizetett fejenként telefonközpontja alkalmazottjainak, akik közül sokan tizenévesek voltak. A nyomozók szerint a csalók ki lettek képezve arra, hogy amerikai akcentussal beszéljenek, és egy előre megírt forgatókönyvből olvassák fel fenyegetéseiket. Az ajánlat pedig rendkívül kecsegető. Azok a csalók, akik gyorsan és ügyesen ráveszik áldozataikat a fizetésre, extra pénzjutalomban részesülnek.
Ahogy India a koronavírus-járvány okozta gazdasági válságba süllyed, és a munkanélküliség egyre csak nő, Rakshit Tandon kiberbiztonsági szakértő szerint valószínű, hogy az elkövetkező hónapokban újabb telefonközpontos bűncselekményekre számíthatunk. Bár az alkalmazottak „tudják, hogy csalnak – többletpénzért mégis megteszik.”