Hollandia 1200 km hosszú hidrogénvezeték építésébe kezdett
Hollandia hivatalosan is megkezdte egy 1200 km hosszú hidrogénvezeték építését. A projekt az egyik első zászlóshajója az egész kontinensen zajló, Európát a földgázról való leszoktatásra irányuló erőfeszítések közepette.
A csővezeték első szakasza Maasvlakte-tól indul, és mintegy 30 kilométerre a szárazföld belsejében a Shell petrolkémiai óriáscég által üzemeltetett pernisi finomítóig vezet. Maasvlakte Európa legnagyobb kikötőjének, a rotterdami Europoort kikötőnek hatalmas, mesterséges meghosszabbítása. A 30 km-es szakasz a tervek szerint 2025-ben nyílik meg, és 100 millió euróba kerül majd.
2030-tól aztán a szélesebb, 1200 kilométeres hálózat importterminálokat és hidrogéngyártó létesítményeket köt össze Hollandia, Németország és Belgium nagy ipari klasztereivel. A hálózat nagy részét újrahasznosított gázvezetékek alkotják majd, amelyek közül sok feleslegessé válik, miután az ország igyekszik csökkenteni a fosszilis tüzelőanyagtól való függőségét. A 1200 km-es megaprojekt mintegy 1,5 milliárd euróba kerül.
A tervek szorosan kapcsolódnak az európai hidrogén gerinchálózati kezdeményezéshez (European Hydrogen Backbone), amelynek célja, hogy 2030-ra 28 000 km hosszúságú, dedikált hidrogénvezeték-hálózatot építsenek ki. Ez 2040-re 53 000 km-esre bővülhet 28 európai országban. Ezt a kezdeményezést 31 energiainfrastruktúra-üzemeltetőből álló csoport támogatja.
A zöld hidrogénnek kell kiváltani a földgázt
2022-ben a hidrogén az európai energiafogyasztás kevesebb mint 2%-át tette ki, és elsősorban vegyi termékek, például műanyagok és műtrágyák előállítására használták. Ennek a hidrogénnek mintegy 96%-át földgázzal állították elő, ami jelentős mennyiségű CO2-kibocsátást eredményezett.
Az EU azonban a hidrogént – különösen a víz elektrolízisével, megújuló energiával előállított „zöld hidrogén” változatot a jövőbeli energiamixének kulcsfontosságú összetevőjeként határozta meg. Az Európai Unió 2030-ig összesen évi 20 millió tonna megújuló hidrogén előállítását és behozatalát tervezi. Összehasonlításképpen egy kilogramm hidrogén egy gallon (3,78 liter) benzin energiaegyenértékének felel meg. A szakértők szerint ez segíteni fog a földgáz kiváltásában, a járművek meghajtásában és az áramtermelésben is.
Ugyanis néhány ágazatot, például a nehézipart és a közlekedést szinte lehetetlen csak villamosítással szén-dioxid-mentessé tenni. Ezekhez könnyen mozgatható üzemanyagra vagy energiaforrásra van szükség. A hidrogén pedig, amely a meglévő földgáz vezetékes rendszerekben is szállítható, és elégetésekor csak vízgőzt bocsát ki, tökéletes jelölt erre.
Miközben Hollandia és sok más ország lázasan építi a hidrogén szállítására szolgáló új infrastruktúrát, erőfeszítéseik hiábavalóak lesznek, ha ezzel párhuzamosan nem növelik a zöld hidrogén előállítását. Jelenleg a zöld hidrogén a globális hidrogéntermelésnek csak mintegy 1%-át teszi ki. Emellett körülbelül háromszor olyan drága, mint a fosszilis tüzelőanyag-forrásokból előállított szürke társa, azaz a normál hidrogén.
Az egyik ígéretes megoldás a szélből hidrogénné alakítás technológiája, amely a tengeri szél erejét és a hatalmas mennyiségű vizet (azaz az óceánt) hasznosítja fosszilis hidrogén előállítására. Az első ilyen típusú üzemet szeptemberben nyitották meg a franciaországi Le Croisic partjainál. Ma naponta fél tonna hidrogént állít elő. Ez csak töredéke a szükséges mennyiségnek, de figyelemre méltó kezdet, és nagy potenciál van benne.